Wojewoda mazowiecki wydał decyzje lokalizacyjne dla części ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie. Metro Warszawskie dowiedziało się o tym z konferencji prasowej, choć niektóre dokumenty wydano blisko miesiąc temu.
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł podsumowywał ostatnią działalność swojego urzędu w czasie epidemii. Jak przypomniał, w kwietniu wydane zostało pozwolenie na dopuszczenie do użytku nowych stacji (Księcia Janusza, Młynów i Płocka) drugiej linii metra na Woli. Przekazał również, że ma "dobrą wiadomość". - Kilka dni temu wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną co do następnych stacji metra za stacją Powstańców Śląskich aż do stacji końcowej w Morach poza Warszawą - powiedział. - To jest decyzja, która jest podstawą do tego, żeby dalsze prace przy rozbudowie drugiej linii metra zostały przeprowadzone. Reszta jest w rękach miasta - zaznaczył.
Trzy z sześciu decyzji
Jak przekazała nam rzeczniczka Metra Warszawskiego Anna Bartoń, wojewoda wydał trzy z sześciu decyzji potrzebnych dla ostatniej części zachodniego odcinka. - To decyzje dla stacji C01 Karolin wraz z szybem startowym oraz stacji C03 Lazurowa, a także dla wentylatorni V2 - precyzowała rzeczniczka. Oznacza to, że na decyzję lokalizacyjną czekają wciąż stacja C02 Chrzanów, STP Karolin oraz druga wentylatornia.
Jak ustaliła tymczasem "Gazeta Stołeczna", Metro Warszawskie nie otrzymało do tej pory dokumentów od wojewody, a o jego decyzji pracownicy spółki dowiedzieli się... z dzisiejszej konferencji. I to pomimo, że część decyzji wydano blisko miesiąc temu.
1,6 miliarda złotych na bemowski odcinek metra
Bemowski odcinek II linii metra projektuje i wybuduje turecko-włoskie konsorcjum firm Gülermak i Astaldi. Umowa została zawarta pod koniec 2018 roku, jej realizacja przewidziana jest na 48 miesięcy. Jej koszt oszacowano na ponad 1,6 miliarda złotych. Obecnie jest ona w fazie projektowej.
W ramach tej części inwestycji konieczne będzie wydrążenie ponad czterech kilometrów tuneli, powstaną dwa - osobny dla każdego kierunku. Stacja C03 Lazurowa zostanie zlokalizowana po południowej stronie Górczewskiej, w rejonie Lazurowej, C02 Chrzanów powstanie w rejonie skrzyżowania Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem Człuchowskiej, a stacja C01 Karolin w rejonie Sochaczewskiej i Połczyńskiej.
Nazwa ostatniej stacji została pod koniec września 2018 roku zmieniona przez Komisję ds. Nazewnictwa Rady Warszawy. Wcześniej miała ona nazywać się Połczyńska. Podobnie jest ze stacją techniczno-postojową. Najpierw nazwano ją Mory, ale ostatecznie ona również ma być oznaczona jako Karolin. Dzięki budowie STP Karolin pociągi na drugiej linii metra będą mogły kursować co około trzy minuty. Wydłużenie metra na Bemowo spowoduje ułatwienia komunikacyjne przede wszystkim dla mieszkańców Jelonek i Chrzanowa.
Rozbudowa drugiej linii metra
Na Bemowie toczą się już prace przy budowie odcinka łączącego dzielnicę z Wolą. Jak informowaliśmy na tvnwarszawa.pl, tarcze TBM Krystyna i Elisabetta mają wkrótce zacząć drążyć tunele w kierunku stacji Księcia Janusza.
Podobnie sytuacja wygląda po drugiej stronie Wisły. Na początku maja pracę rozpoczęła tarcza Maria, która drąży jeden z tuneli podziemnej kolejki na Bródnie. Na start wciąż czeka druga tarcza - Anna. Operacja została opóźniona przez rozprzestrzenianie się koronawirusa. Obie miały zostać uruchomione na przełomie marca i kwietnia.
Transport tarcz TBM na Bródno
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie