Zarząd Zieleni szykuje się do ogłoszenia przetargu na prace budowlane w parku nad Południową Obwodnicą Warszawy. Urzędnicy podzielili inwestycję na kilka etapów. Choć nie mają jeszcze zapewnionego całkowitego finansowania, chcieliby, aby pierwsze prace ruszyły w tym roku. O tym, czy środki na wszystkie etapy zostaną przyznane, zdecyduje na najbliższej sesji Rada Warszawy.
O parku, który miał powstać nad Południową Obwodnicą Warszawy, pierwszy raz pisaliśmy w 2016 roku. Wówczas Robert Kempa, burmistrz Ursynowa, liczył, że pierwsza łopata może być wbita już w 2021 roku. Co rusz jednak pojawiały się nowe problemy. Potrzebne było porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która była odpowiedzialna za budowę tunelu. Nie było też projektu oraz zabezpieczonych finansów. Teraz, po siedmiu latach, urzędnicy poinformowali, że wkrótce ogłoszą przetarg na roboty budowlane.
Park z promenadą na odcinku dwóch kilometrów
W 2025 roku tuż nad Południową Obwodnicą Warszawy, na długości niemal dwóch kilometrów, powstanie park linearny - przekonują w komunikacie urzędnicy. A w nim mnóstwo roślinności - około tysiąca drzew, ponad 100 tysięcy krzewów, pnącza, byliny i trawy ozdobne. Pojawi się nowy układ chodników i ścieżek spacerowych - głównym elementem będzie biegnąca przez całą długość parku promenada. Mieszkańcy skorzystają też m.in. ze strefy rekreacyjnej i drewnianego tarasu, który zaplanowano nad ogrodem deszczowym. Łączna powierzchnia nowego parku wyniesie około 10 hektarów.
- Znajdujemy się tuż nad tunelem obwodnicy. Dziennie przejeżdża nim kilkadziesiąt samochodów. Już niedługo, w ciągu najbliższych trzech lat, w tym samym miejscu pojawi się prawdziwa ostoja zieleni - mówiła Magdalena Młochowska, dyrektorka koordynatorka ds. zielonej Warszawy. - Inwestycję podzieliliśmy na sześć odcinków, tak by poszczególne z nich jak najszybciej oddawać mieszkańcom. Chcemy jeszcze w tym kwartale ogłosić przetarg, żeby pierwsze prace w terenie odbyły się w tym roku. Ale do tego potrzebujemy wsparcia radnych Warszawy - dodała.
Terminy po spotkaniu z projektantami
Inwestycja zostanie zrealizowana ze środków miejskich. W budżecie na roboty budowlane i ogrodnicze przeznaczonych jest obecnie 11 milionów złotych. Aby przeprowadzić je w pełnym zakresie, potrzeba kolejnych 33 milionów złotych. O tym, czy środki zostaną przyznane, zdecyduje na najbliższej sesji Rada Warszawy.
- Kiedy zaczynaliśmy ten projekt w 2016 roku, nie miałem stuprocentowej pewności, czy uda nam się dotrzeć do tego etapu. Tymczasem jeszcze w tym kwartale ma być ogłoszony przetarg i mają rozpocząć się prace na pierwszych dwóch odcinkach inwestycji. Wiosną 2024 roku zakończą się prace na odcinku od alei KEN do ulicy Stryjeńskich, wiosną 2025 roku gotowy będzie odcinek od alei KEN do ulicy Rosoła, a do końca 2025 roku odcinki pomiędzy Rosoła a skarpą i od Pileckiego do Stryjeńskich - mówił Robert Kempa, burmistrz dzielnicy Ursynów. - O szczegółowych rozwiązaniach i konkretnych terminach będziemy rozmawiali podczas spotkania z projektantami, które odbędzie się w marcu w Urzędzie Dzielnicy Ursynów. Już dzisiaj, w imieniu Zarządu Zieleni i dzielnicy, serdecznie zapraszam na nie mieszkańców - dodał.
Spotkanie odbędzie się 13 marca o godz. 18.00 w sali numer 136 w Urzędzie Dzielnicy Ursynów.
Czym jest park linearny?
Specyfiką parków linearnych jest ich kształt. Zajmują one obszary stosunkowo długie i wąskie. Zazwyczaj lokalizowane są wzdłuż ciągów komunikacyjnych lub na terenach, które takie funkcje pełniły w przeszłości, a także wzdłuż cieków wodnych.
Parki linearne pełnią istotną rolę w kształtowaniu systemów przyrodniczych miast. Są korytarzami ekologicznymi, które łączą punkty węzłowe o dużych walorach przyrodniczych. Podobnie jest z terenem wzdłuż Płaskowickiej. To ważny korytarz ekologiczny, który łączy obszar Skarpy Warszawskiej z Lasem Kabackim oraz Parkiem im. Cichociemnych Spadochroniarzy AK.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa