Ruszył proces aktorek i celebrytek oskarżonych o nielegalną reklamę alkoholu

1410N407XR PIS DNZ CELEJ
UOKiK kontra influencerzy. Koniec kryptoreklam w mediach społecznościowych
Źródło: TVN24
Ruszył proces dotyczący nielegalnej reklamy alkoholu w mediach społecznościowych. Na ławie oskarżonych zasiadło 12 osób, w tym znane aktorki i influencerki. Prokuratura podkreślała, że zasięg reklam, skierowanych głównie do ludzi młodych, był ogromny.

Proces 12 osób oskarżonych przez prokuraturę o nielegalną reklamę alkoholu ruszył w poniedziałek w Sądzie Rejonowym dla Warszawy-Śródmieścia.

Wśród oskarżonych są znane aktorki i influencerki m.in.: Joanna O., Olga K., Tatiana M., czy Ewa M.-K. Pozostali oskarżeni - Jakub N., Maciej M., Aneta T., Adam Sz., Dominika B., Kamil B., Łukasz S. oraz Małgorzata L. - to m.in. pracownicy firm zlecających. Zarzucone im czyny zagrożone są karą grzywny od 10 do 500 tysięcy złotych.

Wniosek o zamieszczenie materiałów o szkodliwości alkoholu

Przed rozpoczęciem procesu fundacja zajmująca się walką z reklamą alkoholu w internecie i przestrzeni publicznej "Bezpieczna Polska dla wszystkich" złożyła wniosek o dopuszczenie do postępowania, jako jego strona i sąd do tego wniosku się przychylił.

"Będziemy domagać się jako fundacja żeby osoby, które są oskarżone w tym procesie, oddały pieniądze, które zarobiły na czynach nielegalnych. Będziemy też wnioskować korzystając z tego, że na ławie oskarżonych są celebrytki, które śledzą miliony, żeby na ich profilach zostały zamieszczone materiały o szkodliwości alkoholu. Uważamy, że to będzie najlepsza możliwa kampania społeczna dotycząca świadomości i skutków spożywania alkoholu" - zaznaczył aktywista i prezes fundacji "Bezpieczna Polska dla wszystkich" Jan Śpiewak.

Podczas poniedziałkowej rozprawy pełnomocnicy oskarżonych wnioskowali o umorzenie postępowania i wyłączenie jawności procesu. Sąd jednak nie przychylił się do tych wniosków i prokurator w obecności publiczności i mediów odczytał akt oskarżenia.

Na kolejnej rozprawie, którą wyznaczono na 17 czerwca, oskarżeni mają składać wyjaśnienia.

Prokuratura: zasięg nielegalnych reklam był ogromny

"Osobom tym zarzucono zlecanie oraz prowadzenie reklamy alkoholu w postaci wina oraz innych napojów alkoholowych wbrew ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Według dokumentacji zabezpieczonej w toku dochodzenia prowadzonego przez prokuraturę, reklama napojów alkoholowych miała być realizowana za pośrednictwem serwisu Instagram, przy udziale osób rozpoznawalnych w związku z ich aktywnością w mediach społecznościowych. Przypomnieć przy tym należy, że polskie przepisy ustanawiają bezwzględny zakaz reklamy napojów alkoholowych innych niż piwo i są jasne oraz precyzyjne w tej kwestii" - poinformowała wcześniej Prokuratura Okręgowa w Warszawie.

Podkreśliła, że zasięg nielegalnych reklam, skierowanych głównie do ludzi młodych, był ogromny.

Czytaj także: