Jak poinformowali kolejarze, prace na Warszawie Zachodniej skupiają się w dwóch obszarach. Na dojeździe od strony zachodniej budowane są wiadukty kolejowe. Wykonawca betonuje kolejne segmenty obiektów. Wykorzystuje przy tym: dźwigi, betoniarki, palownice i koparki. Budowane są nowe tory i rozjazdy, stawiane są słupy i rozwieszana jest sieć trakcyjna.
Prowadzone są również prace w tunelu dla pieszych. W konstrukcji, która łączy już peron 9 z peronem nr 6, realizowane są roboty wykończeniowe. Kładzione są posadzki i ściany. Powstają konstrukcje pod schody ruchome, które zapewnią wygodny dostęp z przejścia podziemnego na perony. Wykonawca montuje instalacje energetyczne, kanalizacyjne i odwodnieniowe.
Zmiany dla podróżnych od 22 sierpnia
Od 22 sierpnia do 3 września zaplanowano prace związane z podłączaniem urządzeń do nowej nastawni zlokalizowanej w budynku LCS na stacji Warszawa Zachodnia. Pozwoli to w przyszłości na komputerowe zarządzanie ruchem kolejowym i zastąpienie dotychczasowego systemu przekaźnikowego. Nowy system pozwoli na szybszą odprawę pociągów i zwiększy poziom bezpieczeństwa.
W tym czasie kolejarze wprowadzą zmiany w połączeniach kolejowych w Warszawie i aglomeracji.
"Pasażerów prosimy o zwrócenie uwagi na zmiany w kursowaniu i sprawdzenie przed podróżą rozkładu jazdy pociągów. Szczegóły dostępne na stronie i w aplikacji portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników" - informują w komunikacie kolejarze.
Tymczasowe zmiany komunikacji są zaplanowane w rozkładzie jazdy. Część pociągów pojedzie zmienioną trasą przez stację Warszawa Gdańska. Część połączeń będzie skróconych lub odwołanych.
"W terminie od 22 sierpnia do 3 września liczba kursujących pociągów na obu liniach zostanie zmniejszona, a czas ich przejazdu ulegnie wydłużeniu" - poinformowały Koleje Mazowieckie.
Na linii R1 część pociągów Kolei Mazowieckich kursujących do/z Grodziska Mazowieckiego i Żyrardowa zostanie odwołana albo będzie kursowała do/z stacji Warszawa Gdańska. Ponadto na odcinku Warszawa Zachodnia – Pruszków uruchomiona zostanie Zastępcza Komunikacja Autobusowa (ZKA).
Na linii R3 nie będą kursowały pociągi do/z Błonia, a liczba pociągów w relacji do/z Sochaczewa zostanie zmniejszona. Ponadto część z nich będzie dojeżdżać na dworzec Warszawa Gdańska.
"Zakres utrudnień powoduje, że w godzinach szczytu pociągi SKM linii S1 do i z Pruszkowa w większości nie będą kursowały (trasa zostanie skrócona do odcinka Otwock – Warszawa Wschodnia)" - poinformował Zarząd Transportu Miejskiego.
W związku z tymi utrudnieniami zostanie wprowadzone dodatkowe wzajemne honorowanie biletów KM i ZTM. Wszystkie rodzaje biletów KM honorowane będą w środkach transportu miejskiego na odcinkach niżej wymienionych linii: 517, 716, 717, 817 – na całej trasie, 127 – PKP Włochy – Centrum, 713 – od przystanku Sanktuarium do Cmentarz Wolski, 194 – na całej trasie, tramwaje na ciągu Cmentarz Wolski – Wolska – Okopowa – Towarowa Aleje Jerozolimskie – Centrum, metra M1 na odcinku Dworzec Gdański – Metro Centrum.
Jednocześnie wszystkie bilety ZTM ważne w pociągach SKM, na odcinku Warszawa Zachodnia – Pruszków, honorowane będą na całej trasie obsługiwanej przez autobusy Zastępczej Komunikacji Autobusowej (ZKA) uruchamianej przez KM.
Pasażerowie z biletami "kartonikowymi" ZTM, które nie zostały wcześniej skasowane, są obowiązani do ich skasowania przez trwałe napisanie na ich odwrocie daty i godziny rozpoczęcia przejazdu w formacie 24-godzinnym, czyli np. 23.08. godz. 06.55, a posiadacze biletów zakodowanych na karcie miejskiej muszą je uprzednio aktywować.
Jak będzie wyglądał dworzec po przebudowie?
Po remoncie na dworcu Warszawa Zachodnia wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
Prace na Zachodnim są częścią projektu modernizacji i przebudowy linii średnicowej na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia. Wartość projektu to około dwa miliardy złotych netto. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku.
Autorka/Autor: kz/gp
Źródło: tvnwarszawa.pl/PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK