Zasypią tunel dla kierowców, wytyczą przejścia dla pieszych w centrum

Tunel z wciągu Złotej zostanie zasypany
Złota. Zasypią tunel, wytyczą przejście dla pieszych
Źródło: tvnwarszawa.pl
Ratusz zabiera się za remont dużego kwartału ulic w ścisłym centrum Warszawy. Ogłoszono właśnie przetarg na przebudowę i zazielenienie Złotej i Zgody, wraz z przyległymi terenami. Kierowcy stracą tunel pod Marszałkowską, piesi zyskają dwa naziemne przejścia. Kończy się budowa kładki nad Wisłą, ale oddala przebudowa Okrzei na przedłużeniu przeprawy.

- Realizujemy największy projekt przebudowy Śródmieścia w powojennej historii miasta, to nasze oczko w głowie - powiedział podczas środowego spotkania z dziennikarzami Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Jak dodał, niektóre prace są już zrealizowane, część jest w toku, a inne - jak rejon Zgody i Złotej, którym głównie poświęcono spotkanie - w planach.

Muzeum na ukończeniu, na teatr nie ma pieniędzy

Zawansowane roboty widać na tzw. placu Centralnym, czyli części placu Defilad między Marszałkowską a Pałacem Kultury i Nauki. - W centrum spotykamy tam różne niespodzianki, które wpływają na tempo prac. Przy samym Pałacu Kultury odkryto pozostałości starych kamienic i tkanki miejskiej, konserwator zarządził badania archeologiczne, co oczywiście opóźniło prace - wyjaśniał Rafał Trzaskowski. - Bliżej Marszałkowskiej trwa budowa zbiorników retencyjnych, niedługo będzie rozbierana stara trybuna honorowa - dodał. Trybuna zostanie rozebrana, ale wróci.

- Koniec budowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej jest planowany jesienią, miejmy nadzieję, że w październiku będziemy mogli dokonać otwarcia muzeum. Obecnie budujemy chodnik wzdłuż MSN, zakończyliśmy budowę drogi dojazdowej, posadziliśmy aleję 52 drzewami - wyliczał prezydent. Gorzej wygląda sytuacja z gmachem TR Warszawa, który miał stać tuż obok muzeum. - Na tym etapie nas nie stać, żeby zrealizować teatr, tu chodzi o około 800 milionów złotych - przyznał Trzaskowski.

Natomiast przygotowane zostanie niezbędna infrastruktura podziemna. - Przygotowujemy postępowanie przetargowe dotyczące wszystkich instalacji podziemnych, żeby wyjść z ziemi z bryłą i mieć możliwość kontynuacji budowy po zapewnieniu finansowania - doprecyzował Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Przetarg ma zostać ogłoszony w tym roku, prace mają potrwać 18 miesięcy.

Mniej samochodów, więcej zieleni, czyste elewacje

Prezydent Trzaskowski podtrzymał, że tunel Złotej pod Marszałkowską zostanie zasypany. Mówił, że inwestycję komplikuje nieco stacja transformatorowa, która jest w tunelu. - Jej przeniesienie to kilka miesięcy pracy - przekazał. W związku z likwidacją tunelu mniej więcej w tym samym miejscu powstanie zawrotka dla kierowców jadących w kierunku ronda Dmowskiego.

Także tutaj zostanie wytyczona nowa zebra, a następna będzie na wysokości Sienkiewicza. W Zarządzie Dróg Miejskich dowiadujemy się, że bez zmian pozostanie przejście podziemne, które jest skomunikowane ze stacją metra Centrum. Trzaskowski uspokajał, że przejście nie sparaliżuje ruchu, tak jak nie zrobiły tego nowe pasy w rejonie ronda Dmowskiego. Korzystają z nich codziennie tysiące osób.

Gotowy od 2021 roku jest wyłoniony w konkursie architektonicznym projekt przebudowy Złotej i Zgody. W środę prezydent poinformował o rozpoczęciu przetargu na wykonawcę. De facto chodzi o przebudowę całego kwartału ograniczonego Marszałkowską, Sienkiewicza, Jasną i Złotą. To obszar dwóch i pół hektara, Prace będą etapowane i potrwają dwa lata. Odnowiona Zgoda doprowadzi do zmodernizowanego placu Pięciu Rogów (oficjalnie Poli Negri). W planach jest także przebudowa Kruczej.

Latem mają się skończyć prace prowadzone na Chmielnej. Nie chodzi tylko o deptak, bo - jak poinformował Trzaskowski - jest także plan wyczyszczenia z graffiti i konserwacji elewacji 33 budynków.

Na przełomie 2024 i 2025 roku ma być gotowy podziemny parking pod placem Powstańców Warszawy na 420 samochodów. Po jego otwarciu w tej okolicy na powierzchni będą mogli parkować tylko mieszkańcy. Wyremontowana zostanie Mazowiecka, która stanie sie dwukierunkowa.

Kładka pieszo-rowerowa bez dogodnej komunikacji

Ku końcowi zbliża się budowa mostu pieszo-rowerowego. Zaawansowanie prac oceniono na 90 procent, termin otwarcia to początek kwietnia 2024 roku.

Niestety na wiosnę nie będą gotowe ulice prowadzące na kładkę zarówno po stronie praskiej, jak i śródmiejskiej. - Przejście i przebudowa Karowej. Projekt jest gotowy, wkrótce będzie przetarg na budowę. Planujemy ją na drugi lub trzeci kwartał 2024 roku - precyzował prezydent Warszawy.

Gorzej jest na drugim brzegu. Koncepcja Okrzei nie jest jeszcze gotowa. Projektowanie zostało podzielone na dwa etapy. Pierwszy obejmuje odcinek od Panieńskiej do Jagiellońskiej, przetarg zaplanowano na trzeci lub czwarty kwartał tego roku. Dla fragmentu od Jagiellońskiej do Targowej ma być przeprowadzony konkurs architektoniczny, ale tutaj terminów nie podano.

Zapytamy, z czego wynikły opóźnienia względem pierwotnego harmonogramu, przedstawionego kilka lat temu, Trzaskowski stwierdził: - Żartem mógłbym powiedzieć, że nic się nie stało, poza pandemią, wojną, PiS-em.

Zmodernizowany zostanie ten obszar
Zmodernizowany zostanie ten obszar
Źródło: UM
Czytaj także: