Testy obciążeniowe mostu pieszo-rowerowego na Wiśle zakończyły się pomyślnie. Niebawem nastąpi otwarcie przeprawy. Tymczasem stołeczny ratusz zapowiedział, że ogłoszono przetarg na wykonanie przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ulicy Karowej. Zebra ułatwi dojście do mostu od strony Starego Miasta.
Przejście dla pieszych na wysokości Karowej powstanie przy skrzyżowaniu z istniejącą sygnalizacją. "Będzie dużym ułatwieniem dla osób, które z Bulwarów Wiślanych lub praskiego brzegu Wisły będą chciały przejść w stronę Starego Miasta. A jednocześnie powstanie w cieniu świateł regulujących ruch na Wisłostradzie dla pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców, nie powodując większych utrudnień. Kierowcy z Powiśla będą mogli skręcać z Karowej już nie tylko w kierunku Mokotowa, ale też Żoliborza" - informuje stołeczny ratusz.
Termin składania ofert w przetargu mija 22 marca. Wybrany przez Zarząd Dróg Miejskich wykonawca będzie miał 100 dni na przeprowadzenie wszystkich prac od momentu podpisania umowy. "Zgodnie z harmonogramem nowa zebra zostanie więc oddana do użytku najpóźniej w wakacje" - zapowiada ratusz.
W komunikacie wyliczono, że od 2014 roku w Warszawie powstało lub właśnie powstaje ponad 100 nowych przejść.
Próby obciążeniowe
Urzędnicy nie zdradzili jeszcze terminu otwarcia mostu pieszo-rowerowego. W ubiegłym tygodniu jego konstrukcję poddano próbnemu obciążeniu.
Przez most przeszło około 300 osób. "Aby sprawdzić wytrzymałość konstrukcji podzieleni na grupy uczestnicy testów nie tylko chodzili po moście, ale także po nim biegali, robili podskoki i przysiady. W ramach obciążenia statycznego na moście umieszczono też zbiorniki z wodą o łącznej pojemności ponad 460 litrów. Obie próby obciążeniowe – statyczna i dynamiczna – zakończyły się pozytywnie" - zapewniają urzędnicy.
Kolejny most połączy Śródmieście z Pragą
Budowa mostu rozpoczęła się w styczniu 2022 roku. Według zapowiedzi stołecznego ratusza konstrukcja ma zostać oddana do użytku wiosną tego roku.
.Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.
Nowy most ma 452 metry długości i pod tym względem będzie po otwarciu jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Jest dłuższy o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 metra, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 metra.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa