Jest pozwolenie na budowę nowej stacji metra. Ale osiem innych wniosków wciąż u wojewody

Chodzi o stację Sochaczewska/Połczyńska
Rafał Trzaskowski o budowie ostatniego odcinka drugiej linii metra
Źródło: TVN24
Wojewoda wydał pozwolenie na budowę najbardziej wysuniętej na zachód stacji metra - Karolin. Inwestor złożył dokumentację pod koniec 2020 roku. Dwie pozostałe stacje końcowego odcinka oraz stacja techniczno-postojowa wciąż nie uzyskały pozwoleń.

W piątek służby prasowe wojewody mazowieckiego poinformowały, że Konstanty Radziwiłł zgodził się na budowę stacji Karolin. "Wojewoda Mazowiecki wydał pozwolenie na budowę stacji C01 (ul. Sochaczewska/ul. Połczyńska). Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności" - czytamy w komunikacie. Chodzi o trzeci etap realizacji odcinka zachodniego za stacją Powstańców Śląskich, która ma zostać otwarta niebawem (wraz ze stacją Ulrychów).

- To pierwsze z dziewięciu niezbędnych dla tego odcinka pozwoleń na budowę. Liczymy, że w najbliższym czasie uzyskamy pozwolenia dla kolejnych obiektów stacyjnych i STP Karolin - mówi Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego. - Teraz przed nami procedura przekazania terenu dla wykonawcy budowy i organizacja placu budowy. Na tym odcinku złożone zostały wnioski o wydanie pozwoleń na budowę dla trzech stacji - Karolin, Chrzanów i Lazurowa, dwóch dla wentylatorni, dwóch dla STP Karolin, szybu startowego dla tarcz TBM i dyspozytury ZTM na pętli - wylicza.

- Cieszymy się oczywiście i czekamy na kolejne dokumenty związane z kontynuacją drugiej linii metra. Jednak na razie mamy za mało środków na tę inwestycję. Prowadzimy rozmowy z wykonawcą w kwestii zwiększenia środków i jednocześnie staramy się o dofinansowanie ze środków unijnych - skomentowała rzeczniczka stołecznego ratusza Monika Beuth-Lutyk. Dodała, że ostateczna decyzja w sprawie tej inwestycji należeć będzie do Rady Warszawy.

Co z kolejnymi stacjami?

Dlaczego wydanie pozwolenia trwało tak długo? Wojewoda przyznaje w komunikacie, że komplet dokumentów został złożony w grudniu 2020 roku (pisaliśmy o tym na tvnwarszawa.pl). W tym samym miesiącu Konstanty Radziwiłł miał wezwać pełnomocnika inwestora do uzupełnienia wniosku. 15 stycznia 2021 roku wniosek został uzupełniony. Kilka dni później wojewoda przekazał raport o oddziaływaniu na środowisko Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Warszawie w celu uzgodnienia warunków realizacji inwestycji.

"14 kwietnia 2022 r. do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło pismo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie dotyczące możliwości udziału społeczeństwa w trakcie przeprowadzania ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Mieszkańcy mogli składać wnioski między 25 kwietnia a 25 maja (żadne wnioski nie wpłynęły)" – czytamy w komunikacie. Postanowieniem z 8 czerwca 2022 roku RDOŚ uzgodnił realizację przedsięwzięcia.

Jeśli chodzi o kolejne stacje C02 Chrzanów (Rayskiego/Szeligowska), wojewoda oczekuje na wydanie postanowienia w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Do 24 czerwca 2022 roku trwają konsultacje społeczne w ramach przeprowadzonej ponownej oceny oddziaływania na środowisko na stację C03 Lazurowa (Lazurowa/Górczewska, rejon Urzędu Dzielnicy Bemowo).

Tak ma wyglądać stacja Karolin
Tak ma wyglądać stacja Karolin
Źródło: Metro Warszawskie
Czytaj także: