Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

TBM przebił się pod dnem Wisły

Warszawa

fot

Pierwszy w historii tunel ściekowy pod Wisłą jest gotowy. Gigantyczna tarcza drążąca przebiła się pod rzeką i tym samym zakończyła prace na lewym brzegu Wisły. Teraz pod Wisłą poprowadzone będą dwa rurociągi, dzięki którym ścieki trafią do oczyszczalni Czajka.

Przez siedem miesięcy tarcza TBM przebijała się pod Wisłą. Swoją podróż zaczęła na Białołęce, pokonała 1,3 tys. metrów z średnią prędkością 15 metrów na dobę. Ale nie bez problemów. Raz tunel zalała woda – w efekcie ucierpiała też tarcza.

10 metrów pod dnem

Prace miała zakończyć w sierpniu, a ostatecznie udało się to dopiero pod koniec listopada.

– Przejście pod Wisłą było samo w sobie dużym przedsięwzięciem inżynierskim, trzeba było też skoordynować prace z budową mostu Północnego - mówił w poniedziałek Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. - Tarcza przebijała się 10 metrów pod dnem. Średnica wewnętrzna 4,5 metra - precyzował.

Teraz w tunelu zamontowane będą dwa rurociągi o średnicy 1,6 m. Zostaną zabetonowane, a nad nim powstanie torowisko dla kolejki, która posłuży do obsługi całego obiektu. Znajdzie się też miejsce na oświetlenie czy telewizję dozorową.

"Warszawa miastem ekologicznym"

Dzięki tunelowi lewobrzeżna Warszawa ma pozbyć się ogromnej ilości ścieków. – Mamy nadzieję, że za kilka miesięcy będziemy mogli przełączyć ścieki – zaznaczył wiceprezydent. – Wtedy ponad 40 proc. ścieków, które nie były oczyszczane, zostaną skierowane do oczyszczalni. Będziemy mogli powiedzieć, że Warszawa jest miastem ekologicznym, które dba o środowisko - dodał.

Urzędnicy zaznaczają, że to jest pierwszy przypadek, gdy TBM w Warszawie pokonuje 1,3 tys. metrów, a w dodatku pod Wisłą. Większość robót instalacyjnych w samej oczyszczalni się zakończyła, całość ma być gotowa do końca kwietnia 2012 r. Po obu stronach rzeki przelot ścieków będą też obsługiwać specjalistyczne zakłady.

Kolejny TBM pod Wisłą przekopie się przy okazji budowy II linii metra.

ran/roody