W weekend wykonawca prac wprowadzi duże zmiany na stacji Warszawa Zachodnia. Nie można będzie dojść na dworzec od strony Woli, czyli ulicy Tunelowej, i peronu ósmego, który również zostanie zamknięty dla podróżujących. W związku z modernizacją pociągi lotniskowe będą kursowały w skróconej relacji i... nie dojadą na Okęcie.
Budimex, który przebudowuje Dworzec Zachodni, poinformował o zbliżających się utrudnieniach dla podróżujących przez tę stację. "W nocy z 28 na 29 sierpnia zamykamy wszystkie wejścia na szlak dla pieszych. Ta modyfikacja skutkuje brakiem dojścia do peronów od strony Woli" - napisał wykonawca. Dodał, że dostęp do stacji będzie możliwy tylko od strony Alej Jerozolimskich na Ochocie, a podróżni potrzebujący dotrzeć tam od strony Woli proszeni są o przejazd/przejście aleją Prymasa Tysiąclecia lub Towarową.
Zmiana oznacza, że peron numer osiem zostanie zamknięty. Budimex wyjaśnił, że wszystkie zmiany są niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa pasażerów oraz kontynuacji robót. Utrudnienia potrwają do czasu oddania do użytkowania kładki. Wykonawca nie sprecyzował jednak, kiedy można się tego spodziewać.
W związku z zamknięciem terenu od strony ulicy Tunelowej, z ostatniego przystanku autobusu linii 103 nie będzie można dojść do peronu 8, dworca i Alej Jerozolimskich .Dojście do stacji będzie możliwe tylko od strony Alej Jerozolimskich. Zatrzymują się tam autobusy linii: 127, 154, 158, 159, 172, 182, 184, 187, 517, 517, 717, N35, N85.
Koniec utrudnień zapowiadany jest na sobotę, 6 listopada.
Pociągi Kolei Mazowieckich nie dojadą do stacji na lotnisku
Jak poinformowały Koleje Mazowieckie, w związku z modernizacją stacji Warszawa Zachodnia od 29 sierpnia zmianie ulega rozkład jazdy pociągów i będzie on obowiązywał do 6 listopada. Pasażerowie będą musieli liczyć się z wieczornymi i nocnymi utrudnieniami na podmiejskiej linii średnicowej (wybrane pociągi KM będą kursowały w skróconej lub zmienionej relacji).
Z kolei pociągi lotniskowe KM będą kursowały w skróconej relacji Modlin – Warszawa Centralna, nie dojeżdżając do stacji Warszawa Lotnisko Chopina.
Przebudowa największego węzła kolejowego w Polsce
Stacja Warszawa Zachodnia to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około tysiąca składów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.
W ramach remontu na stacji powstają nowe perony, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Będzie wybudowany dodatkowy peron od strony ulicy Tunelowej. Wszystkie perony zostaną zadaszone. Komunikację w obszarze stacji ułatwi pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne - będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone i dojdziemy nim do peronu przy linii obwodowej.
Pod przejściem dla pieszych zostanie wybudowany tunel, który umożliwi budowę linii tramwajowej do Wilanowa. Ponadto nowy układ torów umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno - Legionowo i Legionowo - Lotnisko Chopina. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 kilometrów torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" realizowany przez PKP PLK wart jest około dwóch miliardów złotych netto. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jej zakończenie planowane jest w 2023 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKL PLK