Od piątku obowiązują nowe zasady korzystania z biletów zakupionych przez aplikacje. Nowością jest to, że każdy należy "skasować", skanując kod QR znajdujący się w tramwajach, autobusach i przy bramkach na stacjach metra.
Jak informuje stołeczny ratusz, od 2 kwietnia zmieniają się zasady korzystania z biletów kupionych przez aplikacje na smartfony. Dzięki temu będzie można kupić od razu kilka biletów różnego rodzaju, podobnie jak w przypadku kartonikowych. Będzie to można zrobić w dowolnym momencie, bo bilety nie będą aktywne od razu, a czas ich ważności nie będzie płynął od chwili zakupu. Ale coś za coś - tak jak teraz z biletami kartonikowymi, bilet z aplikacji trzeba będzie skasować po wejściu do pojazdu lub przed przekroczeniem linii bramek w metrze i dopiero od tego momentu będzie on ważny. Kupione, ale nieskasowane bilety, poczekają na następną podróż.
Kody QR naprzeciw drzwi
"Skasowanie" biletu z aplikacji będzie polegało na zeskanowaniu kodu QR. Będzie to można zrobić nawet z odległości dwóch-trzech metrów. Naklejki z kodami są już na stacjach metra, w autobusach i tramwajach. W pojazdach umieszczane są na pewnej wysokości, naprzeciwko wszystkich drzwi, a na stacjach metra - przy bramkach i windach. W pojazdach dwukierunkowych, czyli pociągach SKM, KM, WKD i niektórych tramwajach, jedna naklejka jest umieszczana w pobliżu pary drzwi.
Pasażerowie korzystający z oferty Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD na podstawie biletów dobowych, 3-dniowych i weekendowych lub w okresie wprowadzonego honorowania biletów ZTM w pociągach tych przewoźników, np. w przypadku awarii czy remontów, po kupnie biletu w aplikacji także będą musieli zeskanować kod QR umieszczony w pobliżu drzwi wejściowych.
Jak to działa?
W aplikacji Skycash, po jej uruchomieniu, u dołu ekranu pojawia się okienko informujące o konieczności skasowania biletu. Przed zakupem biletu jest ono nieaktywne. Dopiero po zakupie biletu należy wybrać opcję "skanuj kod QR". Wówczas pojawi okno do skanowania.
Jak przekazał nam rzecznik prasowy ZTM Tomasz Kunert, wszystkie aplikacje współpracujące z ZTM, wdrożyły nowe zasady zakupu biletów, poza jedną - Mint Mobile, która zrezygnowała ze sprzedaży biletów w Warszawie. - Wszyscy pozostali operatorzy aplikacji zgłosili nam gotowość do pracy w nowym systemie. Sprzedający bilety powinien zapewnić pełną funkcjonalność. Żaden z operatorów nie zgłaszał problemów z ewentualnym działaniem aplikacji - powiedział Tomasz Kunert. - Dziś od rana nasi pracownicy sprawdzają działanie nowego systemu we wszystkich aplikacjach, w różnych środkach transportu. Do tej pory nie zgłaszali żadnych problemów - dodał.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa