Trzaskowski zapowiada rozpoczęcie prac nad trzecią linią metra "mimo sporych problemów budżetowych"

Trasa trzeciej linii metra
Rafał Trzaskowski o proponowanych stacjach metra
Źródło: TVN24
18 marca 2021 na wniosek prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego rada miasta ma zdecydować o przesunięciu pieniędzy na pierwszy etap prac trzeciej linii metra. Nowa trasa podziemnej kolejki ma połączyć Pragę Południe z centrum.

"Mimo sporych problemów budżetowych stolicy w Warszawie powstanie trzecia linia metra. Taką decyzję, w ostatnich dniach, podjął Prezydent Rafał Trzaskowski" - poinformował ratusz. W pierwszym etapie, który ma zakończyć się w 2028 roku, planowanych jest sześć stacji.

Zgodnie z informacjami przekazanymi PAP przez rzeczniczkę ratusza Karolinę Gałecką chodzi o 41 mln zł, które zostaną przeznaczone na prace przygotowawcze zakładające wykonanie odwiertów oraz prac geologicznych i hydrologicznych.

"To nie była łatwa decyzja, bo sytuacja miasta jest trudna"

"To kolejna w ostatnim czasie, po zapowiedzi budowy pieszo-rowerowego mostu przez Wisłę, rozpoczęciu przebudowy tzw. placu Pięciu Rogów, ogłoszeniu konkursu na plan architektoniczny ulicy Chmielnej i rozpisaniu przetargu na przebudowę i zwężenie ulicy Marszałkowskiej, decyzja Prezydenta Rafała Trzaskowskiego w ramach projektu Nowe Otwarcie. Projekt ma pokazać wizję Prezydentury Rafała Trzaskowskiego i dać nowy impuls u progu półmetku kadencji" - wyjaśnił ratusz.

- To nie była łatwa decyzja, bo sytuacja finansowa miasta jest naprawdę trudna. Warszawa musi jednak stać się nie tylko idealnym miejscem do pracy, ale także wymarzonym miejscem do życia. Budowa trzeciej linii metra ma tu kluczowe znaczenie, bo komunikacja jest jedną z najważniejszych usług jakie świadczymy naszym mieszkańcom – tłumaczył swoją decyzję Prezydent Rafał Trzaskowski cytowany w komunikacie miasta. 

Stacje trzeciej linii metra

Jak zakładają urzędnicy, w pierwszym etapie budowy linii M3 powstanie sześć stacji. Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już od kilku lat stacji Stadion Narodowy, która od początku była planowana jako węzeł przesiadkowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Oprócz tego ma powstać też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Stacja Stadion Narodowy stanie się kluczowym węzłem komunikacyjnym prawobrzeżnej Warszawy, umożliwiającym przesiadkę do pociągów na dworcu PKP, linii autobusowych i tramwajów.

- Prace przygotowawcze dla pierwszego etapu rozpoczynamy już teraz. Chcemy dobrze przygotować ten projekt na nową perspektywę finansową UE. Natomiast w drugiej połowie roku zlecone zostaną prace nad studium technicznym linii M3 po lewobrzeżnej stronie Warszawy - przekazał Trzaskowski. 

Trasa trzeciej linii metra
Trasa trzeciej linii metra
Źródło: UM Warszawa

W 17 minut do centrum

Jak zapewnił ratusz, linia M3 zaplanowana jest z myślą o 180 tysiącach osób mieszkających na Pradze Południe. Metro ma zapewnić również sprawną obsługę komunikacyjną dużych osiedli - Gocławia, Grochowa i Kamionka.

"Dzięki temu mieszkańcy drugiej - pod względem liczby mieszkańców - dzielnicy Warszawy będą mogli dotrzeć do centrum miasta już w ok. 17 min. Z pierwszego odcinka linii M3 w ciągu doby korzystać będzie ponad 315 tys. pasażerów. W samym tylko szczycie porannym będzie to ponad 26 tys. osób" - wyliczyli urzędnicy.

Miasto wyjaśniło również, że przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko), a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy - kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju.

O budowie trzeciej linii metra Rafał Trzaskowski mówił w 2018 roku w czasie kampanii.

Kolejny krok: tramwaj na Gocław

- Budując sieć transportową miasta, w pierwszej kolejności zawsze stawia się na metro lub kolej miejską. Stosując porównanie do systemu krwionośnego, można je porównać do tętnic. Dlatego rozpoczynamy przygotowania do budowy linii M3, a w kolejnym kroku zamierzamy zbudować linię tramwajową na Gocław. Dzięki nowemu przebiegowi linii M3 ta bardzo ważna i oczekiwana inwestycja tramwajowa nie wyklucza się z podziemną koleją i będzie jej idealnym uzupełnieniem – tłumaczył z kolei w komunikacie Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. 

Tramwaj na Gocław
Tramwaj na Gocław
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Miasto zapewnia, że budowa trzeciej linii metra to jeden z elementów budowy nowoczesnej, ekologicznej i równomiernie rozwijającej się sieci komunikacyjnej Warszawy. "Obecnie trwają pracę nad rozbudową M2 na Targówku i Bemowie. Miasto dokonało również największych w historii zakupów nowoczesnego taboru dla metra, SKM, czy tramwajów. Dzięki temu – choć może trudno w to uwierzyć - Warszawa jest jednym z europejskich liderów w obszarze jakości i komfortu taboru oraz nowoczesnych rozwiązań transportowych" - przypomniał urząd miasta.

Czytaj także: