Druga linia średnicowa ma być jak metro. Kolejarze podają wstępne terminy

PKP PLK zapowiadają drugą linię średnicową dla Warszawy (zdj. ilustracyjne)

PKP PLK zapowiadają drugą linię średnicową dla Warszawy (zdj. ilustracyjne)
Prace na stacji Warszawa Zachodnia (lipiec 2023)
Źródło: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl

W 2025 roku może zostać ogłoszony przetarg na dokumentację projektową drugiej kolejowej linii średnicowej w Warszawie - zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe.

O planach poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. - Zakładam, że w 2025 roku ogłoszony zostałby przetarg na dokumentację projektową (dla drugiej linii średnicowej dla Warszawy - PAP) - powiedział Prezes PKP PLK. Dodał, że przygotowanie takiej dokumentacji mogłoby potrwać około trzech lat, dopiero potem mogłaby się rozpocząć realizacja.

Merchel przypomniał, że obecnie trwają prace nad dokumentacją dla studium wykonalności dla węzła kolejowego aglomeracji warszawskiej. - Po zakończeniu prac, które są planowane na około rok-półtora, z tych analiz wyjdzie zapewne, że ta linia średnicowa będzie potrzebna, a jestem przekonany, że tak wyjdzie, to zlecimy wykonanie dokumentacji projektowej - stwierdził prezes PLK.

Ireneusz Merchel dodał, ze brany jest przede wszystkim wariant przejścia nowej linii średnicowej pod Wisłą, wydłużając szlak od dworca Warszawa Wileńska.

Remont linii średnicowej na centralnym odcinku

Obecnie PKP PLK przygotowują się do modernizacji działającej linii średnicowej. Prowadzone są prace modernizacyjne dworca Warszawa Zachodnia. Wartość tej inwestycji to około dwa miliardy złotych, a prace powinny się zakończyć w połowie 2024 roku. W tym samym roku ma być ogłoszony przetarg i wybrany wykonawca dla modernizacji dworca Warszawa Wschodnia.

Dopiero po rozpoczęciu prac na tym dworcu wybierani będą wykonawcy, którzy przebudują linię średnicową pomiędzy Warszawą Wschodnią a Warszawą Centralną.

Merchel podtrzymał wcześniejsze plany dotyczące zakończenia remontu istniejącej linii średnicowej w 2029 roku.

Przy okazji zapowiedzi budowy tymczasowego peronu na stacji Warszawa Gdańska, kolejarze zapowiadali, że druga linia średnicowa ma przypominać metro. Koncepcja zakłada nowe przystanki: Warszawa Rondo ONZ, Warszawa Ratusz Arsenał, Warszawa Stare Miasto, Warszawa Wileńska i Warszawa Radzymińska.

Czytaj także: