Siedem firm chce budować tunel kolejowy w Wesołej

Przejazd kolejowy w Wesołej
Wesoła stoi w korku (wideo z 2016 roku)
Źródło: Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Otworzono oferty w przetargu na budowę tunelu w Wesołej. Chętnych jest siedem firm, które zaproponowały kwotę od ponad 90 do prawie 150 milionów złotych za wykonanie prac. Na roboty budowlane przewidziano nieco ponad dwa lata od podpisania umowy.

Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta poinformował o ofertach, które wpłynęły w przetargu na budowę tunelu w Wesołej. Chętnych do wykonania prac jest siedem firm - wyceniły koszt inwestycji na kwoty od 90,7 do 149,4 miliona złotych.

"Po zakończeniu postępowania przetargowego i podpisaniu umowy, wybrany wykonawca będzie miał 28 miesięcy na realizację zadania" - poinformował Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.

Przejazd kolejowy w Wesołej
Przejazd kolejowy w Wesołej
Źródło: SZRM Warszawa

Tunel i ronda

Inwestycja zakłada wybudowanie tunelu w ciągu ulicy 1 Praskiego Pułku, w którym znajdzie się jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, jednostronnym chodnikiem oraz ścieżką rowerową.

Przybędzie też rond. Będzie ich trzy: na skrzyżowaniu ulic 1 Praskiego Pułku, Władysława Sikorskiego i Jana Kilińskiego, w ulicy Okuniewskiej po zachodniej stronie tunelu oraz rondo pozwalające skomunikować biegnącą w tunelu ul. 1 Praskiego Pułku z osiedlem Plac Wojska Polskiego.

Wybudowany zostanie również łącznik pomiędzy ulicami Miłą i Głowackiego.

Przejazd kolejowy w Wesołej
Przejazd kolejowy w Wesołej
Źródło: SZRM Warszawa

Porozumienie

Inwestycja jest możliwa dzięki umowie zawartej między Warszawą a PKP PLK SA, która określa zasady współpracy oraz finansowania prac związanych z budową tunelu.

Tunel pomoże mieszkańcom w codziennych dojazdach. Bez niego kierowcy tkwią w korkach przy próbie przejechania magistrali kolejowej.

Przejazd kolejowy w Wesołej
Przejazd kolejowy w Wesołej
Źródło: SZRM Warszawa

O konieczności budowy tunelu pod torami w ciągu ulicy 1 Praskiego Pułku mówi się od wielu lat. Pierwsze ruchy w kierunku tej inwestycji wykonano w 2016 roku. Wtedy podjęto decyzję, że miasto i kolejarze podzielą się kosztami. Ale załatwianie kolejnych formalności mocno się przeciągało. Konieczne było m.in. powtórzenie oceny wpływu na środowisko. Proces przygotowań do budowy komplikowała także pandemia COVID-19.

Łatwiej w Rembertowie

Na podobnych zasadach w sąsiednim Rembertowie powstaną dwa kolejne bezkolizyjne przejazdy przez linię kolejową nr 2 Warszawa Zachodnia-Terespol. Będą to wiadukt na ulicy Chełmżyńskiej, którego zakończenie planowane jest na koniec 2025 roku, oraz tunel w ulicy Marsa, na którego budowę ogłoszono przetarg w tym tygodniu.

Czytaj także: