Rembertów czeka na ten tunel od lat. Ogłoszono przetarg na wykonawcę

Przejazd kolejowy w ciągu ul. Marsa
Przejazd kolejowy w Rembertowie
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta oraz spółka PKP PLK ogłosili przetarg na budowę tunelu pod torami kolejowymi w Rembertowie. W jego ramach zostaną także przebudowane okoliczne ulice. Harmonogram długo wyczekiwanej inwestycji zakłada, że wszystko powstanie w niecałe 2,5 roku.

W Rembertowie tematem numer jeden od wielu lat jest budowa bezkolizyjnej przeprawy przez międzynarodową linię kolejową, która przebiega przez dzielnicę. Linię codziennie przemierzają setki pociągów: towarowych, dalekobieżnych i lokalnych. Szlabany między ulicą Marsa i aleją generała Chruściela "Montera" opadają co kilka minut przez co kierowcy tkwią w korkach niezależnie od pory dnia.

W poniedziałek, 30 września, ogłoszono przetarg na budowę tunelu, który połączy Stary i Nowy Rembertów.

Tunel i zmiany na okolicznych ulicach

Jak wyjaśnił w komunikacie stołeczny ratusz, nowa droga prowadząca do tunelu rozpocznie się u zbiegu ulic Marsa i Ilskiego, gdzie wybudowane zostanie rondo.

"Tunel, biegnący pod torami kolejowymi oraz ulicą Cyrulików, będzie miał jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu oraz nowe przystanki autobusowe. Zostaną one skomunikowane z przejściami podziemnymi prowadzącymi na peron kolejowy za pomocą łączników. Wyjazd z tunelu zaplanowano pośrodku al. Chruściela 'Montera', na wysokości ul. Strażackiej" - opisują nową inwestycję urzędnicy.

Mocno zmieni się też układ komunikacyjny w rejonie tunelu. Na skrzyżowaniu al. Chruściela "Montera" z ul. Cyrulików powstanie rondo, które zapewni wszystkie relacje skrętne, w tym możliwość zawracania.

Z kolei ulica Bellony od skrzyżowania z Pociskową do likwidowanego przejazdu oraz ulica Marsa od przejazdu do Ilskiego zostały zaprojektowane jako drogi jednokierunkowe w stronę ronda, z kontrapasem rowerowym. Ponadto ulica Pociskowa zyska połączenie z Ilskiego. Będzie to droga dwukierunkowa z obustronnymi chodnikami i zapewni dojazd do posesji sąsiadujących z drogą, w tym do znajdującego się tu centrum handlowego.

Tunel w ciągu ulicy Marsa i alei Chruściela "Montera"
Tunel w ciągu ulicy Marsa i alei Chruściela "Montera"
Źródło: UM Warszawa

Poprawi się też komfort pieszych. Chodniki po południowej stronie torów kolejowych będą po obu stronach jezdni. Ten po lewej będzie prowadzić od skrzyżowania Marsa/Ilskiego do zachodniego przejścia podziemnego na peron kolejowy, a chodnik prawostronny do przejścia wschodniego. Nowe trotuary znajdą się na poziomie terenu i będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei po stronie północnej torów kolejowych chodniki powstaną po obydwu stronach al. Chruściela "Montera" i ul. Cyrulików.

"Firmy zainteresowane składaniem ofert mają na to czas do 22 listopada. Wybrany wykonawca zrealizuje prace w ciągu 29 miesięcy. Wraz z tunelem ma być również budowana ul. Pociskowa" - podał ratusz.

Wiadukt i drugi tunel w Wesołej

Tunel będzie drugą bezkolizyjną przeprawą przez linię kolejową w Rembertowie. W tym roku rozpoczęła się budowa wiaduktu w ulicy Chełmżyńskiej, który znajdzie się nad ulicami Chłopickiego i Strażacką. Według ostatnich zapowiedzi ma być gotowy pod koniec 2025 roku.

Natomiast w sąsiedniej Wesołej wybudowany zostanie tunel w ulicy 1 Praskiego Pułku, w którym znajdzie się jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, jednostronnym chodnikiem oraz ścieżką rowerową.

Łączna wartość projektu budowy trzech bezkolizyjnych skrzyżowań szacowana jest przez kolejarzy na 380 milionów złotych.

Czytaj także: