Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta oraz spółka PKP PLK ogłosili przetarg na budowę tunelu pod torami kolejowymi w Rembertowie. W jego ramach zostaną także przebudowane okoliczne ulice. Harmonogram długo wyczekiwanej inwestycji zakłada, że wszystko powstanie w niecałe 2,5 roku.
W Rembertowie tematem numer jeden od wielu lat jest budowa bezkolizyjnej przeprawy przez międzynarodową linię kolejową, która przebiega przez dzielnicę. Linię codziennie przemierzają setki pociągów: towarowych, dalekobieżnych i lokalnych. Szlabany między ulicą Marsa i aleją generała Chruściela "Montera" opadają co kilka minut przez co kierowcy tkwią w korkach niezależnie od pory dnia.
W poniedziałek, 30 września, ogłoszono przetarg na budowę tunelu, który połączy Stary i Nowy Rembertów.
Tunel i zmiany na okolicznych ulicach
Jak wyjaśnił w komunikacie stołeczny ratusz, nowa droga prowadząca do tunelu rozpocznie się u zbiegu ulic Marsa i Ilskiego, gdzie wybudowane zostanie rondo.
"Tunel, biegnący pod torami kolejowymi oraz ulicą Cyrulików, będzie miał jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu oraz nowe przystanki autobusowe. Zostaną one skomunikowane z przejściami podziemnymi prowadzącymi na peron kolejowy za pomocą łączników. Wyjazd z tunelu zaplanowano pośrodku al. Chruściela 'Montera', na wysokości ul. Strażackiej" - opisują nową inwestycję urzędnicy.
Mocno zmieni się też układ komunikacyjny w rejonie tunelu. Na skrzyżowaniu al. Chruściela "Montera" z ul. Cyrulików powstanie rondo, które zapewni wszystkie relacje skrętne, w tym możliwość zawracania.
Z kolei ulica Bellony od skrzyżowania z Pociskową do likwidowanego przejazdu oraz ulica Marsa od przejazdu do Ilskiego zostały zaprojektowane jako drogi jednokierunkowe w stronę ronda, z kontrapasem rowerowym. Ponadto ulica Pociskowa zyska połączenie z Ilskiego. Będzie to droga dwukierunkowa z obustronnymi chodnikami i zapewni dojazd do posesji sąsiadujących z drogą, w tym do znajdującego się tu centrum handlowego.
Poprawi się też komfort pieszych. Chodniki po południowej stronie torów kolejowych będą po obu stronach jezdni. Ten po lewej będzie prowadzić od skrzyżowania Marsa/Ilskiego do zachodniego przejścia podziemnego na peron kolejowy, a chodnik prawostronny do przejścia wschodniego. Nowe trotuary znajdą się na poziomie terenu i będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei po stronie północnej torów kolejowych chodniki powstaną po obydwu stronach al. Chruściela "Montera" i ul. Cyrulików.
"Firmy zainteresowane składaniem ofert mają na to czas do 22 listopada. Wybrany wykonawca zrealizuje prace w ciągu 29 miesięcy. Wraz z tunelem ma być również budowana ul. Pociskowa" - podał ratusz.
Wiadukt i drugi tunel w Wesołej
Tunel będzie drugą bezkolizyjną przeprawą przez linię kolejową w Rembertowie. W tym roku rozpoczęła się budowa wiaduktu w ulicy Chełmżyńskiej, który znajdzie się nad ulicami Chłopickiego i Strażacką. Według ostatnich zapowiedzi ma być gotowy pod koniec 2025 roku.
Natomiast w sąsiedniej Wesołej wybudowany zostanie tunel w ulicy 1 Praskiego Pułku, w którym znajdzie się jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, jednostronnym chodnikiem oraz ścieżką rowerową.
Łączna wartość projektu budowy trzech bezkolizyjnych skrzyżowań szacowana jest przez kolejarzy na 380 milionów złotych.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa