W środę spółka PKP PLK wraz z władzami Warszawy podpisały umowę z wykonawcą - firmą Intop Warszawa Sp. z o.o. – na budowę wiaduktu drogowego nad torami w ciągu ul. Chełmżyńskiej. Jak informują kolejarze, wartość umowy to 68,5 mln zł netto, z czego PKP PLK sfinansuje połowę. Część inwestycji będzie współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko FENIKS.
- Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań to ważny element inwestycji, który usprawnia ruch pociągów, podnosi poziom bezpieczeństwa na kolei i w ruchu drogowym. Nowe obiekty umożliwiają lepszą komunikację w obrębie miast i przyczyniają się do ograniczenia korków. Aglomeracja warszawska to przykład miejsca, gdzie sukcesywnie ubywa przejazdów, a przybywa wiaduktów kolejowych i tuneli pod torami, dzięki czemu wraz ze wzrostem bezpieczeństwa wzrasta także komfort życia mieszkańców – powiedział cytowany w komunikacie kolejarzy Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Jezdnia, chodnik i droga rowerowa
Wiadukt drogowy w ciągu ul. Chełmżyńskiej usprawni komunikację w dzielnicy. Na obiekcie powstanie jezdnia z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Po obu stronach przeprawy nad torami znajdzie się chodnik, a po jednej dodatkowo ścieżka rowerowa. Ponadto przy wiadukcie wybudowane będą pochylnie i schody oraz windy ułatwiające dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wiadukt będzie częścią nowej drogi, która znajdzie się między skrzyżowaniem ulic Chełmżyńskiej i Stelmachów.
Długość wiaduktu nad torami to około 140 metrów. Nowy obiekt zastąpi funkcjonujący obecnie na ul. Chełmżyńskiej przejazd kolejowo-drogowy. PKP PLK przewiduje, że obiekt zostanie wybudowany w około 16-18 miesięcy. Natomiast po wybudowaniu wiaduktu istniejący przejazd w poziomie szyn zostanie zlikwidowany.
Porozumienie w sprawie tunelu
Druga bezkolizyjna przeprawa przez tory w Rembertowie powstanie w ciągu ulicy Marsa. W miejscu obecnego przejazdu kolejowo-drogowego, wybudowany zostanie tunel wraz z przejściem podziemnym dla pieszych. Również w czwartek kolejarze i stołeczny ratusz dopięli szczegóły umowy realizacyjnej ustalającej zasady współpracy i finansowania inwestycji. Postępowanie przetargowe wraz z realizacją będzie prowadzone przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta w uzgodnieniu z PLK SA. Kosztami miasto i PKP PLK dzielą się po połowie.
Wcześniej kolejarze opracowali studium wykonalności inwestycji oraz pozyskali decyzję środowiskową. Miasto z kolei dostarczyło zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Kolejnym etapem będzie teraz ogłoszenie przez SZRM przetargu na znalezienie wykonawcy robót. Wszczęcie postępowania przetargowego zaplanowano na trzeci kwartał tego roku. Natomiast przewidziany czas realizacji inwestycji to 30 miesięcy.
Nowa droga prowadząca do tunelu będzie miała początek u zbiegu ulic Marsa i Ilskiego, gdzie wybudowane zostanie rondo. W tunelu drogowym o długości 140 metrów przebiegać będzie jezdnia z dwoma pasami ruchu dla samochodów.
Aby usprawnić ruch pieszy w czasie budowy tunelu, wytyczone zostanie przejście podziemne z windami od strony wschodniej. Przebudowany zostanie pobliski układ drogowy, który zostanie dowiązany do planowanego tunelu.
Ratusz wyjaśnia, że wyjazd z tunelu znajdzie się pośrodku alei Chruściela "Montera", na wysokości Strażackiej. Na skrzyżowaniu al. Chruściela "Montera" z Cyrulików zaprojektowane zostało rondo, które zapewni wszystkie relacje skrętne, w tym możliwość zawracania.
Tunel w Wesołej
Wcześniej, w marcu, została podpisana podobna umowa realizacyjna dotycząca tunelu pod torami w Wesołej w ciągu ulicy 1 Praskiego Pułku. W najbliższych dniach miasto ogłosi przetarg na wybór wykonawcy inwestycji. Prace przy budowie obiektu mają potrwać 24 miesiące od momentu podpisania umowy z wykonawcą.
Inwestycje w Rembertowie i Wesołej realizowane są w ramach prowadzonego przez PLK SA projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap IIb – część wiaduktowa". Łączna wartość projektu budowy trzech bezkolizyjnych skrzyżowań w Warszawie to 380 mln zł.
Autorka/Autor: dg
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa