Zamykają zawrotkę na POW

Drogowcy likwidują zawrotkę przy węźle POW Puławska

Drogowcy likwidują zawrotkę przy węźle POW Puławska
Światła do jazdy w lewo i na wprost świecą się znacznie dłużej niż te do jazdy w prawo
Źródło: Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl

Znika tymczasowa zawrotka w miejscu, gdzie Południowa Obwodnica Warszawy łączy się z Puławską. Zmiany w organizacji ruchu czekają kierowców od poniedziałkowego wieczoru. Drogowcy wyjaśniają, że powodem ich wprowadzenia są prace zmierzające do połączenia funkcjonującej już trasy S2 z ursynowskim odcinkiem.

Wdrażanie czasowej organizacji ruchu ma rozpocząć się w poniedziałek wieczorem. - Od wtorku nie będzie już możliwe skorzystanie z dodatkowego zjazdu z S2 w Puławską w stronę centrum - zapowiedziała Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Po zamknięciu tymczasowej zawrotki kierowcy jadący S2 od strony Poznania, chcąc pojechać do centrum Warszawy na węźle Puławska, będą korzystać tylko z ronda zlokalizowanego pod wiaduktami Południowej Obwodnicy Warszawy - tłumaczyła.

Zapowiadane przez drogowców prace są ostatnim etapem robót przy węźle Puławska. Zamknięcie zawrotki ma umożliwić rozszerzenie frontu prac i wykonanie docelowego połączenia dotychczasowej S2 z nowo budowanym ursynowskim odcinkiem trasy. - Wykonawca będzie układał ostatnią warstwę nawierzchni na trasie głównej oraz na dwóch łącznicach węzła Puławska - wyjaśnia Tarnowska.

- Następnie wykonawca wykona oznakowanie poziome i pionowe oraz zamontuje urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto prowadzone będą roboty brukarskie - wylicza.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

Problematyczna zawrotka

Rzeczniczka GDDKiA przypomina, że po zakończeniu budowy pierwszego odcinka POW od węzła Konotopa do węzła Puławska zawrotka została wykonana w celu dodatkowego ułatwienia dla mieszkańców Warszawy. - Dzięki etapowaniu prac związanych z połączeniem istniejącej S2 z nowym odcinkiem tej drogi, zminimalizowaliśmy utrudnienia - podała.

- Kierowcy mieli dodatkową możliwość (poza rondem pod wiaduktami S2 - red.) zjazdu z S2 w ulicę Puławską w stronę centrum. Zawrotka miała funkcjonować do czasu wybudowania kolejnego odcinka S2 i otwarcia węzła Puławska w jego docelowym układzie - dodała.

Bywały jednak momenty, gdy rozwiązanie przysparzało kierowcom dodatkowych problemów. Zawrotka była od czerwca do grudnia ubiegłego roku niedostępna. Przywrócono ją zaraz po oddaniu wilanowsko-wawerskiego fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy. Wówczas okazało się, że podwojona relacja, czyli możliwość jazdy pod wiaduktami lub skorzystania z zawrotki, by jechać w stronę centrum, przysparzała sporo kłopotów. Jadący "dołem" blokowali tych, którzy korzystali z zawrotki. A osobna faza świateł przyczyniła się do tego, że ci, którzy ją wybrali, stanęli w korku.

Drogowcy przekonywali, że lepszej organizacji ruchu w tym miejscu wprowadzić się nie da. Dopiero w marcu ogłosili, że ze względu na liczne negatywne komentarze ze strony kierowców, przeanalizują możliwość likwidacji zawrotki.

Drogowcy likwidują zawrotkę przy węźle POW Puławska
Drogowcy likwidują zawrotkę przy węźle POW Puławska
Źródło: GDDKiA

Dwa odcinki gotowe, tunel czeka na oddanie do użytku

Otwarcie wilanowskiego i wawerskiego odcinka POW odbyło się 22 grudnia ubiegłego roku. Od tej pory kierowcy mają do dyspozycji ponad 15 kilometrów trasy ekspresowej między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z nowym mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.

W budowie jest nadal ursynowski odcinek z niemal dwukilometrowym tunelem. W kwietniu drogowcy oceniali zaawansowanie prac na około 90 procent. Zapowiadali też, że otwarcie powinno nastąpić w drugim kwartale tego roku, prawdopodobnie jeszcze w czerwcu.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, to około 4,6 miliarda złotych, z czego blisko 1,7 miliarda złotych to wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko. 

Czytaj także: