Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik zapowiedział nowe działania związane z ochroną środowiska przed hałasem. Samorządowcy stawiają między innymi na budowę ekranów akustycznych czy rozwój systemów monitorującego hałas.
Struzik powiedział, że hałas stanowi coraz większy problem. Sejmik Województwa Mazowieckiego uchwalił nowy program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa mazowieckiego. Program obejmuje duże miasta (powyżej 100 tys. mieszkańców), powiaty w obszarze metropolitarnym, drogi, koleje i lotniska. Zakłada diagnozę sytuacji, czyli analizę poziomu hałasu, i około 600 działań naprawczych, z czego około 30 w Warszawie.
ZOBACZ: "Mamy niezbite dowody na przekroczenie dopuszczalnych norm hałasu z obwodnicy" Wśród nich są: budowa ekranów akustycznych, wymiana nawierzchni dróg na cichą, wyprowadzenie ruchu poza miejsca zurbanizowane czy rozwój systemu monitorującego hałas, a dla ruchu powietrznego – ograniczenia lotów w porze nocnej czy zmiana kierunków startów i lądowań. Program wyznacza także partnerów działań, tj. GDDKiA, PKP Polskie Linie Kolejowe, Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, władze miast i powiatów objętych działaniem programu.
Czas realizacji wynosi maksymalnie pięć lat
- Program opiera się na wskaźnikach zdrowotnych. Dotychczas odnosiliśmy się do wskaźników związanych z przekroczeniem dopuszczalnych norm hałasu. W tej chwili mówimy o wskaźnikach takich, jak liczba osób narażonych na znaczne uciążliwości hałasowe, zakłócenia snu oraz niedokrwienną chorobę serca wywołaną hałasem drogowym – powiedział dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami, Emisji i Pozwoleń Zintegrowanych w mazowieckim urzędzie marszałkowskim Marcin Podgórski.
Dodał, że uchwalony we wtorek program zastępuje pięć poprzednich, które osobno regulowały działania dotyczące dróg krajowych, wojewódzkich, tych w Siedlcach i w Ostrołęce, linii kolejowych i lotnisk. Skupia się na działaniach krótkoterminowych, których czas realizacji wynosi maksymalnie pięć lat.
ZOBACZ: W trzech blokach przy trasie S8 jest za głośno. Mieszkańcy mogą się starać o odszkodowanie Obecny na spotkaniu ekspert z Instytutu Ochrony Środowiska Państwowego Instytutu Badawczego Piotr Książka zwrócił uwagę na znaczenie pomiarów w procesie rozstrzygania skarg dotyczących hałasu. Sprawę pomiarów hałasu reguluje art. 118c Prawa ochrony środowiska, a za przeprowadzanie badań odpowiadają akredytowane laboratoria. Zaznaczył, że w ujęciu globalnym najwięcej skarg dotyczy przemysłowych źródeł hałasu.
3. Strategiczne mapy hałasu są sporządzane przez zarządzających głównymi drogami, głównymi liniami kolejowymi lub głównymi lotniskami oraz prezydentów miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy, w oparciu o dane dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego oraz są niezwłocznie zamieszczane na ich stronach internetowych. 4. Strategiczne mapy hałasu sporządza się co 5 lat, w terminie do dnia 30 czerwca.
Jest przyczyną bólu głowy, zaburzeń koncentracji i snu
Podstawowym źródłem hałasu na Mazowszu są samochody na drogach krajowych. Mieszkańcy zwracają uwagę przede wszystkim na obwodnicę południową Warszawy. Działania urzędu marszałkowskiego w tym zakresie określa nie tylko nowo przyjęty program, ale reguluje je też art. 362 Prawa ochrony środowiska, który pozwala na nałożenie na zarządzającego źródłem hałasu obowiązku dostosowania się do norm.
ZOBACZ: Drżały szyby i meble, mieszkańcy nie mogli spać. Oburzenie po rapowym festiwalu na Służewcu.
***
Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że hałas jest drugim, po smogu, największym zagrożeniem środowiskowym dla zdrowia. Jest przyczyną bólu głowy, zaburzeń koncentracji i snu. Według raportu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA "Hałas w Europie 2020") – odpowiada także za 12 tys. przedwczesnych zgonów rocznie w krajach Unii Europejskiej.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Zarząd Dróg Miejskich