Na odcinku Marszałkowskiej między Królewską a Świętokrzyską wiązy Fiorente mają stworzyć efektowny zielony tunel, a na dole zostaną obsadzone irgą błyszczącą i bylinami. Wybrano gatunek o umiarkowanym wzroście, by korony nie rozrosły się na trakcję tramwajową z jednej strony i jezdnię z drugiej.
Marszałkowska zielona i rowerowa
- Koncentrujemy się na sadzeniu drzew wzdłuż Marszałkowskiej, ale trwają tam również prace przy budowie drogi dla rowerów, jak i remontu chodników (po wschodniej stornie - red.). Sadzenie odbywa się nocą, by nie utrudniać ruchu, ale także z uwagi na konieczność wyłączania trakcji. Jeszcze kilka-kilkanaście dni ten proces będzie trwał - mówił w środę podczas spotkania z dziennikarzami Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Ponadto wzdłuż Marszałkowskiej, ale już przy chodnikach, będą sadzone w najbliższym czasie 44 lipy srebrzyste, które uzupełnią istniejące szpalery.
- Staramy się dobierać drzewa największe, które dają efekt od razu po posadzeniu tak, żebyśmy w ciągu kilku lat mieli poczucie, że te drzewa były z nami od zawsze, jak było w przypadku placu pięciu rogów - wyjaśniał.
Sadzenie drzew trwa także na części placu Bankowego po stronie błękitnego wieżowca (platany, klony, jesiony i czereśnia ptasia) i na św. Wincentego, gdzie stworzą one "zieloną ścianę" przy buspasie. Zazielenia się również rejon Złotej i Zgody, stan zaawansowania prac w tym rejonie dyrektor Puchalski ocenił na 70 procent.
Remontowe przyspieszenie
Środowe spotkanie było poświęcone przede wszystkim podsumowaniu ubiegłorocznych inwestycji.
W 2025 roku ZDM zrealizował blisko 80 frezowań jezdni za 160 milionów złotych, co przełożyło się na 46 kilometrów nowych jezdni (to około sześć procent dróg pozostających w gestii ZDM). Dla porównania w latach 2021-2024 średnia długość wyremontowanych w trybie weekendowym dróg wynosiła zaledwie 20 kilometrów.
Łukasz Puchalski wyjaśniał, że tylko część remontów została wykonana siłami miasta, czyli Zarządu Remontu i Konserwacji Dróg. Miejska jednostka nie byłaby w stanie sama zrealizować tak dużej liczby zadań.
– Posiłkujemy się podmiotami zewnętrznymi, w tym roku nawet w zdecydowanej większości – przyznał Puchalski. Wszyscy pracownicy ZRiKD mają umowy o pracę, dlatego mogą pracować maksymalnie trzy weekendy w miesiącu. Stąd decyzja o przeprowadzeniu niektórych frezowanek w środku tygodnia, co krytykowała część kierowców. – A z kwerendy przepisów na przyszły rok wynika, że to będą już tylko dwa weekendy w miesiącu – zauważył.
Milionowe oszczędności na oświetleniu
Drogowcy kontynuują też wielką wymianę opraw w ulicznych latarniach na ledy typu SAVA. Program jest zrealizowany w 88 procentach (do wymiany pozostały głównie lampy w parkach i na Starym Mieście). Według wyliczeń drogowców, daje on 49 milionów złotych oszczędności rocznie. Tymczasem łączny i rozłożony na lata koszt wymiany opraw wyniósł 70 milionów złotych.
ZDM pracuje nad poprawą bezpieczeństwa - budowane są azyle, ronda, wyniesienia, progi zwalniające, esowania i sygnalizacje świetlne. Łukasz Puchalski pochwalił się zmianami w 182 lokalizacjach, które w audycie bezpieczeństwa dostały najniższe noty. W 127 takich miejscach inwestycje mają status w realizacji albo w przygotowaniu. Na czarnej liście pozostaje jeszcze 60 takich miejsc.
Od początku roku powstało 45 kilometrów infrastruktury dla rowerzystów, 17 kilometrów jest w budowie. Poza tym wyremontowano siedem kilometrów ścieżek, a 15 kilometrów jest w trakcie przebudowy lub remontu, co – jak podali drogowcy – jest wartością rekordową.
100 nowych skrzyżowań w systemie
Szef stołecznych drogowców przypomniał też o podpisaniu umowy na obsługę Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem w latach 2026-2031.
- To nie będzie tylko utrzymanie systemu. Zaczniemy wymieniać elementy z pierwszych czasów wdrożenia, które mają ponad 20 lat – zapowiedział Łukasz Puchalski. Wymiana słupów, kabli i detektorów obejmie 50 skrzyżowań.
Do systemu, który dziś działa na 480 najważniejszych skrzyżowaniach, zostanie dodanych 100 kolejnych. Przy placu Starynkiewicz ma powstać Centrum Sterowania Ruchem z całodobową obsadą operatorów, którzy mają reagować na nagłe sytuacje. – Chcemy przygotować automatyczny system dla okolic Stadionu Narodowego tak, aby (w trakcie imprez - red.) działać bardziej operacyjnie, mniej poprzez służby – zapowiedział Puchalski.
Przymiarki do obwodnicy Śródmieścia
W mijającym roku nie próżnowała także inne miejska jednostka, która realizuje duże inwestycje drogowe, czyli Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Od października kierowcy jeżdżą wiaduktem na Chełmżyńskiej, a od sierpnia Kątami Grodziskimi.
Trwa przebudowa ulicy Grzybowskiej. Prace rozpoczęły się we wrześniu i potrwają do kwietnia 2027 roku. W lipcu 2026 ma być gotowy drugi z odbudowywanych wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad Paryską, we wrześniu 300-metrowy odcinek Środkowej, a w maju most na Płochocińskiej.
Do końca 2027 roku potrwają prace przy budowie tunelu w Rembertowie, na razie trzeba zaktualizować projekt o czym pisaliśmy więcej tutaj. Przebudowa Białołęckiej na odcinku aż czterech kilometrów, wraz z chodnikami, odwodnieniem, przystankami ma się zakończyć dopiero w czerwcu 2028 roku.
Przygasł nieco program utwardzania dróg gruntowych (w tym roku tylko dziewięć ulic). Jak wyjaśniała dyrektorka SZRM Ewelina Degowska, wynika to z faktu, że ulic wymagających takich prac zostało bardzo mało.
W najbliższych latach jednostka planuje: budowę drogi w ciągu Codzienna, Łokietka, Pratulińska; przebudowę skrzyżowania Obozowa, Płocka, Ostroroga; rozbudowę Metrycznej i Bruzdowejo raz Wałuszewskiej i Szamocin.
Największymi wyzwaniami SZRM w najbliższych latach będą natomiast budowa obwodnicy śródmiejskiej (inwestycja wciąż w powijakach, nie ma gotowych projektów) oraz trasy mostu Północnego (Skłodowskiej-Curie) na odcinku od Kasprowicza do S7 (projekt ma być gotowy w drugiej połowie przyszłego roku).
Autorka/Autor: Piotr Bakalarski
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Mżyk, tvnwarszawa.pl