Z Dworca Centralnego prosto do wieżowca. Podziemne przejście otwarte

Przejście łączące galerię północną Dworca Centralnego z Varso Tower
Dworzec Centralny od strony ulicy Emilii Plater
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl

Przejście łączące galerię północną Dworca Centralnego z Varso Tower zostało otwarte. Tunel został zamknięty w 2017 roku w związku z budową wieżowca. Przeszkodą w jego przywróceniu długo pozostawał brak porozumienia inwestora z kolejarzami.

Od wtorku piesi mogą już korzystać z przejścia. "Z radością ogłaszamy otwarcie nowego przejścia podziemnego, które łączy galerię północną Dworca Centralnego z Varso Tower – najwyższym budynkiem w Polsce i Unii Europejskiej" - napisał w mediach społecznościowych HB Reavis, inwestor Varso Tower.

Do uruchomienia łącznika było konieczne rozebranie ściany dzielącej budynek oraz wykonanie prac instalacyjnych na styku pomiędzy obiektami. "To kluczowy element usprawniający komunikację pieszą w centrum Warszawy, który przyniesie korzyści zarówno naszym najemcom, jak i wszystkim mieszkańcom oraz turystom korzystającym z transportu publicznego" - dodał deweloper, który podziękował za współpracę PKP.

Przeczytaj także: Rozpoczęła się budowa tunelu dla pieszych przy Dworcu Gdańskim >>>

Wygodniej między wieżowcem a przystankami

Otwarcie połączenia da pracownikom biurowca bezpośrednie przejście z dworca bez konieczności wychodzenia na zewnątrz. Na zwiększonym ruchu skorzystają również lokale, położone w północnej części dworca. Z kolei piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają krótszą drogę oraz dodatkowe przejście przez aleję Jana Pawła II. 

- Zlokalizowane w samym centrum Warszawy budynki Varso Place są doskonale skomunikowane z transportem publicznym. Od samego początku zależało nam jednak na stworzeniu bezpośredniego połączenia Varso Tower z Dworcem Centralnym bez konieczności wychodzenia na zewnątrz - powiedział pod koniec lipca Cezary Błaszczyk, dyrektor komercyjny w HB Reavis Investments. Zaznaczył, że łącznik przybliży wieżowiec do przystanków tramwajowych i autobusowych przy rondzie Czterdziestolatka.

Niedostępne na czas budowy, potem spory

Stare przejście podziemne do 2017 roku znajdowało się w pobliżu skrzyżowania alei Jana Pawła II i ulicy Chmielnej. Można było tam zejść po schodach pod ziemię i dojść do tzw. galerii zachodniej Dworca Centralnego, czyli podziemnego korytarza przebiegającego wzdłuż alei Jana Pawła II. Szybko można było dojść dzięki temu z alei Jana Pawła II do Złotych Tarasów.

Przeczytaj także: Rembertów czeka na ten tunel od lat. Ogłoszono przetarg na wykonawcę >>>

Przejście zostało zamknięte na czas budowy Varso Tower. Po zakończonych pracach miało zostać otwarte ponownie, ale w wyniku sporów między inwestorem a PKP oddanie go do użytku odwlekło się w czasie. W kwietniu 2024 roku podmioty się dogadały, a w lipcu ogłoszono, że przejście zostanie otwarte w ciągu czterech miesięcy.

Zapowiadają, że powstanie kolejne

Nowo otwarte przejście nie będzie jednak jedyne. W drugim etapie powstanie łącznik pomiędzy galerią zachodnią Dworca Centralnego a budynkiem Varso Tower. Jednak ze względu na różnicę poziomów pomiędzy obiektami, w łączniku tym wybudowane muszą być schody oraz podnośnik dla osób z niepełnosprawnościami.

Czytaj także: