Spółka PKP PLK poinformowała, że ruszyły prace przy budowie drugiego przejścia podziemnego na stacji Warszawa Gdańska. Tunel ułatwi przesiadki między koleją a komunikacją miejską. Peron numer 2 został tymczasowo wyłączony z użytku.
Jest pozwolenie na budowę, a wykonawca prac zgromadził materiały, ciężki sprzęt oraz przygotował plac budowy. Drugi, około 150-metrowy tunel powstanie równolegle i bardziej na zachód od obecnie funkcjonującego.
Wyłączony peron numer 2
"Prace rozpoczną się od strony budynku dworca i w pierwszej kolejności obejmą peron nr 2, który od 24 września jest wyłączony z użytku. Firma PORR S.A. zabezpieczy sieć trakcyjną oraz zdemontuje ok. 50 metrów dwóch przebiegających w tym miejscu torów, a także fragment samego peronu – mniej więcej na szerokość przyszłego przejścia pod torami" - opisuje pierwszy etap prac spółka PKP PLK.
Potem wykonawca przystąpi do wbijania w grunt stalowych ścianek, które zabezpieczą po bokach planowany w tym miejscu wykop. "Kolejny etap to wybudowanie specjalnych stalowych konstrukcji odciążających, na których wykonawca ułoży na nowo tory. Cała operacja potrwa ok. miesiąca, a dzięki zastosowanej technologii, dalsze prace będą mogły toczyć się już bez konieczności wstrzymywania ruchu pociągów" - zaznaczają kolejarze.
Te same prace przewidziano w kolejnych etapach dla pozostałych peronów i torów w kierunku ulicy ks. Romana Indrzejczyka. Czasowe wyłączenia peronów będą uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów. Kolejarze apelują do podróżnych o zwracanie uwagi na wygłaszane komunikaty i te prezentowane na wyświetlaczach.
Inwestycja za 80 mln zł
Wejście do nowego tunelu od strony Żoliborza powstanie przy ul. ks. Romana Indrzejczyka, gdzie powstaną schody oraz winda. Obiekt zostanie poprowadzony pod całą stacją i po południowej stronie zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym w okolicach budynku dworca i wejścia do metra. Powstanie także wyjście z tunelu ze schodami oraz windą, które umożliwi podróżnym przedostanie się bezpośrednio w kierunku ul. Kłopot i dalej do galerii handlowej.
Tunel będzie miał 9,5 metra szerokości, a wyjścia na perony zostaną wyposażone w schody ruchome. Dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy. Zmiany zaplanowano też na peronach. Pojawią się znane z linii obwodowej dłuższe wiaty. Z kolei peron numer 5 zostanie wydłużony do 300 metrów, co pozwoli na zatrzymywanie się przy nim długich składów dalekobieżnych.. Stacja zyska też nowe wyświetlacze i nagłośnienie.
"Inwestycja na stacji Warszawa Gdańska za ok. 80 mln zł netto jest realizowana ze środków budżetowych. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku" - podsumowuje spółka PKP PLK.
Tłok na peronach
W zeszłym roku opisywaliśmy na tvnwarszawa.pl problemy podróżnych na stacji Warszawa Gdańska. Jej modernizacja trwała kilka lat i pochłonęła 63 miliony złotych. Komfort podróżnych poprawił się, ale pojawiły się kwestie, które budzą zastrzeżenia. Największe wątpliwości wywołują łączniki peronów z przejściem podziemnym. W centralnej części każdego z trzech peronów znajduje się pawilon, kryjący ruchome schody - jedne jadą w górę, drugie w dół. Niezbyt szerokie.
Po przyjeździe pociągu szybko tworzy się efekt wąskiego gardła, bo niemal wszyscy pasażerowie zmierzają do schodów ruchomych. Bez kolejki skorzystają tylko ci, którzy z pociągu wyjdą pierwsi. Reszta musi odstać swoje.
Skąd ten tłok? Ze względu na przebudowę Dworca Zachodniego skierowano na stację Warszawa Gdańska dużą część pociągów, nie tylko podmiejskich (taki charakter ma ta stacja), ale również dalekobieżnych.
Kiedy rozpocznie się od lat zapowiadany remont tunelu średnicowego, ruch dalekobieżny zostanie przełożony na linię obwodową. Wówczas Warszawa Gdańska przejmie funkcję głównej stacji.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz, tvnarszawa.pl