Pod koniec maja miasto otworzyło koperty z ofertami w przetargu na projekt przebudowy i rozmieszczenia zieleni na Marszałkowskiej. Zgłosiło się pięć firm. Ostatecznie zdecydowano, że projekt fragmentu Marszałkowskiej między placem Konstytucji a Nowogrodzką przygotuje Polska Inżynieria z Warszawy (za 485 tysięcy złotych brutto), zaś rozmieszczenie zieleni od Królewskiej do placu Bankowego – firma Kom-projekt z Makowa Mazowieckiego (za 243 tys. zł brutto).
Zarząd Dróg Miejskich podpisał w piątek umowy z obiema firmami. Mogą one już rozpocząć projektowanie nowego wyglądu centralnych odcinków arterii.
Projektanci będą mieli rok na przygotowanie szczegółowego projektu wykonawczego. Potem na jego podstawie ogłoszony zostanie kolejny przetarg – na wykonawcę prac. Drogowcy spodziewają się, że nowa Marszałkowska będzie gotowa w 2023 roku.
Projekt ma bazować na koncepcji Zielonej Marszałkowskiej przygotowanej przez Zarząd Zieleni. Podczas przygotowania była ona konsultowana z mieszkańcami. Według założeń, dodatkowa zieleń ma pojawić się w pasie dzielącym pomiędzy jezdniami i torowiskiem oraz wzdłuż chodników. Tam, gdzie to możliwe, pojawią się nowe nasadzenia drzew, krzewów i żywopłotów. Po wdrożeniu zmian jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a na prawym pasie wyznaczone będą miejsca parkingowe.
Ten projekt jest częścią pakietu zmian w centrum. "Zmiany usprawnią poruszanie się pieszym i rowerzystom - ulica Marszałkowska stanie się im bardziej przyjazna. Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy ulicach Żurawiej i Wilczej, przewidziana jest też rezerwa pod nową zebrę na Osi Saskiej. Z kolei rowerzyści na odcinku od placu Konstytucji do ronda Dmowskiego zyskają trasę po obu stronach ulicy, w tym po zachodniej stronie aż do placu Bankowego" – czytamy w komunikacie miasta.
W projekcie mają też zostać określone jednolite zasady lokalizacji ogródków gastronomicznych i stref, w których dopuszczone będzie usytuowanie reklam. Na chodnikach projektant wydzieli strefy funkcjonalne, główny ciąg pieszy ma być czytelny, a obok ma znajdować się dodatkowa strefa przeznaczona na ogródki.
Inne zmiany w centrum
A co ze środkowym odcinkiem między Alejami Jerozolimskimi a Królewską? Tutaj ratusz nie planuje rewolucji. Zostają po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Ale pewne zmiany będą. Wzdłuż placu Defilad dobiega końca budowa nowej drogi dla rowerów. Po latach obietnic w sąsiedztwie ronda Dmowskiego, choć nie bezpośrednio przy nim, w tym roku mają pojawić się wreszcie naziemne przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Dwa tygodnie temu miasto wybrało ofertę firmy Balzola, która za 11 milionów złotych wytyczy wokół ronda cztery naziemne przejścia na wysokości ulic: Widok, Poznańskiej, Nowogrodzkiej i Parkingowej. Przy trzech z nich zostaną utworzone przejazdy rowerowe.
Oprócz tego trwa przebudowa placu Pięciu Rogów, rozstrzygnięty został konkurs na koncepcję Chmielnej, a - jak zapowiada miasto - niebawem zostanie ogłoszony kolejny – na rejon ulic Złotej i Zgoda. Trwa też przetarg na zaprojektowanie nowego wyglądu Alej Jerozolimskich od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt mostu Poniatowskiego.
Z kolei w ubiegłym roku kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek alei Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka.
Autorka/Autor: mp/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Zarząd Dróg Miejskich