- Zamknięta została ulica Szpitalna oraz zachodnia część Kruczej. Ruch Szpitalną odbywa się tylko jako dojazd do posesji. Natomiast w ciągu ulic Zgoda i Krucza mogą poruszać się tylko autobusy, mieszkańcy pobliskich posesji, rowery oraz dostawy w godzinach od 6.30 do 11. Przy czym ruch przez Kruczą w obu kierunkach odbywa się tylko jej wschodnią jezdnią – przekazał Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich.
Zaznaczył, że kierowcy muszą przyzwyczaić się do tymczasowej organizacji ruchu, bo będzie ona podobna do tej docelowej, już po zakończeniu prac. - Z tą różnicą, że po przebudowie ruch autobusów będzie prowadzony ulicą Szpitalną – powiedział przedstawiciel ZDM.
Dybalski przyznał, że początkowo pierwszy etap przebudowy miał polegać na ograniczeniu ruchu tylko na Szpitalnej. - Wykonawca zdecydował się na równoległe prowadzenie prac przewidzianych w pierwszym i drugim etapie – powiedział. - Przebudowa placu Pięciu Rogów ma potrwać do końca wakacji – dodał.
W poniedziałek rano plac obserwował reporter tvnwarszawa.pl Artur Węgrzynowicz. - Niektórzy kierowcy są zaskoczeni zmianami i trochę się gubią. Mimo wszystko ruch odbywa się płynnie. Można zaryzykować stwierdzenie, że jest nawet lepiej niż zazwyczaj o tej porze – stwierdził Węgrzynowicz.
Pojawiły się znaki zakazu, wygrodzenia oraz wyznaczono żółte linie informujące o zmianach w organizacji ruchu. - Na części ulicy Szpitalnej jest już ściągana zewnętrzna warstwa nawierzchni – dodał nasz reporter.
"Zrobimy wszystko, aby dotrzymać terminu"
W poniedziałek po południu przy placu Pięciu Rogów z dziennikarzami spotkali się prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, główna architektka miasta Marlena Happach oraz dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski. Ten ostatni potwierdził, że termin zakończenia prac jest planowany na przełom sierpnia i września. - Zakładamy, że na koniec wakacji będziemy finiszować prace. Ale nauczeni doświadczeniami chociażby z ulicy Miodowej, mamy świadomość, że dużo może się kryć pod ziemią. Jeśli żadne niespodzianki archeologiczne nie pokrzyżują nam planów, będziemy robili wszystko, aby tego terminu dotrzymać – zastrzegł Puchalski.
Z kolei Rafał Trzaskowski stwierdził, że prace na placu Pięciu Rogów to "nowy rozdział rozwoju Warszawy". Odniósł się w ten sposób do planu stworzenia Nowego Centrum Warszawy, a więc zmian na placu Defilad, budowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej, planowanych zmian na Marszałkowskiej – budowy drogi rowerowej i nasadzeń drzew, a także przebudowy ronda Czterdziestolatka i alei Jana Pawła II. Zaznaczył, że to nie koniec zmian, bo miasto miasto rozpisało konkursy na przebudowę okolicznych ulic. - Konkursy będą szybko rozstrzygnięte. Ponadto zmiany przy Pałacu Kultury i Nauki czy na Marszałkowskiej sprawią, że Warszawa będzie nie tylko idealnym miejscem do podjęcia pracy, ale i życia – powiedział prezydent Warszawy.
Przebudowa Chmielnej
Wśród planowanych zmian na ulicach przy placu Pięciu Rogów na pierwszy ogień ma pójść Chmielna. - Zaczynamy od konkursu, który ma objąć ulicę Chmielną od Domów Centrum aż po Nowy Świat. To jest pierwszy konkurs architektoniczny, który organizujemy w pełni w formie elektronicznej – powiedziała Marlena Happach.
Obecnie trwa etap zbierania wniosków do udziału w konkursie. Zgłoszenia będą przyjmowane 16 marca. Potem ogłoszona zostanie lista uczestników - Będzie co najmniej sześć tygodniu na przygotowanie projektu konkursowego – zaznaczyła Happach.
Poinformowała również, jakie będą główne kryteria przy ocenie zgłoszonych projektów. - Będziemy oceniali nie tylko jakość rozwiązań architektonicznych, ale też to, co uda się wypracować pod kątem dbałości o klimat w mieście, ale też przedsiębiorczość, o którą w pandemicznej epoce jest całkiem trudno. Dlatego chcemy działać nie tylko przez estetyzację przestrzeni, ale też działania powiązane z najemcami – podkreśliła Happach.
"Punkt spotkań i spędzania wolnego czasu"
Na początku września ubiegłego roku drogowcy otworzyli koperty w przetargu na przebudowę placu Pięciu Rogów. Zgłosiło się sześć firm, wszystkie z ofertami poniżej kosztorysu przewidzianego przez miasto na 21,8 miliona złotych. Najmniej, bo niecałe 13 milionów, zaoferowała spółka Wod-Kan-Bruk z Łomnicy pod Żelechowem. Urzędnikom kwota wydała się zbyt niska, a firma nie przedstawiła właściwych referencji. Dlatego przebudowę placu powierzono firmie Strabag za 14,75 miliona złotych.
Projekt nowego placu przygotowała pracownia WXCA i architekt Michał Kempiński. Ma on się stać "punktem spotkań i spędzania wolnego czasu". "Plac będzie jedną przestrzenią, bez wydzielonych chodników i jezdni. Przejazd zostanie zachowany tylko dla autobusów i rowerów w ciągu Kruczej i Szpitalnej, nadrzędną rolę otrzyma tu ruch pieszy" – zapowiadali drogowcy we wcześniejszych komunikatach.
Co jeszcze się zmieni? Posadzka placu zostanie wykonana z dużych płyt betonowych wzmocnionych włóknami i wykończonych kruszywem. Przybędzie też drzew liściastych, pojawią się fontanny i woda. "Plac stanie się dzięki temu przestrzenią bardziej zieloną, przyjazną i zachęcającą do spędzania tu czasu. Zaprojektowano też nową iluminację placu dostosowaną do projektowanego charakteru prestiżowej przestrzeni publicznej. Na placu i jego okolicach pojawią się latarnie stylizowane na historyczne pastorały" – podawał ZDM.
Zamiast parkingu, drzewa i ławki
Oprócz przebudowy placu, metamorfozę przejdą też ulica Szpitalna (do Górskiego) i Krucza (do Alej Jerozolimskich). Mają one zyskać nową nawierzchnię jezdni i chodnika, który zostanie poszerzony, aby pomieścić duży ruch pieszy. Przebudowa czeka również placyk na osi Kruczej w pobliżu skrzyżowania z ulicą Widok. Jak informował ZDM, zamiast "chaotycznego" parkingu dla kilkunastu aut znajdą się tu drzewa i ławki.
Projekt będzie się wiązał ze zmianami w organizacji ruchu wokół placu. Ruch autobusów zostanie skierowany na Szpitalną, zaś ulica Zgoda zostanie wyłączona z ruchu (poza dojazdem do posesji i Chmielnej). Sam plac i prowadzące do niego dojazdy zostaną oznakowane jako "strefa zamieszkania", co oznacza pierwszeństwo pieszych. U zbiegu Kruczej i Widok powstaną dodatkowe przejścia dla pieszych, za to przejścia u zbiegu Złotej, Jasnej i Zgody staną się bezpieczniejsze dzięki ograniczeniu ruchu i przekrojowi jezdni.
Autorka/Autor: dg/ran
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl