Już wiadomo, że tramwaj na Gocław nie zostanie dofinansowany z obecnego budżetu Unii Europejskiej. Miasto będzie wnioskować o środki na gotowy projekt w perspektywie budżetowej 2021-2027. Pojawiają się pytania o inne duże inwestycje tramwajowe. Urzędnicy zapewniają, że trasa do Miasteczka Wilanów pozostaje niezagrożona. Gorzej wygląda kwestia linii planowanej na Zieloną Białołękę.
Jak ujawnił w ubiegłym tygodniu portal transportpubliczny.pl, władze Warszawy już jesienią skierowały wniosek do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju o przesunięcie 62-milionowego dofinansowania z budowy linii tramwajowej na Gocław na zakup 130 autobusów elektrycznych. Ratusz tę zmianę tłumaczył "cyklicznym przeglądem stanu realizacji projektów", "znacznym zaawansowaniem przedsięwzięcia realizowanego przez MZA" i możliwością "szybszego wykorzystania alokacji" środków. Umowa została rozwiązana za porozumieniem stron w lutym bieżącego roku.
Gdy sprawa wyszła na jaw, ratusz zastrzegł, że nie zamierza rezygnować z inwestycji, a zawnioskować o jej dofinansowanie ze środków unijnych przeznaczonych na lata 2021-2027. Miasto nie ma jednak gwarancji, że pieniądze z nowego budżetu pozyska. Nie ma również oficjalnej informacji dotyczącej terminu realizacji inwestycji.
"Gotowemu projektowi łatwiej uzyskać dofinansowanie"
Jak przyznał Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich, ze względu na to, że miasto nie skorzysta z dofinansowania na lata 2014-2020, w tej chwili nie ma daty oddania trasy na Gocław. Zanim umowa została rozwiązana, termin był określony na rok 2023.
– W tym roku powinniśmy mieć gotową dokumentację budowlaną. W przyszłym roku na jej podstawie pozyskamy pozwolenie na budowę – zapowiedział Dutkiewicz. I, jak stwierdził, taki poziom zaawansowania inwestycji ułatwi pozyskanie środków z kolejnej perspektywy budżetowej przeznaczonej na lata 2021-2027. – Gotowemu projektowi łatwiej jest uzyskać finansowanie. Ponadto, jak zapowiadała Komisja Europejska, preferowane będą projekty promujące ekologiczne środki transportu – zapewnił.
Tramwaj do Wilanowa niezagrożony
Jak podała "Gazeta Stołeczna", podobny los może spotkać również inne planowane trasy tramwajowe. Nasz rozmówca zapewnił, że nie ma mowy o przesuwaniu środków z pozostałych inwestycji, które mają przyznane dofinansowanie. A tak jest w przypadku dwóch odcinków projektowanej trasy, która ma połączyć Odolany z Wilanowem. Mowa tu o fragmentach od Dworca Zachodniego do Grójeckiej oraz od Rakowieckiej do Miasteczka Wilanów, a także realizowanej wspólnie z miejskimi wodociągami odnogi tej linii na ulicy Gagarina. Dofinansowanie obejmuje również zakup nowego taboru. Na pozostałe odcinki pieniędzy z Unii Europejskiej nie udało się zdobyć.
- Poszczególne odcinki trasy są tak pomyślane, aby każdy z nich był autonomiczny. Hipotetycznie, nawet jeśli miałby zostać zrealizowany tylko jeden z nich, to i tak może działać niezależnie od pozostałych planowanych - powiedział Dutkiewicz. - Od zawsze zakładaliśmy, że odcinki trasy z Woli do Dworca Zachodniego oraz ten przebiegający wzdłuż Pola Mokotowskiego będą realizowane po 2023 roku z kolejnych funduszy unijnych - podkreślił.
W przypadku odcinków z zapewnionym dofinansowaniem muszę one zostać wybudowane do 2023 roku. Kwota dofinansowania wyniosła 555 milionów złotych.
Tramwajem na Zieloną Białołękę? Na razie palcem na mapie
Z unijnego budżetu przeznaczonego na lata 2021-2027 może być realizowany również projekt trasy tramwajowej łączącej Bródno z Zieloną Białołęką. Nie jest to jednak pewne ze względu na niski poziom zaawansowania tej inwestycji. - Trwają prace związane z przygotowaniem dokumentacji, która będzie podstawą do uzyskania decyzji środowiskowej – przekazał krótko Dutkiewicz.
Według gotowej koncepcji linia tramwajowa w kierunku Zielonej Białołęki miałaby odchodzić od linii prowadzącej w kierunku Żerania na ulicy Matki Teresy z Kalkuty. Dalej przebiegałaby ulicą Św. Wincentego i krzyżowałaby się z Kondratowicza przy budowanej stacji metra. Na Białołękę tramwaje docierałyby wzdłuż Głębockiej do ulicy Zaułek, gdzie zaplanowano pętle. Pierwsze deklaracje ratusza w sprawie budowy tramwaju do tej części Warszawy padły w 2016 roku. Dwa lata później urzędnicy zapewniali, że tramwaj będzie gotowy w 2023 roku.
Stare konstale zostaną na dłużej
Jak zauważyła "Gazeta Stołeczna", dofinansowanie trasy na Gocław, którego pozbawił tramwajarzy ratusz, częściowo (26 milionów złotych) miało być przeznaczone na nowy tabor. Ponad rok temu spółka podpisała z koreańskim Hyundaiem opiewający na 1,8 mld złotych kontrakt na dostawę 123 pojazdów. Kontrakt zawierał zapis o możliwości rozszerzenia zamówienia o kolejnych 90 sztuk, na co dziś nie ma większych szans. Mniej nowoczesnych tramwajów oznacza, że na torach dłużej pozostaną wysłużone, pamiętające jeszcze lata 80., pojazdy typu Konstal 105N.
- Trudno wskazać termin, kiedy najstarsze tramwaje zostaną zastąpione nowym taborem. Chcielibyśmy zrobić to jak najszybciej, ale wszystko zależy od tempa oddawania nowych tras do użytku mieszkańców – przyznał Dutkiewicz. Jak zauważył, obecnie na warszawski tabor składa się 60 procent tramwajów niskopodłogowych. - Poza Olsztynem mamy w Polsce najwyższy wskaźnik tramwajów niskopodłogowych zakupionych jako nowe – przekazał rzecznik TW.
Natomiast zamówione u Koreańczyków 123 tramwaje są obecnie w początkowej fazie produkcji. Pierwsze dwa mają dotrzeć do Warszawy w pierwszej połowie przyszłego roku. – To będą egzemplarze przeznaczone do jazd testowych i homologacji. Według umowy wszystkie tramwaje z zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do końca 2022 roku – dodał Dutkiewicz.
78 pojazdów ma zapewnione finansowanie z UE, za pozostałe 45 miasto płaci z własnego budżetu.
Do pętli Winnica dojedziemy w przyszłym roku
Rzecznika Tramwajów Warszawskich zapytaliśmy również, które inwestycje są obecnie najbardziej zaawansowane.
Dla ponad dwukilometrowego odcinka na Woli w ciągu ulicy Kasprzaka, który połączy istniejące torowiska na Wolskiej i Skierniewickiej miasto szuka już wykonawcy. – Do października czekamy na oferty. Pierwsze już się pojawiły – powiedział Dutkiewicz.
Ponadto, jak poinformował, miasto uzyskało już pozwolenie na budowę zajezdni tramwajowej na Annopolu i jest gotowe rozpocząć budowę.
Z kolei w przyszłym roku do użytku zostanie oddana wydłużona trasa tramwajowa z Nowodworów do osiedla Winnica na Białołęce. Jak poinformował nas rzecznik Tramwajów Warszawskich, kilka tygodni temu rozpoczęły się prace przy układaniu torów.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie