Zamykanie ulic znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie placówek edukacyjnych jest odpowiedzią na wzmożony ruch samochodów o poranku. Jak pisze w komunikacie Zarząd Dróg Miejskich "szkolne ulice" zwiększają poczucie bezpieczeństwa uczniów w drodze do szkoły i mogą zachęcić rodziców do podjęcia decyzji o samodzielnych podróżach ich dzieci na zajęcia lekcyjne. Rozwiązanie to jest stosowane w wielu aglomeracjach na świecie, przyjmuje się także w Warszawie.
"Szkolna ulica" na Ursynowie
Szkoła Podstawowa nr 303 ma dwie siedziby i jednocześnie jest jedną z większych pod względem liczebności. W bezpośrednim otoczeniu budynku Koncertowa 4 krzyżują się drogi uczniów z obu lokalizacji. "Pomiary, które przeprowadziliśmy na początku września, wykazały, że w szczytowym momencie szkolnego poranka, w godzinach 7:30 – 8:30 pod wejście do szkoły próbuje podjechać prawie 45 samochodów" - wyliczają drogowcy.
Jak zaznaczają, w tym samym czasie z tej przestrzeni korzysta blisko 360 osób – dzieci, rodziców i pracowników szkoły oraz mieszkańców. W tej grupie blisko 90 osób to piesi idący do budynku szkoły Koncertowa 4, a prawie 160 idzie w kierunku budynku przy ulicy Koncertowej 8, do którego uczęszczają najmłodsi uczniowie szkoły.
"Samochody manewrujące wśród dzieci i auta zaparkowane poza wyznaczonymi miejscami tworzyły chaos i wielokrotnie powodowały niebezpieczne sytuacje" - wyjaśnia ZDM. Dlatego w miejscu tym zdecydowano się na wprowadzenie "szkolnej ulicy", która ma poprawić bezpieczeństwo i komfort uczniów.
Co się zmieniło?
Jak tłumaczą drogowcy, odcinek ulicy Koncertowej przy głównym wejściu do budynku Koncertowa 4 został zamknięty dla ruchu samochodowego w dni nauki szkolnej w godzinach 7:30 – 9:00. Podają, że ma to na celu usunięcie manewrujących kierowców z rejonu, w którym jest wzmożony ruch pieszych, zwłaszcza tych najmłodszych. "Ruch samochodów ograniczył znak zakaz ruchu (B-1), który nie będzie dotyczył m.in. Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 18. Rodzice, opiekunowie i nauczyciele wciąż jednak będą mogli parkować niedaleko szkoły korzystając z parkingu przy obiektach sportowych" - informuje Zarząd Dróg Miejskich.
I dodaje, że wprowadzona jednocześnie "strefa zamieszkania: pomoże uporządkować parkowanie w rejonie budynku szkoły. Nieprawidłowo zaparkowane samochody, które dotychczas ograniczały widoczność pieszym na wysokości budynku Koncertowa 7 nie powinny się tam już pojawiać.
Zarząd Dróg Miejskich zapewnia, że zmiana ta oznacza, że nie tylko w godzinach obowiązywania "szkolnej ulicy" piesi będą bezpieczniejsi, również po południu liczba samochodów w tej przestrzeni powinna się zmniejszyć. "Wszystkie zmiany wprowadziliśmy we współpracy z Dzielnicą Ursynów, na której obszarze znajduje się również inna – pierwsza w Warszawie – 'szkolna ulica' przy Szkole Podstawowej nr 323. Nad bezpieczeństwem dzieci czuwa straż miejska, z którą współpracujemy przy każdym takim przedsięwzięciu" - piszą drogowcy.
Wypracowane rozwiązania
Zarząd Dróg Miejskich od 2020 roku przygląda się okolicom stołecznych szkół podstawowych. W ramach programu "Droga na szóstkę" szuka, a następnie wdraża rozwiązania, które mają poprawić bezpieczeństwo najmłodszych w drodze na zajęcia edukacyjne. Drogowcy współpracują ze szkołą: dyrekcją oraz radą rodziców danych placówek, często włączają także lokalną społeczność.
"Podobnie było i tym razem. O możliwych rozwiązaniach rozmawialiśmy ze spółdzielnią obejmującą budynki bezpośrednio sąsiadujące ze szkołą. 'Szkolna ulica' i wprowadzana przy tej okazji 'strefa zamieszkania' są wspólnie wypracowanymi rozwiązaniami, które pomogą zadbać o bezpieczeństwo dzieci o poranku, ale też uporządkują przestrzeń, z której na co dzień korzystają okoliczni mieszkańcy" - tłumaczy Zarząd Dróg Miejskich.
Autorka/Autor: mg
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM