Rozwój sieci metra w Warszawie. Prawie pięć milionów złotych za wskazanie najlepszych wariantów

Stołeczny ratusz ogłosił przetarg na przygotowanie analizy rozwoju sieci metra
Ratusz zapowiedział budowę trzeciej linii metra
Źródło: Twitter/@trzaskowski_
Stołeczny ratusz ogłosił przetarg na przygotowanie analizy rozwoju sieci metra - podał branżowy portal transport-publiczny.pl. W opracowaniu omówionych zostanie pięć wariantów, w tym dwa autorskie, zaproponowane przez wykonawcę studium.

Dokument zatytułowany "Studium rozwoju systemu metra w Warszawie - analiza docelowego układu sieci metra w Warszawie" ma zawierać kompleksową analizę różnych wariantów przebiegu nowych linii metra, a także tych istniejących oraz powiązań z innymi środkami transportu zbiorowego.

Kilka wariantów do analizy

Jak ustalił transport-publiczny.pl, w zamówieniu jest mowa o analizie porównawczej pięciu wariantów przebiegu linii metra, a w tym trzech wariantów o długości około 75 kilometrów bazujących na przekazanych wykonawcy po podpisaniu umowy materiałach oraz dwóch wariantach autorskich, które będą rekomendacją kierunków rozwoju metra w stolicy. Miasto podkreśla, że w docelowym układzie linii metra wykonawca powinien uwzględnić przebieg trzeciej linii podziemnej kolejki na Gocław.

Plany budowy metra na Gocław zostały ogłoszone przez stołeczny ratusz w marcu tego roku. Radni zgodzili się przesunąć na ten cel 41 milionów złotych, dlatego możliwe było ogłoszenie przetargu na prace przedprojektowe prawie ośmiu kilometrów nowej linii: sześć nowych stacji na Kamionku, Grochowie i Gocławiu, stacji techniczno-postojowej Kozia Górka oraz całej infrastruktury towarzyszącej. Nie wszyscy są jednak przekonani co do słuszności tej inwestycji. Przebieg przyszłej trzeciej linii metra ostro krytykowali między innymi aktywiści. Ich zdaniem jest "forsowany na siłę", a szybszą podróż z Pragi Południe do centrum może zapewnić tramwaj.

Trzy etapy opracowania

Portal transport-publiczny.pl podaje, że część pierwsza opracowania ma być gotowa siedem miesięcy po podpisaniu umowy i ma objąć wielosektorową analizę zawierającą warunki transportowe, społeczne, a także formalno-prawne. Kolejny etap to zaprojektowanie rozwiązań technicznych dla dwóch wybranych wariantów, na wykonanie którego zwycięska w przetargu firma będzie mieć 15 miesięcy. Ostatnią część stanowi podsumowanie, które m.in. wyjaśni wybrane rozwiązania. Na wykonanie trzeciej części opracowania, jak i całego zamówienia, wykonawca ma 16 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Warszawa przeznaczyła na ten cel 4,92 miliona złotych. W przetargu mogą startować firmy, które w ciągu ostatnich 15 lat wykonały przynajmniej jedno studium sieciowe linii metra lub kolei aglomeracyjnej o długości minimum pięciu kilometrów, albo studium wykonalności dla linii metra lub innego podsystemu transportu szynowego o tej samej długości, z czego minimum jeden kilometr linii miał przebieg podziemny. Oferty można składać do trzeciego listopada tego roku.

Czytaj także: