Radni Targówka za przebudową Kondratowicza. Apelują do prezydenta Trzaskowskiego

Najnowsze

Autor:
kk/r
Źródło:
tvnwarszawa.pl
Metro zabiera ulicę KondratowiczaTomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
wideo 2/4
Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.plMetro zabiera ulicę Kondratowicza

Radni Targówka apelują do prezydenta stolicy, by nie rezygnował z ucywilizowania ulicy Kondratowicza. "Odstąpienie od realizacji tej inwestycji będzie zaprzepaszczoną szansą na zmianę centralnej części dzielnicy" - przekonują.

O wątpliwościach wokół zwężenia ulicy Kondratowicza informowaliśmy w połowie sierpnia. Ulica ma przejść metamorfozę w związku z rozbudową drugiej linii metra. Koncepcja została wypracowana podczas konsultacji społecznych, a jej docelowy kształt przedstawiła w 2017 roku ówczesna prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz. Urzędnicy wciąż czekają na ostateczny projekt przebudowy, ale z ratusza nieoficjalnie płyną sygnały o okrojeniu wizji ulicy przyjaznej pieszym i rowerzystom. Wpływ na wytyczne projektowe ma bowiem Biuro Polityki Mobilności i Transportu, obawiające się zmniejszenia przepustowości ulicy.

W środę głos w tej sprawie zabrali radni z Targówka. Jak przekazała tvnwarszawa.pl Katarzyna Górska-Manczenko z Koalicji Obywatelskiej, jej klub wspólnie z radnymi klubu Mieszkańcy Bródna - Targówka - Zacisza przygotował projekt uchwały w sprawie przebudowy. Znalazł się w nim wniosek o realizację inwestycji, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami i koncepcją architektoniczną. - Głosowanie poprzedziła długa dyskusja. Za przyjęciem uchwały zagłosowało 21 radnych, czyli wszyscy obecni podczas sesji - poinformowała radna.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO>>>

"Zaprzepaszczona szansa"

Według przedstawionej trzy lata temu koncepcji, Kondratowicza miała pozostać ulicą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale usytuowanymi znacznie bliżej siebie, dzięki czemu możliwe byłoby wygospodarowanie przestrzeni na dodatkową zieleń. Miały też powstać drogi dla rowerów po obu stronach ulicy, a także szerokie chodniki. W zatokach wzdłuż jezdni planowano wygospodarowanie ponad 200 miejsc parkingowych. Przebudowane miały być także wszystkie skrzyżowania, a także oświetlenie wzdłuż całej ulicy.

Radni przypomnieli, że pomysł stworzenia miejskiej alei, która będzie osią Bródna, zrodził się jeszcze w 2014 roku, jako oddolna inicjatywa, która dała początek konsultacjom społecznym i koncepcji przedstawionej przez byłą prezydent stolicy. "Uważamy, że obietnica prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz, jak i prezydenta Rafała Trzaskowskiego powinna zostać dotrzymana. Inwestycja ta jest kluczowa dla naszych mieszkańców. Odstąpienie od realizacji tej inwestycji będzie zaprzepaszczoną szansą na zmianę centralnej części dzielnicy i wykorzystania w pełni budowy metra oraz uzyskania reprezentacyjnej przestrzeni zamieszkałego przez 80 tysięcy mieszkańców Bródna. Odstąpienie od przebudowy podważy zaufanie do urzędu" - czytamy w uzasadnieniu uchwały.  

"Wielka zmiana jakości przestrzeni publicznej"

Jak zaznaczono, przebudowa rozkopanej w powodu budowy metra ulicy będzie miała nie tylko wymiar komunikacyjny. "To przede wszystkim wielka zmiana jakości przestrzeni publicznej i realizacja postulatów, dotyczących Centrum Lokalnego 'Kondratowicza', w rejonie Parku Bródnowskiego. Dzięki metru i inwestycji drogowej możliwa będzie realizacja rekomendacji Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Polskich, dotyczących lepszego powiązania obu stron ulicy i uporządkowania przestrzeni publicznej - chodników, parkowania, małej architektury, i tym podobnych" - zaznaczają radni.

Przypominają też władzom stolicy, że opracowana przed laty koncepcja była konsultowana zarówno z władzami dzielnicy, jak i z jej mieszkańcami. Zawiera więc rozwiązania, które były dla nich ważne i potrzebne.

Autor:kk/r

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta