Koncepcje Dworca Południowego opisał portal transport-publiczny.pl. Oficjalna prezentacja wizualizacji odbyła się w poniedziałek wieczorem, na spotkaniu rozpoczynającym konsultacje społeczne w tej sprawie. Ich autorem są architekci z firmy Schuessler-Plan Inżynierzy, z którą ZTM podpisał umowę już w kwietniu.
Architekci przygotowali cztery warianty węzła przesiadkowego. Różnią się dwoma aspektami.
Dwa warianty zabudowy
Po pierwsze - zakresem zabudowy działki wokół węzła. W wersji podstawowej - zagospodarowany pozostaje wyłącznie obszar istniejącej pętli autobusowej. Miałby tu powstać dwupoziomowy dworzec, gdzie z pierwszego piętra odjeżdżałyby autobusy dalekobieżne, a z poziomu zerowego - miejskie.
Zaś w wersji bardziej zaawansowanej - zagospodarowane miałyby zostać aż trzy działki: na pętli, parkingu "Parkuj i Jedź" oraz pustej przestrzeni między stacją metra a pętlą autobusową.
Architekci zaplanowali, aby przy stacji metra stanął dworzec autobusów miejskich i dalekobieżnych. Bliżej alei Wilanowskiej natomiast (tam, gdzie teraz jest pętla) przeniesiony zostałby parking "Parkuj i Jedź". Wjazd do niego byłby możliwy poprzez tunel - Puławską, od strony Piaseczna.
"Założono, że antresola stacji metra, w rejonie wejścia zachodniego-południowego, zostałaby przedłużona pod projektowaną ulicą do nowego kompleksu biurowo-dworcowego. Tutaj, wewnątrz budynku, pasażerowie wchodziliby po schodach na poziom zero i dostawali się do hali dworcowej" - informuje transport-publiczny.pl. Z kolei jadąc schodami do góry, mogliby dostać się do autobusów miejskich, a na dół - do dalekobieżnych.
Różne warianty linii tramwajowej
Kolejny aspekt, który wyraźnie odróżnia od siebie poszczególne koncepcje to przebieg linii tramwajowej na odcinku Służewiec - Wilanów. W jednej wersji zaproponowano poprowadzenie jej między węzłem a stacją metra, a w drugiej - bezpośrednio wzdłuż alei Wilanowskiej.
"Przy tym pierwszym rozwiązaniu tramwaje jadą nieco na około, ale zapewniają bardzo bliskie przesiadki do metra, należy zakładać, że większość pasażerów zarówno ze Służewca, jak i Wilanowa będzie właśnie tutaj wysiadała, a ruch tranzytowy będzie znacząco mniejszy" - informuje transport-publiczny.pl.
Na węźle przesiadkowym powstać ma nowa pętla tramwajowa i ta pojawia się w obydwu wariantach.
Wygodny węzeł
Zgodnie z planem Zarządu Transportu Miejskiego nowa inwestycja ma stać się miejscem nie tylko dobrze zorganizowanym, lecz także przyjaznym dla pasażerów. "Punkt przesiadkowy w rejonie ulic Puławskiej, alei Wilanowskiej, stacji metra Wilanowska oraz ulicy Bukowińskiej ma być wygodnym dla pasażerów połączeniem metra, autobusów miejskich i dalekobieżnych oraz tramwajów. Będą tam także kawiarnie, restauracje, poczekalnie i Punkt Obsługi Pasażerów" - czytamy w komunikacie ZTM-u.
Według zapowiedzi miasta budowa pierwszego etapu dworca powinna ruszyć na przełomie 2019 i 2020 roku. Architekci, oprócz przygotowania projektu, mają za zadanie także przygotowanie dokumentacji prawnej i finansowej.
Jak pisaliśmy na tvnwarszawa.pl, dworzec przy metrze Wilanowska jest jednym z największych węzłów przesiadkowych odwiedzanych codziennie przez setki pasażerów. Niestety obecnie nie stanowi reprezentacyjnej wizytówki miasta. Kwitnie tam nielegalny handel na dzikim bazarze, zamiast wyznaczonych chodników królują tak zwane "przedepty", a po ulewie cała okolica zamienia się w bajoro.
Tak wygląda teren przy metrze Wilanowska, gdzie powstać ma Dworzec Południowy:
Metro Wilanowska
Metro Wilanowska
kw
Źródło zdjęcia głównego: Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o. o.