Kolejarze pokazali właśnie wizję nowej Warszawy Głównej przy placu Zawiszy. Pomysłów na modernizację stołecznych dworców i obudowanie ich mieszkaniami, biurowcami czy galeriami handlowymi, PKP mają jednak więcej. Na tvnwarszawa.pl przypominamy te projekty.
Dworzec Główny
Dwie wieże, galeria handlowa, pasaż podziemny i oczywiście nowy dworzec – taka koncepcja zagospodarowania terenów u zbiegu Towarowej i Kolejowej właśnie ujrzała światło dzienne. To wstępne wizja, którą PKP chcą realizować wspólnie z inwestorem - Immofinanz Group. Ma objąć łącznie 10 hektarów i - według zapowiedzi kolejarzy - odmienić ten zaniedbany obszar miasta. CZYTAJ WIĘCEJ O TEJ KONCEPCJI
Planów na przebudowę terenów kolejowych jest jednak więcej.
Dworzec Zachodni
Pod koniec ubiegłego roku ruszyła budowa nowego Dworca Zachodniego. Jak zapewniają kolejarze, ma być gotowy w tym roku. Kolejny rok zajmie budowa podziemnego parkingu oraz części biurowej.
Stacja będzie schowana pod ziemią, za pierzeją biurowców o typowej, współczesnej architekturze. Budowa ma kosztować 1,5 miliona euro, czyli około 6 milionów złotych. To niewielka część całej inwestycji, która szacowana jest na 110 milionów euro. Większość tej kwoty pochłoną właśnie dwa biurowce, dominujące w pierzei Alej Jerozolimskich.
Wieża przy Centralnym
200-metrowy wieżowiec, pasaże i wiszące ogrody – tak wygląda koncepcja zagospodarowania terenu przy skrzyżowaniu przy Dworcu Centralnym (po drugiej stronie Al. Jerozolimskich). Pomysł zawiera także zielone pasaże, atria i place, które mają pełnić funkcję zewnętrznej poczekalni dla podróżnych, którzy będą czekać na pociągi. W centrum inwestycji planowana jest także promenada, a w budynkach wiszące i dachowe ogrody. Pierwsze prace przy kompleksie Centralna Park miałyby się rozpocząć w 2018 roku.
Dworzec Gdański
W planach kolejarzy jest również przebudowa Dworca Gdańskiego. Powstać ma węzeł przesiadkowy razem ze zmodernizowanym dworcem. Inwestor dopuszcza w koncepcji jeden budynek z mieszkaniami. Tuż obok dworca przewidywane są hotel lub centrum konferencyjne, a także spory plac.
Nad torami kolejowymi ma się pojawić platforma łącząca Śródmieście z Żoliborzem. Cała inwestycja ma być prowadzona etapami. W pierwszej kolejności realizowana będzie budowa nowego dworca kolejowego. Szacunkowa wartość całego przedsięwzięcia wynosi ok. 1,5 mld zł.
"Powolutku zaczyna się zmieniać"
Jak te plany kolejarzy oceniają eksperci zajmujący się przestrzenią miejską w Warszawie? – W stolicy jest mnóstwo terenów kolejowych, ale przez długi czas mówiło się tylko o ich zagospodarowaniu. Teraz powolutku zaczyna się to zmieniać. I bardzo dobrze, że tak się dzieje – twierdzi Witold Weszczak z Grupy M20. Dodaje jednak, że jest to kropla w morzu potrzeb. – To są punktowe inwestycje, a potencjalnych terenów należących do kolejarzy, na których można by inwestować jest więcej. Na przykład na Czystem są dziesiątki hektarów, gdzie mogłaby powstać nowa dzielnica – podkreśla Weszczak.
Jego zdaniem nie ma większego zagrożenia, że dworce po przebudowie stracą swoją podstawową funkcję, na co zwracają uwagę krytycy komercyjnych planów kolejarzy.
- Na przykład Dworzec Główny w ogóle teraz nie jest używany, a docelowo ma służyć pociągom regionalnym, więc nie musi być gigantyczny. Dzięki rozwiązaniom komercyjnym będzie wielofunkcyjny, co jest dobre - przekonuje Weszczak. - Jeżeli chodzi o Dworzec Gdański, to po przebudowie, ma być bardziej funkcjonalny. Nie wygląda na to, że będzie mniejszy niż teraz - dodaje.
Przyznaje jednak, że problem może być z Dworcem Zachodnim. - To był duży dworzec, a może być skompresowany do hali odpraw. Pytanie brzmi, czy nie będzie przez to dużego natłoku pasażerów czekających do kas - zastanawia się nasz rozmówca Weszczak. - Jednak to, czy dworce będą funkcjonalne, wyjdzie w praniu - podsumowuje.
ran/b
Źródło zdjęcia głównego: Materiuały inwesotra