Poniedziałek to pierwszy roboczy dzień bez trzech estakad mostu Grota-Roweckiego. Na Trasie AK ruch odbywa się płynnie. Korkuje się za to most Północny.
Na Trasie AK i moście Grota-Roweckiego kierowcy wciąż mają do dyspozycji po 3 pasy ruchu w każdą stronę. Zamknięte są jednak trzy estakady: wjazdy na most z Modlińskiej i Jagiellońskiej oraz zjazd z mostu na Wisłostradę w kierunku Łomianek.
Zgodnie z sugestiami ratusza, wielu kierowców wybrało dziś most Północny, zamiast Grota. - Samochodów jest dużo więcej niż zwykle. Jadą, ale bardzo wolno. Już 100 metrów od Modlińskiej zaczyna się korek - relacjonuje reporter tvnwarszawa.pl Lech Marcinczak.
Jak dodaje, przejazd mostem Północnym idzie wolno, ale nie ma dramatu. - Zajmuje to 6 - 7 minut.
Sytuację może jeszcze skomplikować pogoda - od samego rana pada deszcz i tak ma być przez większą część dnia.
Poszerzyli zjazd, zapomnieli o znakach
W związku z zamknięciem wjazdów na most Grota-Roweckiego drogowcy zmienili też organizację ruchu na zjeździe z mostu Północnego na Wisłostradę. Przeprawa już się korkuje.
Do tej pory kierowcy jadący z Białołęki w stronę Bielan, na Wisłostradę mogli zjechać jednym pasem. Teraz do dyspozycji mają dwa, ale wąskie.
Większość kierowców nie wie jednak o nowym pasie, który jest słabo oznakowany. - Na moście nie ma żadnego znaku pionowego, więc kierowcy jadą tak, jak do tej pory: zajmują skrajnie prawy pas i tam czekają na swoją kolej. Tymczasem mogliby jechać dwoma - relacjonuje Marcinczak.
Nowe znaki poziome i jedna tablica nad jezdnią pojawiają się dopiero przed samym zjazdem. Tu dochodzi do nieporozumień, bo kierowcy stojący po prawej myślą, że ci po lewej po prostu się wpychają - dodaje nasz reporter.
Węziej na Wisłostradzie
Poszerzenie zjazdu z mostu odbyło się kosztem kierowców, którzy jadą Wisłostradą z Łomianek w stronę centrum miasta. Jezdnia została wprawdzie poszerzona do 4 pasów (dwa dla nich i dwa dla tych zjeżdżających z mostu), ale kawałek za mostem jeden z pasów z Łomianek się kończy.
Na szczęście tu nie ma już korków - po zjechaniu z mostu na Wisłostradę kierowcy mogą odetchnąć.
Zburzą i odbudują
Zamknięte estakady zostaną zburzone i zbudowane od nowa. Jak zapewnia inwestor, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, uda się to zrobić w ciągu roku. Cały zaplanowany remont Trasy AK, która będzie dostosowywana do parametrów drogi ekspresowej, zajmie dwa lata.
Ratusz rekomenduje Północny
Urząd miasta zaleca kierowcom, aby na czas remontu poruszać się mostem Skłodowskiej-Curie (Północnym). Ruch tranzytowy nadal będzie prowadzony mostem Grota. Miasto co prawda wystąpiło do GDDKiA o wprowadzenie zakazu wjazdu tirów do Warszawy z autostrady A2, ale taka decyzja nie zapadła.
Zmiany dotknęły również komunikację miejską. Autobusy linii 186, 511, 518, 705, 735, N13, N63 jadące z Tarchomina na most Grota wjeżdżają przez pętlę Żerań FSO i dalej rozbudowanym, dwukierunkowym ślimakiem.
8 listopada kolejne utrudnienia
To jednak tylko przedsmak utrudnień związanych z wielkim remontem Trasy AK. Kolejne zamknięcia zaplanowano na 8 listopada. Zamknięte zostaną kolejne trzy zjazdy: na prawym brzegu z Tarchomina w kierunku Marek, a na lewym z mostu na Wisłostradę w kierunku centrum i z Trasy AK na Gdańsk.
Pierwsze prace na trasie ruszyły już w środę. W godz. 21 - 5 wyłączane są lewe skrajne pasy w obu kierunkach, na odcinku od ul. Gwiaździstej do ul. Mickiewicza. Tak będzie do 25 października, kiedy to rozpocznie się rozbiórka kładki dla pieszych nad trasą, pomiędzy ul. Gwiaździstą a Mickiewicza.
We wtorek wykonawca prac Metrostav zamknął te dwa pasy bez wcześniejszej zapowiedzi. Wywołało to gigantyczne korki i wściekłość kierowców. Wykonawca przeprosił za zamieszanie.
Zapowiedź utrudnień:
Wielki remont
Przebudowa Trasy AK ma potrwać do października 2015 r.
Najważniejsze prace to połączenie istniejących i projektowanych węzłów na Trasie AK: Powązkowska – Broniewskiego – Marymoncka i Wisłostrada – Modlińska, budowa i przebudowa jezdni, stworzenie ścieżek rowerowych, a także ciągów pieszych i rowerowych. Do rozebrania i zbudowania od nowa są 33 obiekty. Remontowanych i przebudowywanych będzie 27 obiektów, w tym most Grota–Roweckiego, który zostanie poszerzony o około 10 m. Będzie miał po 5 pasów w każdym kierunku.
b/par/roody