Archidiecezja warszawska ostrzegła przed nieprawdziwą reklamą z udziałem kardynała Kazimierza Nycza. "To deepfake. Metropolita warszawski nigdy nie wziąłby udziału w reklamie" - napisano w oświadczeniu opublikowanym w piątek.
Użytkownicy jednego z portali społecznościowych mogą zobaczyć nagranie zatytułowane: "Kazimierz Nycz opowiada, jak wyleczył osteochondrozę po 20 latach poszukiwania lekarstwa na tę chorobę".
W piątek w mediach społecznościowych Archidiecezja Warszawska ostrzegła przed tą reklamą. "Nagrania z udziałem kard. Kazimierza Nycza to deepfake! Kardynał nigdy nie wziąłby udziału w reklamie" - napisano w piątek na Facebooku oraz na platformie X.
W sieci krąży też podobny deepfake, ale z udziałem kard. Stanisława Dziwisza.
Deepfake to nagranie wykonane przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Tak spreparowane nagranie jest trudne do odróżnienia od prawdziwego.
"Wystarczy do tego sześć sekund wypowiedzi"
Jak wskazuje dr Ewelina Bartuzi-Trokielewicz z NASK, państwowego instytutu badawczego nadzorowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji, technologia sztucznej inteligencji osiągnęła poziom, kiedy już nawet krótkie nagranie może posłużyć do stworzenia przekonującej imitacji głosu danej osoby. Wystarczy do tego sześć sekund wypowiedzi. Na dodatek na podstawie jednego zdjęcia osoby oraz próbki głosu można stworzyć wideo o naturalnej ekspresji.
Zdaniem Aleksandry Przegalińskiej "deepfake w jakimś sensie stał też formą komentowania rzeczywistości. Nie wszystkie z nich albo nawet zdecydowana większość nie ma charakteru potencjalnie przestępczego".
- Inna sytuacja jest w przypadku deepfake'a, który jest próbą wprowadzenia w błąd w sytuacji dla nas bardzo istotnej. Na przykład klon głosu człowieka z banku, który dzwoni w sprawie naszych pieniędzy. Albo klon głosu Joe Bidena dzwoniącego do ludzi, żeby ich przekonywać, żeby nie głosowali na niego w wyborach. To jest kompletna dezinformacja w kluczowej sytuacji, jaką są demokratyczne wybory - podkreśla.
Źródło: PAP/tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Archidiecezja Warszawska, Facebook