Sześciu inwestorów złożyło w PKP SA koncepcje przebudowy stołecznego Dworca Gdańskiego i przyległych terenów - poinformował dyrektor do spraw nieruchomości w PKP SA Jarosław Bator. Jak podaje portal TheCity, są wśród nich najwięksi gracze na rynku.
Jak wyjaśnił dyrektor, koncepcje zagospodarowania okolic Gdańskiego zakładają nie tylko zmiany dotyczące samego budynku dworca. - Inwestorzy proponują wybudować tam także biurowce, hotele, pojawił się nawet pomysł postawienia budynku mieszkalnego w bezpośrednim sąsiedztwie torów. - Jeszcze nie przyjrzeliśmy się dokładnie tym propozycjom. Teraz ich oceną zajmie się specjalna komisja. Dajemy sobie czas do końca września na wyłonienie inwestorów, z którymi będziemy prowadzić dalsze negocjacje - powiedział Bator.
Zaczną prace za rok?
Koncepcje zagospodarowania okolic dworca poza propozycjami architektonicznymi zawierają też biznesplany dla tej inwestycji. PKP SA przy wyborze jednej z nich będzie się kierować czterema kryteriami: opłacalnością inwestycji, tym, czy propozycja inwestora jest spójna z planami kolejarzy, doświadczeniem oferenta i proponowanymi terminami ukończenia inwestycji. - Zakładamy, że ostateczną umowę możemy podpisać w pierwszym kwartale przyszłego roku - wyjaśnił Bator. Planowany termin rozpoczęcia inwestycji to przełom 2014 i 2015 r. Wśród firm, które złożyły swoje koncepcje jest Ghelamco, Marvipol, Echo Investment, HB Reavis oraz Immobel i Penty. Portal Thecity dotarł do koncepcji Marvipolu. Do jej stworzenia zaangażowano pracownię JSK Architekci, młodego architekta Tomasza Smola oraz Towarzystwo Projektowe z prof. Jerzym Porębskim na czele.
"Chcemy dać nowe życie"
Powstał pomysł na zagospodarowanie okolicy i zintegrowanie stacji kolejowej z metrem, przystankami autobusowymi i tramwajowymi, a także wypożyczalnią Veturilo. Koszt inwestycji może sięgnąć miliarda złotych.
- Chcemy dać temu miejscu nowe życie, proponując nie tylko wyróżniający się architektonicznie i funkcjonalnie nowy dworzec, ale także budynki o charakterze biurowym i mieszkalnym, z atrakcyjnie zagospodarowaną przestrzenią wokół nich. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, jakie powstanie wokół dworca, ma być rozwiązaniem miejskim nowego typu, opartym nie o zaprojektowanie kolejnych parkingów dla samochodów, ale o wygodną komunikację miejską, wykorzystującą zarówno kolej i metro, jak również autobusy, tramwaje i rowery – mówi portalowi Maciej Gnoiński z Marvipolu. - Obecny dworzec znajduje się poza komunikacyjnym kręgosłupem miasta a nasza propozycja zakłada nie tylko przywrócenie mu dawnej roli, ale także zapewnia, że będzie on sam na siebie zarabiał – dodaje.
Przez trzy wejścia na dworzec
Koncepcja nawiązywać ma do obiektów dworcowych budowanych w latach 60-tych i 70-tych ubiegłego wieku. To m.in: Warszawa Ochota, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion, Warszawa Wschodnia oraz Warszawa Centralna. Do wnętrza dworca mają prowadzić trzy wejścia, w środku mają znaleźć się miejsca przeznaczone do obsługi podróżnych, na usługi, a także pomieszczenia administracyjne. Na parterze hali znajdą się kasy biletowe czy informacja. Na niższy poziom prowadzić mają schody ruchome i winda. Do podziemia dworca światło dzienne ma dochodzić przez świetliki dachowe.
– Projektowany dworzec jest najistotniejszym elementem założenia przestrzennego zlokalizowanego w pobliżu stacji Warszawa Gdańska. Sąsiaduje z budynkami biurowymi i mieszkalnymi umiejscowionymi w pobliżu nowo projektowanego placu miejskiego. Przyziemia budynków pełnią funkcje usługowe oraz przylegają bezpośrednio do placu i pierzei ulic. W pobliżu dworca przewidziano oraz postój dla taksówek, a sam dworzec otaczać będą stacje systemu rowerów miejskich Veturilo oraz stojaki dla rowerów prywatnych. Dworzec od strony głównego placu otoczony będzie m.in. ogródkami kawiarniano-restauracyjnymi, sprzyjającymi spędzaniu czasu wolnego w tej okolicy – opisuje dziennikarzom portalu Thecity Mariusz Rutz, członek zarządu JSK Architekci.
Powstał w latach 50.
Teren, którym dysponują kolejarze w okolicach dworca, ma 4,7 hektara. Z tego 1,7 nad torami, które można ewentualnie zabudować. Budynek dworca Gdańskiego powstał pod koniec lat 50. i był pierwszym budynkiem dworcowym w powojennej Warszawie. Dziesięć lat później - po wydarzeniach marcowych - właśnie z tego dworca wyjeżdżali ze stolicy polscy obywatele żydowskiego pochodzenia. W latach 80. budynek został odbudowany po pożarze, ale ze zmianami. Obecnie okolice dworca są miejscem przecięcia linii autobusowych, tramwajowych, kolejowych i metra.
Nowy Zachodni
Inwestycja w rejonie dworca Warszawa Gdańska będzie kolejnym (po Poznaniu i Katowicach) przedsięwzięciem realizowanym przez PKP wspólnie z prywatnym inwestorem.
W Warszawie przykład podobnej współpracy obserwujemy przy Dworcu Zachodnim. Tam PKP wspólnie z HB Reavis wybudują kompleks biurowy West Station - skromny, podziemny dworzec kolejowy będzie ukryty za pierzeją nowoczesnych biurowców.
Zobacz wirtualny spacer po nowym Dworcu Zachodnim:
PAP/ran//par
Źródło zdjęcia głównego: materiały inwestota