Wśród chętnych na przygotowanie projektu terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym CPK były dwa biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii: Foster + Partners i Zaha Hadid, amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, pracownia Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins and Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie.
Oferta za 865 milionów złotych
Jak poinformowała "Gazeta Stołeczna", 21 października spółka CPK zakończyła procedurę dialogu konkurencyjnego. W postępowaniu najwyżej oceniono ofertę Foster+Partners, która opiewa na kwotę 865 milionów złotych. W przetargu kryterium ceny to 35 procent. Pozostałe elementy podlegające ocenie to: doświadczenie personelu, metodyka i zadanie projektowe. - Wybraliśmy ofertę najlepszą pod względem relacji ceny do jakości - powiedział cytowany przez "Stołeczną" Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK.
Foster + Partners ma doświadczenie w podobnych realizacjach. To brytyjskie biuro zaprojektowało m.in. porty lotnicze w Pekinie, Hongkongu oraz port lotniczy Stansed koło Londynu. Master architekt to podmiot, który będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym transportu publicznego. - Spodziewamy się, że [wstępna] koncepcja projektowa będzie gotowa w połowie 2023 roku. Zakładamy, że etap projektowania z zakresu zadań master architekta potrwa łącznie ok. dwóch i pół roku - zaznaczył cytowany przez "Stołeczną" Majszyk.
Swoją wizję tego, jak może w przyszłości wyglądać Centralny Port Komunikacyjny, biuro projektowe Foster+Partners prezentowało podczas warsztatów na temat tej inwestycji, zorganizowanych przez spółkę CPK w 2019 roku.
Biuro Normana Fostera projektowało między innymi budynek Metropolitan na placu Piłsudskiego oraz wieżowiec Varso przy Chmielnej. Polskim współpracownikiem firmy przy projekcie lotniska ma być firma Kuryłowicz & Associates.
Centralny Port Komuniukacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie miał dwie drogi startowe o długości ok. 4 km każda. W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanego opracowywania master planu, w tym planu generalnego lotniska, kończących się badań środowiskowych i terenowych, a w trakcie wykupu nieruchomości.
W grudniu ub.r. spółka ogłosiła preferowaną lokalizację lotniska. Obejmuje ona teren ok. 41 km kw. na obszarze gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki w odległości 37 km na zachód od Warszawy.
Autorka/Autor: dg/r
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Centralny Port Komunikacyjny