Przebieg trzeciej linii w ogniu krytyki. MJN: czy Rafał Trzaskowski odpalił program "metro dla dewelopera"?

Źródło:
tvnwarszawa.pl
MJN o związku przebiegu trzeciej linii metra z interesem deweloperów
MJN o związku przebiegu trzeciej linii metra z interesem deweloperówMateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl/
wideo 2/2
MJN o związku przebiegu trzeciej linii metra z interesem deweloperówMateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl/

Miasto Jest Nasze przekonuje, że trzecia linia metra w zaproponowanym przez ratusz kształcie "nie jest uzasadniona ekonomicznie i nie będzie rozwiązywała problemów mieszkańców Gocławia". - Czy to prezent dla deweloperów? Czy Rafał Trzaskowski odpalił program "metro dla dewelopera" czy "metro dla mieszkańców"? - pytają aktywiści. - To jest zarzut uderzający w 180 tysięcy mieszkańców Pragi Południe, którzy oczekują wybudowania metra - odpowiada ratusz.

Podczas czwartkowej sesji rady miasta na wniosek prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego ma zapaść decyzja o przesunięciu pieniędzy na pierwszy etap prac projektowych nad trzecią linią metra.

Za kilka lat ma powstać sześć nowych stacji na Kamionku, Grochowie i Gocławiu. Docelowo trasa podziemnej kolejki ma połączyć Pragę Południe z centrum. Częścią trzeciej linii będzie funkcjonująca już od kilku lat stacja Stadion Narodowy. Od niej w kierunku wschodnim metro pojedzie na stację Dworzec Wschodni, by dalej odbić na południe w stronę stacji: Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

Działacze Miasto Jest Nasze zebrali się w środę rano przed Pałacem Kultury i Nauki z apelem do stołecznych radnych, aby wzięli pod uwagę głos mieszkańców i zagłosowali przeciwko trzeciej linii metra w kształcie przedstawionym przez ratusz.

Jak zaznaczyła rzeczniczka MJN Marta Marczak, aktywiści są za rozbudową metra, ale chcą "żeby ta rozbudowa postępowała z głową i po szczegółowych analizach i konsultacjach z ekspertami". - Nie rozumiemy, dlaczego akurat teraz, kiedy trwa kryzys finansowy miasta, a w zeszłym roku słyszeliśmy, że wiele ważnych inwestycji, również dla Pragi, było odwołanych, nagle pojawiła się propozycja budowy bardzo kosztownej i krytykowanej przez ekspertów trzeciej linii metra. Naszym zdaniem będzie to błąd kosztowny dla finansów Warszawy - stwierdziła Marczak.

"Metro nie przyniesie korzyści, które mogłyby usprawiedliwić tak drogą inwestycję"

Julia Widłak zauważyła z kolei, że rozbudowa trzeciej linii metra będzie 10-krotnie droższa niż linii tramwajowej na Gocław. - Niestety, metro w proponowanym kształcie nie przyniesie korzyści, które mogłyby usprawiedliwić tak drogą inwestycje. Metro nie skróci podroży do Śródmieścia z takich miejsc jak Gocław, Wiatraczna czy Ostrobramska. Będzie potrzebowało około 22 minut na dotarcie z Gocławia na Świętokrzyską, kiedy tramwaj pokonywałby trasę do centrum jedynie w 18 minut, a już teraz linia 507 pokonuje ją od 16 do maksymalnie 26 minut - wyliczała aktywistka.

Jak zaznaczyła, ze względu na decyzje podjęte w trakcie projektowania stacji Stadion Narodowy nie będzie możliwe kontynuowanie trasy pociągów z Gocławia torami drugiej linii metra na Wolę. - Pasażerowie, którzy z Pragi Południe będą chcieli dojechać do stacji Centrum lub innych linii M2, będą musieli przesiadać się dwukrotnie - najpierw na stacji metra Stadion Narodowy, gdzie będą musieli pokonać dwukrotnie schody i przejść przez antresolę na sąsiedni pociąg linii M2; później, przesiadając się na linię M1, będą musieli skorzystać z łącznika, który już długo przed pandemią zapychał się ze względu na duże potoki pasażerskie i niedopasowany do nich projekt - przekonywała Widłak.

Filip Szerecki zwrócił z kolei uwagę na ekspertyzę badaczy z Politechnik Warszawskiej: - Pokazali, że linia M3 w obecnym kształcie, nie będzie tak funkcjonalna, jak alternatywna trasa prowadząca między Gocławiem a Śródmieściem Południowym. Taka trasa byłaby szybsza i bardziej efektywna.

Zaznaczył, że obecnie Trasa Łazienkowska jest już na granicy przepustowości. - Jeśli poprowadzimy trasę na okrągło, jak proponuje ratusz, będzie to niekorzystane dla mieszkańców i paradoksalnie możemy doprowadzić do sytuacji, gdy będą oni dłużej jeździć do pracy niż obecnie - stwierdził Szarecki.

Trasa trzeciej linii metraUM Warszawa

Miasto Jest Nasze pyta: czy to prezent dla deweloperów?

- Ta linia nie ma najmniejszego sensu, nie jest uzasadniona ekonomicznie i nie będzie rozwiązywała żadnych problemów mieszkańców Gocławia. To będzie duże obciążenie budżetowe, ale tez wielkie ryzyko, że żadna z inwestycji tramwajowych, nie wydarzy się. I nie dotyczy to tylko tramwaju na Gocław. Mieszkańcy Białołęki od lat czekają na tramwaj wzdłuż Modlińskiej, ale także wiele innych inwestycji tramwajowych na Mokotowie, Żeraniu, na Targówku. A czy tramwaj na Wilanów zostanie zrealizowany? Budowa powinna zacząć się w tym roku - mówił Jakub Czajkowski .

Przekonywał, że trzecie linia metra nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych. - Powstaje więc pytanie: czy to prezent dla deweloperów? Czy Rafał Trzaskowski odpalił program "metro dla dewelopera" czy "metro dla mieszkańców"? - pytał. - Jak spojrzymy na mapę Warszawy i proponowany przebieg metra i porównamy to z mapą uchwalonych planów zagospodarowania, na bardzo dużej części przebiegu trasy M3 w zaproponowanym przez ratusz kształcie, nie ma żadnych planów zagospodarowania i zabudowa odbywa się intensywnie na podstawie WZ (warunków zabudowy - red.). Rodzi się więc naturalne pytanie, czy nie jest to celowo działanie, żeby ułatwić sprzedaż mieszkań, bo jak wiadomo w pobliżu potencjalnej stacji metra zawsze jest to łatwiejsze i metry są dużo droższe - argumentował Czajkowski.

Ratusz: pracujemy na dokumentach, uwzględniamy potoki pasażerskie

Co na krytykę aktywistów ratusz?. - To jest zarzut uderzający przede wszystkim w 180 tysięcy mieszkańców Pragi Południe, którzy oczekują wybudowania metra jako najbardziej efektywnego środka komunikacji. Nie rezygnujemy z tramwaju na Gocław, tylko tramwaj i metro maja być komplementarne wobec siebie, mają się nawzajem uzupełniać i pozwalać mieszkańcom na dojazd do stacji. Nie zrezygnujemy z tej inwestycji - deklaruje w rozmowie z tvnwarszawa.pl rzeczniczka stołecznego ratusza Karolina Gałecka.

Wyjaśnia, że eksperci, którzy opracowywali i wybierali przedstawiony w poniedziałek przebieg trzeciej linii metra po lewobrzeżnej stronie, brali pod uwagę strategię i zmiany związane z demografią na tym terenie. - Stacje, które zostały przez nich zaakceptowane, biorą pod uwagę demografię w przyszłości. Nie wiem na jakich danych opiera się MJN, ale my pracujemy na konkretnych dokumentach i informacjach i te lokalizacje stacji biorą pod uwagę potoki pasażerskie, czyli to, gdzie będzie najwięcej pasażerów - wyjaśnia.

Studium techniczne na razie niejawne

Głównym dokumentem, na podstawie której podjęto decyzję było studium techniczne opracowane przez konsorcjum firm Egis Poland i Transeko. Jego ostateczna wersja trafiła do Metra Warszawskiego pod koniec ubiegłego roku, wtedy też o nie zapytaliśmy o biurze prasowym spółki. - W chwili obecnej dokumentacja podlega uzgodnieniom w trybie przewidzianym w umowie. Wyniki opracowania zostaną przedstawione po zakończeniu tego procesu - odpisano.

Wyników nie upubliczniono, ale ogłoszono decyzję. Ponownie poprosiliśmy o udostępnienie dokumentu. - Studium zostało wykonane, jednocześnie do Metra Warszawskiego wpłynęły wnioski o udostępnienie tej dokumentacji. Z uwagi na konieczność analizy dokumentów pod kątem możliwości ich udostępnienia w świetle przepisów o tajemnicach prawnie chronionych oraz ze względu na inne ograniczenia prawa do informacji publicznej, wyznaczono dzień 22 marca 2021 roku, jako termin na załatwienie wniosku o udostępnienie informacji publicznej - opisała Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

Rafał Trzaskowski o proponowanych stacjach metra
Rafał Trzaskowski o proponowanych stacjach metra TVN24

Autorka/Autor:mp/b

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

- Dla mnie kara nigdy nie będzie adekwatna, bo nie ma mojego dziecka – mówi matka 33-latka, który ponad cztery lata temu zginął w wypadku na ulicy Sokratesa w Warszawie. Rodzice pana Adama po raz pierwszy zdecydowali się opowiedzieć o tym, co przeżyli. Reportaż "Uwagi!" TVN.

Kierowcy, który zabił Adama, sąd obniżył wyrok. Rodzice ofiary: prosimy o sprawiedliwość

Kierowcy, który zabił Adama, sąd obniżył wyrok. Rodzice ofiary: prosimy o sprawiedliwość

Źródło:
"Uwaga!" TVN

Pod Sierpcem w magazynie ze zbożem wybuchł pożar. Nad okolicą zawisła chmura czarnego dymu. Na miejscu pracuje straż pożarna, trwa dogaszanie pogorzeliska.

Pożar magazynu ze zbożem

Pożar magazynu ze zbożem

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W Opaczy zderzyły się dwa samochody osobowe. Jeden z nich zakończył jazdę na słupie. Jak ustalił nasz reporter, kierowca forda był pijany.

Po zderzeniu jedno z aut wbiło się w słup

Po zderzeniu jedno z aut wbiło się w słup

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Strażacy z Nowego Dworu Mazowieckiego wyłowili z Narwi ciało mężczyzny. Na miejscu pracowały służby.

Strażacy wyłowili ciało z Narwi

Strażacy wyłowili ciało z Narwi

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W okolicy Świątyni Opatrzności Bożej spod ziemi wystrzelił słup wody. Przyczyną okazał się przeciek z rury na budowie tramwaju do Wilanowa. Woda została zakręcona, a uszkodzoną rurę czeka naprawa.

Słup wody na budowie tramwaju do Wilanowa

Słup wody na budowie tramwaju do Wilanowa

Źródło:
tvnwarszawa.pl, Kontakt 24

W jednym z domów w powiecie sochaczewskim kot wybrał się na niebezpieczny spacer. Przez dach dostał się do kanału wentylacyjnego. Właściciel nie mógł go wydostać. Kiedy strażacy ruszyli z pomocą, zwierzak poszedł na dalsze zwiedzanie.

Z okna na dach i do kanału wentylacyjnego. Tam utknął kot

Z okna na dach i do kanału wentylacyjnego. Tam utknął kot

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Łoś spacerujący po torach i rozpędzony pociąg, jadący prosto na zwierzę. Do mrożącej krew w żyłach sytuacji doszło na kolejowym moście średnicowym w Warszawie. W ostatniej chwili maszynista zdążył wyhamować, a zwierzę, które od kilku dni wymykało się leśnikom, w wróciło w końcu tam, gdzie jego miejsce - do lasu. Nagranie otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Łoś na torach i pędzący pociąg. Chwile grozy na moście kolejowym w Warszawie

Łoś na torach i pędzący pociąg. Chwile grozy na moście kolejowym w Warszawie

Źródło:
TVN24

Do poważnego wypadku doszło na ulicy Przyczółkowej w Wilanowie. Ciężarówka najechała na trzy samochody osobowe. Jedna osoba została zabrana do szpitala. Jezdnia w kierunku Mokotowa była zablokowana.

Ciężarówka najechała na auta osobowe. Jeden z kierowców był uwięziony w pojeździe

Ciężarówka najechała na auta osobowe. Jeden z kierowców był uwięziony w pojeździe

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W Grabinie koło Radomia kierowca samochodu osobowego stracił panowanie nad pojazdem i uderzył w ogrodzenie posesji. Został zabrany do szpitala. Był pijany.

Wypadł z drogi, roztrzaskał auto na ogrodzeniu, był pijany

Wypadł z drogi, roztrzaskał auto na ogrodzeniu, był pijany

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zdewastowany autobus został odholowany z parkingu na błoniach Stadionu Narodowego - poinformowała warszawska straż miejska. Właściciel może go odebrać z parkingu depozytowego. Nie wiadomo, czy skorzysta z tej opcji.

Grał w reklamach, stał się wrakiem. Autobus widmo odholowany sprzed Stadionu Narodowego

Grał w reklamach, stał się wrakiem. Autobus widmo odholowany sprzed Stadionu Narodowego

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Tragedia w podwarszawskim Lesznie. W zbiorniku retencyjnym utonął 14-letni chłopiec. Policjanci pracowali na miejscu pod nadzorem prokuratora. Zlecono sekcję zwłok nastolatka.

14-latek utonął w zbiorniku retencyjnym. "Zarządzono sekcję zwłok chłopca"

14-latek utonął w zbiorniku retencyjnym. "Zarządzono sekcję zwłok chłopca"

Źródło:
Kontakt24, tvnwarszawa.pl

O włos od tragedii na trasie szybkiego ruchu. Gdy w porannym szczycie kierowcy przemierzali aleję Prymasa Tysiąclecia, od jednego z aut odpadło koło i przetoczyło się przez ruchliwą jezdnię. Sytuacja mogła skończyć się kolizją, co widać na nagraniu z kamery samochodowej kierowcy, który napisał na Kontakt 24.

"Jechałem do pracy, gdy nagle spostrzegłem mijające mnie koło"

"Jechałem do pracy, gdy nagle spostrzegłem mijające mnie koło"

Źródło:
Kontakt 24, tvnwarszawa.pl

W podwarszawskich Łomiankach dwóch chłopców w wieku 13 i 14 lat weszło na wysoki słup podtrzymujący linię wysokiego napięcia. Na miejscu interweniowały straż miejska, policja oraz pogotowie energetyczne.

Nastolatkowie wspięli się na ogromny słup. "Energetycy musieli wyłączyć zasilanie"

Nastolatkowie wspięli się na ogromny słup. "Energetycy musieli wyłączyć zasilanie"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na trasie S7 policjanci dostrzegli mężczyznę, który spacerował poboczem. Miał zadrapania, szedł bez butów. "Tłumaczył, że idąc przez las, zgubił buty, a teraz próbuje wrócić do domu" - relacjonuje policja z podwarszawskiego Piaseczna.

Podrapany i bez butów szedł trasą ekspresową. "Oświadczył, że wraca z imprezy"

Podrapany i bez butów szedł trasą ekspresową. "Oświadczył, że wraca z imprezy"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Wybitny basista jazzowy Avishai Cohen nie zagra na Jazz Around Festivalu w Warszawie. Jego koncert został odwołany, ponieważ kilka dni temu muzyk wystąpił ze swoim trio w Moskwie.

Odwołano koncert wirtuoza kontrabasu, bo kilka dni temu zagrał w Moskwie

Odwołano koncert wirtuoza kontrabasu, bo kilka dni temu zagrał w Moskwie

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Prokuratura składa apelację w sprawie tragicznego wypadku w miejscowości Gucin pod Ostrołęką. Andrzej P. spowodował po pijanemu wypadek, w którym zginął czteroletni Miłosz, jego syn. Śledczy twierdzą: kara 10 lat więzienia jest zbyt niska, nie odzwierciedla społecznego poczucia sprawiedliwości.

10 lat to za mało. Prokuratura chce wyższej kary dla ojca Miłosza za spowodowanie śmiertelnego wypadku

10 lat to za mało. Prokuratura chce wyższej kary dla ojca Miłosza za spowodowanie śmiertelnego wypadku

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policja i prokuratura wciąż wyjaśniają okoliczności tragicznego wypadku na Ursynowie. Na osiedlowej uliczce cztery miesiące temu zginęła starsza kobieta. Kierowcy, który ją potrącił, do dziś nie złapano.

Martwa kobieta leżała na osiedlowej uliczce. Wiadomo, jak zginęła, ale nie wiadomo, kto ją zabił

Martwa kobieta leżała na osiedlowej uliczce. Wiadomo, jak zginęła, ale nie wiadomo, kto ją zabił

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Jeden sąd umorzył postępowanie, drugi orzekł, że sprawę trzeba zbadać bardziej szczegółowo. Ciągnie się sprawa doktora Marka Michalewicza, naukowca, który zarzucał nieprawidłowości podkomisji smoleńskiej. Prokuratura oskarżyła go o przestępstwo. Co jeszcze sprawdzają śledczy?

Naukowiec krytykował podkomisję smoleńską. Jeden sąd umorzył sprawę, drugi "polecił powołać biegłego"

Naukowiec krytykował podkomisję smoleńską. Jeden sąd umorzył sprawę, drugi "polecił powołać biegłego"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zarząd Transportu Miejskiego poinformował o zakończeniu remontów tramwajowych na Bródnie i ulicy Filtrowej. Na Obozowej gotowe są już wszystkie przebudowywane przystanki. - Od początku wakacji tramwaje pojadą po kilku kilometrach wyremontowanych torów, a pasażerowie będą mogli korzystać z bezpiecznych i wygodnych przystanków - zapowiedzieli. Zmiany zaczynają się w poniedziałek.

Dobra informacja dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej. Zmiany na Bródnie

Dobra informacja dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej. Zmiany na Bródnie

Źródło:
PAP

Samolot lecący do Grecji musiał wrócić do Warszawy. Powodem była usterka techniczna. Lądowanie, jak zapewnia nas rzecznik LOT, odbyło się "w normalnym trybie".

Lecieli do Grecji, byli już nad Rumunią, gdy samolot musiał zawrócić do Warszawy

Lecieli do Grecji, byli już nad Rumunią, gdy samolot musiał zawrócić do Warszawy

Źródło:
Kontakt 24

Strażacy gasili pożar poddasza w domu rodzinnym pod Piasecznem. Jak dowiedział się nasz reporter, przyczyną było uderzenie pioruna. Nikt nie ucierpiał.

Burza przeszła obrzeżami Warszawy. Pożar dachu domu po uderzeniu pioruna

Burza przeszła obrzeżami Warszawy. Pożar dachu domu po uderzeniu pioruna

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Schronisko dla bezdomnych zwierząt w Józefowie (powiat legionowski) działa od 27 lat. Teraz może przestać istnieć. Już siedem lat powiatowy lekarz weterynarii stwierdził bowiem, że placówka nie spełnia wymogów. Teraz władze gminy zaczęły to egzekwować. Dyrekcja placówki chce prosić wójta o możliwość działania jeszcze przez dwa lata.

Opiekują się bezdomnymi zwierzętami od 27 lat. To może być koniec ich działalności

Opiekują się bezdomnymi zwierzętami od 27 lat. To może być koniec ich działalności

Źródło:
tvnwarszawa.pl

- Kolonia Śliwice powstała w latach 30. XX wieku. Miała być zalążkiem dużej dzielnicy mieszkaniowej, sięgającej Pelcowizny i nasypu kolejowego na Golędzinowie. Powstałe budynki są modernistyczne, oszczędne w formie, tym większe zdziwienie wzbudziły odkryte wymalowania na jednej z klatek schodowych - opisuje stołeczny konserwator zabytków.

W tym miejscu domy były "skromne, bez drogich okładzin elewacji". Praga znów zaskoczyła

W tym miejscu domy były "skromne, bez drogich okładzin elewacji". Praga znów zaskoczyła

Źródło:
tvnwarszawa.pl