Tramwaje Warszawskie szukają wykonawcy, który zbuduje trasę tramwajową do Wilanowa długości ponad ośmiu kilometrów. W piątek ruszył przetarg. Jak zwraca uwagę rzecznik TW Maciej Dutkiewicz, Wilanów będzie trzynastą dzielnicą z połączeniem tramwajowym.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>
Z Wilanowa do centrum w 30 minut
- Nowa trasa zacznie się na Puławskiej przy Goworka. Liczącą aż 22 metrów różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie trasa będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów - przypomina też Dutkiewicz.
Będzie miała dwie odnogi. Pierwsza poprowadzi wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej. To oddzielny projekt, który tramwajarze prowadzą z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. W jego ramach powstaną tory - zakończone terminalem końcowym - o długości około kilometra. - Druga planowana odnoga, o długości około 800 metrów, będzie zbudowana wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego aż do pętli autobusowej Stegny. Główna trasa do Miasteczka Wilanów będzie zbudowana w ciągu Alei Rzeczpospolitej, a końcowy terminal trasy znajdzie się w pobliżu skrzyżowania Rzeczypospolitej z Branickiego - wyjaśnia rzecznik TW.
W ramach nowej trasy powstanie 31 przystanków, które będą wyposażone w tablice informujące, za ile minut dokładnie przyjedzie tramwaj i w jakiej kolejności składy będą podjeżdżały. - Trasa tramwajowa do Wilanowa zostanie zbudowana z wykorzystaniem technologii zielonych torów. W Warszawie jest już ich ponad 25 km, są obsadzone trawą i rozchodnikiem. Wprowadzamy tę drugą roślinę ze względu na to, że jest ona bardziej odporna na wyższe temperatury i nie trzeba jej podlewać. Rozchodnik kwitnie różnymi kolorami i to właśnie on pojawi się na nowej trasie - dodaje Dutkiewcz.
Jak przypomina, czas przejazdu trasą tramwajową o długości 9,5 km z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut. - Przejazd autem na tej trasie w godzinach szczytu zajmuje przeważnie 50 minut - zwraca uwagę.
Zamówienie dopuszcza etapowanie inwestycji
- Wykonawca będzie prowadził prace budowlane w 2022 i 2023 roku. Budowa tramwaju do Wilanowa jest częścią projektu współfinansowanego z UE. W jego skład oprócz zakupu 50 tramwajów, wchodzi budowa zajezdni na Annopolu i montaż na przystankach tablic z informacją pasażerską. Łączny koszt projektu to 1 miliard 190 milionów złotych przy dofinansowaniu 555 milionów złotych - przypomina Dutkiewicz.
Ale - jak już informowaliśmy na początku sierpnia - istnieje prawdopodobieństwo, że planowana pierwotnie jako całość inwestycja, będzie powstawać etapami. Zamówienie dopuszcza możliwość ewentualnego etapowania inwestycji - zamówienie podstawowe i opcje. - Obserwujemy, co się dzieje w innych miastach oraz na rynku. Istnieje ryzyko, że ceny zaproponowane przez wykonawców będą wyższe niż nasz zaplanowany budżet. Żeby nie tracić czasu, który byłby związany z unieważnieniem postępowania przetargowego, liczymy się z taką możliwością, że zbudujemy z wykorzystaniem tych pieniędzy, ile się da i ewentualnie znajdziemy dodatkowe środki z innych źródeł na pozostałe części inwestycji- wyjaśniał nam wówczas Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. - Tutaj nie pojawia się pytanie: czy zrobimy tę inwestycję w całości, tylko w jakiej kolejności i w jakim czasie - podkreślił.
Branżowy portal transport-publiczny.pl informował, że tzw. "opcją" w przypadku wysokich cen może zostać objęta odnoga w kierunku Stegien, a także odcinek w kierunku Wilanowa, za skrzyżowaniem Sobieskiego z św. Bonifacego. - To są spekulacje, ale nie mogę zaprzeczyć, że te analizy mogą okazać się rzeczywiste. Więcej informacji poznamy dopiero po otwarciu ofert i poznaniu ich wysokości - mówił w sierpniu Dutkiewicz.
Autorka/Autor: mp/r
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie