- Rozpoczęliśmy transport 650-tonowych tarcz TBM Krystyna i Elisabetta - podał urząd miasta.
Tarcze będą montowane na placu budowy stacji metra Powstańców Śląskich, a następnie zostaną opuszczone do szybu startowego, który jest tam, gdzie w przyszłości położone będą tory odstawcze dla pociągów. Wiercenie będzie prowadzone w kierunku stacji Księcia Janusza.
Prace nadzoruje 12-osobowa załoga
Długość tuneli zachodniego odcinka drugiej linii metra to: 1369 metrów - tunel lewy, 1366 metrów - tunel prawy. Za pomocą tarcz TBM ułożone zostaną 1824 prefabrykowane pierścienie po 1,5 metra każdy. Maszyny skrawające od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę. Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych.
Po wydrążeniu tuneli centralnego odcinka drugiej linii metra oraz odcinków na Targówku i Woli cztery warszawskie tarcze TBM o masie ponad 650 ton, długości niemal 100 metrów i średnicy ponad sześć metra każda, podzielone zostały na mniejsze elementy. Składowano je w fabryce tubingów przy Marywilskiej. Tarcze TBM Anna i Maria są już na odcinku wschodnim drugiej linii metra, gdzie TBM Maria rozpoczęła drążenie tunelu ze stacji Bródno w kierunku stacji Trocka.
Prawie miliard złotych za bemowski odcinek
Odcinek na styku Woli i Bemowa będzie najkrótszym na drugiej linii metra. Składa się on z dwóch i pół kilometra tuneli oraz stacji Ulrychów (C05) i Powstańców Śląskich (C04).
Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego ponad 959 mln zł ma czas do listopada 2021 roku. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
W styczniu relacjonowaliśmy transport tarcz TBM Anna i Maria na Bródno:
Transport tarcz TBM na Bródno
Autorka/Autor: mp/ran
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta