Nowa nitka drogi ekspresowej S7 będzie miała 40 km - gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad dostał ostatnie pozwolenie na realizację inwestycji. Wojewoda pomorski wydał zgodę na budowę drugiego odcinka "siódemki" między Nowym Dworem Gdańskim a Kazimierzowem koło Elbląga. Pod koniec 2014 roku została wydana podobna zgoda dla fragmentu drogi między Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim.
- Wojewoda pomorski wydał zezwolenie dla drugiego odcinka "siódemki" między Nowym Dworem Gdańskim a Kazimierzowem. Wcześniej, pod koniec 2014 r., został wydany ZRID dla pierwszego odcinka od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego a Kazimierzowem pod Elblągiem - poinformował gdański oddział GDDKiA.
Urzędnicy czekali na zgody od dodatkowych urzędów, m.in. Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie, a także tamtejszego wojewody. Bez nich pomorski wojewoda nie mógł wydać decyzji.
Szukają wykonawcy
Równocześnie z uzyskaniem pozwoleń na budowę gdański oddział GDDKiA prowadzi postępowanie przetargowe, które ma wyłonić wykonawcę dla dwóch odcinków drogi ekspresowej.
Firmy zainteresowane kontraktem poznaliśmy jesienią 2014 r., na przełomie marca i kwietnia będą mogły składać oferty cenowe.
W przetargu o wyborze wykonawcy w 90 proc. decydować ma cena, a po 5 proc. - czas realizacji oraz gwarancja na wybrane elementy infrastruktury. Rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA Piotr Michalski powiedział, że na obecnym etapie postępowania nie podaje się kwoty, jaka może być przeznaczona na budowę.
Budowa potrwa 3 lata
Nowa trasa ma mieć po dwie jezdnie w każdym kierunku (w drugim etapie, docelowym, ma być poszerzona do trzech pasów) i dwupoziomowe węzły, a jednopoziomowe skrzyżowania i zjazdy mają być wyeliminowane.
Zakłada się, że budowa mogłaby rozpocząć się na początku 2015 r. i potrwać około trzy lata. - Trasa ekspresowa S7 ma przebiegać w śladzie lub w pobliżu istniejącej drogi krajowej nr 7 - wyjaśnił Michalski. Dodał, że istniejące odcinki obecnej "siódemki", niewykorzystane na potrzeby budowy drogi ekspresowej, zostaną dostosowane do potrzeb ruchu lokalnego.
40 km trasy podzielą na dwa etapy
Trasa na odcinku od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do Kazimierzowa przy obwodnicy Elbląga ma długość prawie 40 km. Ze względu na rozmiary inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa.
Wiadukty i mosty na palach
Ponieważ trasa przebiega przez Żuławy, obiekty inżynierskie takie jak wiadukty i mosty zostały zaprojektowane na fundamentach posadowionych na palach.
Na ponad 20-kilometrowym odcinku na trasie Koszwały - Nowy Dwór Gdański powstaną m.in. dwa nowe węzły drogowe Cedry Małe i Dworek, drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości prawie 25 km, ponad 18 km dróg dojazdowych, 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku. Obecny most w Kiezmarku będzie służył do obsługi ruchu lokalnego.
Na ponad 19-km odcinku S7 na trasie Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo zostaną wybudowane m.in. dwa węzły drogowe „Żuławy Wschód” i „Elbląg Zachód”, ponad 12 km dróg o znaczeniu lokalnym i krajowym, drogi dojazdowe służące (17,5 km) oraz 14 obiektów mostowych.
Nowa "siódemka" leży w europejskim korytarzu transportowym
Projektowany odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga - Kaliningrad - Elbląg - Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: ws / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA