Na ścianach pnącza, na dachu trawa. W tym roku w Białymstoku powstały zielone przystanki. - W 2020 roku zobaczymy je również w Warszawie - poinformował żoliborski radny Łukasz Porębski. Ale na razie to tylko pilotaż.
Rozmowy w sprawie skąpanych zielenią przystanków zaczęły się kilka miesięcy temu. Wtedy to żoliborski radny Łukasz Porębski (Miasto Jest Nasze) zapytał o nie w interpelacji.
- Pierwotnym pomysłem było wprowadzenie zieleni na placu Grunwaldzkim, gdzie przystanki tramwajowe są wybetonowane i nagrzewają się do absurdalnych temperatur – opisuje radny.
- Dodatkowo otacza je ulica. To wielka wyspa ciepła, na której bardzo trudno w rozsądny sposób wprowadzić zieleń. Takie przystanki pojawiły się już w wielu miastach w Polsce. Dodatkowa powierzchnia zieleni walczy z betonozą, zmniejsza temperaturę, daje cień, wilgoć i poprawia jakość przestrzeni – przekonuje Porębski.
Białystok ma już zielone wiaty
Zielone pnącza od kilku miesięcy można podziwiać na ścianach kilku białostockich przystanków. Na dachu posiano trawę, a przy ścianach posadzono sukulenty i inne odporne na niskie temperatury rośliny. Według urzędników, takie rozwiązanie ma łagodzić skutki zmian klimatu poprzez obniżanie temperatury, ograniczanie zjawiska miejskiej wyspy ciepła, poprawę mikroklimatu, retencję wód opadowych.
– Zieleń nie tylko cieszy oko i daje cień, ale też oczyszcza powietrze, co ma ogromne znaczenie dla zdrowia białostoczan – zachwalał takie rozwiązanie Rafał Rudnicki, wiceprezydent Białegostoku.
Interpelacja żoliborskiego radnego stała się impulsem do rozmów o podobnych wiatach w Warszawie. Dyskusja toczyła się pomiędzy radnym, Zarządem Transportu Miejskiego oraz firmą AMS, która jest odpowiedzialna za budowę wiat przystankowych w Warszawie.
Po kilku miesiącach radny dostał odpowiedź.
Będzie pilotaż w Warszawie
"Uzgadniamy wspólnie z firmą AMS w najbliższym czacie przeprowadzenie pilotażowego projektu umieszczenia roślin typu «rozchodnik» na wiatach przystankowych. Pilotaż odbędzie się wyłącznie na wiatach seryjnych typu SAWA (z płaskim dachem)" – czytamy w odpowiedzi od Zarządu Transportu Miejskiego, którą udostępnił radny. Sęk w tym, że na placu Grunwaldzkim tego modelu przystanków nie ma (są tzw. konkursowe, z czerwoną lamówką).
- Nie pozostaje mi nic innego jak zaproponować ZTM, aby zielone dachy wykonał na przystankach typu SAWA na Żoliborzu. Mam nadzieję, że wkrótce pozostałe przystanki tego typu również doczekają się swojej "zielonej" wersji – skomentował radny.
Konkretnych lokalizacji i terminów pilotażu na razie nie podano.
Metro na Targówek otwarte
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Białystok