Trzaskowski: racjonalny projekt CPK oraz utrzymanie Okęcia mogą się wzajemnie uzupełniać

shutterstock_2008223219
Trzaskowski o przyszłości CPK i Lotniska Chopina
Źródło: TVN24
Jaka będzie przyszłość Lotniska Chopina i Centralnego Portu Komunikacyjnego? - Rząd zapewnia, że oba te projekty - ten zupełnie inny, racjonalny projekt CPK oraz utrzymanie Okęcia - mogą się wzajemnie uzupełniać - powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Prezydent Trzaskowski podczas środowej konferencji prasowej przypomniał początki koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Pamiętam, jak PiS przedstawiał tę propozycję na początku, byłem wtedy na komisji sejmowej. Wtedy projekt miał być największym lotniskiem na świecie. W debacie prezydenckiej mój konkurent pan Tobiasz Bocheński poprawiał, że nie największe, ale 20. w Europie. PiS zmieniał swoją koncepcję wielokrotnie - stwierdził Rafał Trzaskowski.

Podkreślił, że premier Donald Tusk powiedział, że będzie traktował tę sprawę w kwestiach czysto merytorycznych. - Trudno nam było wesprzeć plany, które nie miały nic wspólnego z rzeczywistością - budowy największego lotniska na świecie, a przy tym likwidacji Okęcia. Po analizach, po setkach rozmów dochodzimy do stanowiska, że CPK w zupełnie innej formie, nie tak rozbudowanej, jak to kiedyś proponował PiS, a później się z tego wycofywał, ma rację bytu - powiedział w środę prezydent Warszawy.

ZOBACZ: "Okno Polski w świat daleki". 90 lat lotniska na Okęciu.

- Dla mnie najważniejsze jest to, że nie przekreśla to Okęcia, żeby dalej mogło funkcjonować. I takie zapewnienia rząd składa, że oba te projekty - ten zupełnie inny, racjonalny projekt CPK oraz utrzymanie Okęcia - mogą się wzajemnie uzupełniać - zaznaczył Trzaskowski.

Premier Donald Tusk zapowiedział we wtorek, że w czerwcu przedstawiona zostanie pełna prezentacja przyszłości przedsięwzięć kolejowych, lotniczych i lotniskowych w Polsce. ZOBACZ: "W czerwcu". Premier o przyszłości CPK.

Lotnisko 37 kilometrów od stolicy

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na obszarze około trzech tysięcy hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 milionów pasażerów rocznie.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tysięcy nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

PRZECZYTAJ: Przyszłość Lotniska Chopina. 700 samolotów w ciągu doby, na więcej brakuje miejsca. Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Pod koniec kwietnia PPL podały, że realnym terminem, kiedy CPK zacznie funkcjonować, jest 2035 rok. Oceniły, że podawana przez poprzednie władze data (2028 rok) "była myśleniem życzeniowym".

Czytaj także: