"Okno Polski w świat daleki". 90 lat lotniska na Okęciu

Źródło:
tvnwarszawa.pl
Lotnisko Chopina kończy 90 lat (wideo bez dźwięku)
Lotnisko Chopina kończy 90 lat (wideo bez dźwięku)
Narodowego Archiwum Cyfrowe, Lotnisko Chopina
Lotnisko Chopina kończy 90 lat (wideo bez dźwięku)Narodowego Archiwum Cyfrowe, Lotnisko Chopina

Choć miał być lotniskiem tymczasowym, 29 kwietnia obchodzi swoje 90. urodziny. Tak wtedy, jak i dziś, Okęcie jest największym portem lotniczym w Polsce. W prasie z 1934 roku zachwycano się jego rozmachem i nowoczesnością.

Historia stołecznych portów lotniczych rozpoczyna się już w 1910 roku. Warszawskie Towarzystwo Aviata otrzymało pozwolenie na budowę szkoły lotniczej oraz wytwórni płatowców na Polu Mokotowskim. Tam też, na rozległych terenach rozciągających się między dzisiejszymi aleją Niepodległości oraz ulicą Grójecką, przez kolejne dwa lata odbywały się pod opieką Aviaty ćwiczebne loty. Potem obiekty oraz sprzęt przejęła armia carska.

W 1915 roku do Warszawy wkroczyły wojska cesarza Wilhelma II. W kolejnych latach I wojny światowej aż do odzyskania przez Polskę niepodległości Pole Mokotowskie były eksploatowane przez niemieckiego producenta samolotów Albatros Flugzeugwerke. W przejętych zabudowaniach mieściła się filia zakładów produkujących myśliwce, samoloty rozpoznawcze i szkolne wykorzystywane na frontach Wielkiej Wojny przez państwa centralne.

W listopadzie 1918 roku w części obiektów dawnej Aviaty zorganizowano Wojskowe Warsztaty Lotnicze, które niedługo potem przemianowano na Centralne Zakłady Lotnicze. Początkowo na Polu Mokotowskim zajmowano się remontami maszyn sprowadzonych z Europy Zachodniej. Następnie CZL podjęły się własnej produkcji.

Pierwsze linie pasażerskie w Warszawie

Już od początku lat 20. XX wieku lotnisko na Polu Mokotowskim pełniło nie tylko funkcję wojskową. W 1921 roku lądowały tam samoloty pasażerskie firmy Aerotarg. Założona w Poznaniu linia była przeznaczona do obsługi uczestników odwiedzających pierwszą edycję Międzynarodowych Targów Poznańskich. Natomiast od 1923 roku na stołecznym lotnisku lądowała flota linii Aerolloyd (później Aerolot). Samoloty latały na trasie Wolne Miasto Gdańsk – Warszawa – Lwów. Potem w ofercie pojawiły się loty z Warszawy do Krakowa i do Łodzi, a od 1925 roku pierwsze połączenie zagraniczne: Warszawa – Kraków – Wiedeń. Loty obsługiwały niemieckie samoloty Junkers F 13.

Na terenie lotniska na Polu Mokotowskim powstały zabudowania przeznaczone do obsługi podróżnych, w tym drewniany budynek dworca z poczekalnią, kasą biletową oraz restauracją. Swoje filie miały tu również poczta, policja oraz straż pożarna.

Równolegle trwały przygotowania pod budowę lotnisk wojskowego i cywilnego na terenach podwarszawskiego wówczas Okęcia (oficjalnie włączone do Warszawy dopiero w 1951 roku). W 1924 roku w prasie pojawiały się wzmianki o zatwierdzeniu przez warszawski ratusz i Ministerstwo Spraw Wojskowych projektu architektonicznego nowego lotniska. Ten jednak nie doczekał się realizacji ze względu na nieuregulowany stan prawny gruntów.

Jak podaje Tomasz Lachowski w książce "LOT z Okęcia. Komunikacja lotnicza na ziemiach polskich 1913-1939" udało się dopiero w 1927 roku. Wówczas Ministerstwo Komunikacji uzyskało zgodę na realizację inwestycji. Oficjalne otwarcie cywilnego portu lotniczego na Okęciu nastąpiło po sześciu latach: 1 listopada 1933 roku. Przez kilka kolejnych miesięcy pasażerów odprawiano w prowizorycznym pawilonie. Właściwy budynek dworca otwarto w niedzielę 29 kwietnia 1934 roku.

"Świeci się tam wszystko czystością i elegancją"

O otwarciu nowego portu lotniczego rozpisywała się ówczesna prasa. Krótkie wzmianki pojawiły się na następny dzień w wielu gazetach. Obszerną relację zamieścił katowicki "Nowy Czas", którego dziennikarze gościli na otwarciu.

"Nowe 'okno' Polski w świat daleki. Olbrzymi, wspaniały dworzec lotniczy rozpoczął wczoraj swą służbę w stolicy" - brzmiał tytuł na pierwszej stronie wydania z 30 kwietnia 1934 roku. "Długi korowód autobusów i aut prywatnych mknie w stronę zdobnej w girlandy zieleni bramy wjazdowej na lotnisko. Na długo przed 10-tą rano port i plac startu zapełnia się blisko dwutysięcznym tłumem" – opisywał dziennikarz "Nowego Czasu".

Prasa z 30 kwietnia 1934 szeroko informowała o otwarciu lotniska na OkęciuDomena publiczna

Zebrany tłum oczekiwał na najważniejszego gościa, czyli ówczesnego prezydenta II Rzeczypospolitej Ignacego Mościckiego, który podniósł banderę i symbolicznie oddał lotnisko do użytku publicznego. Z kolei jako donosił "Kurier Warszawski", uroczystości dopisała "przepiękna i prawdziwie letnia pogoda".

"Nowy port Warszawa-Okęcie, nad którym pan prezydent Rzeczypospolitej podniósł banderę państwową – to kompleks wielkich budynków i hangarów ustawionych na północy i wschodzie olbrzymiego, zielonego pola lotniczego. Hangary zdolne są pomieścić nawet największe samoloty. Posiadają: mechanicznie i szczelnie zamykane wrota, wodociągi i kanalizację, gładką posadzkę, dobre oświetlenie, centralne ogrzewanie oraz krany benzynowe i oliwne" – wyliczał autor arytkułu.

Dalej opisywał dworzec dla pasażerów, w którym znalazły się urzędy pocztowo-telegraficzny i celny, posterunek policji, kasy biletowe, poczekalnia, restauracje i toalety. "Świeci się tam wszystko czystością i elegancją" – zachwycał się dziennikarz.

Port Okęcie posiadał też własną radiostację, "dla potrzeb komunikowania się z innymi płatowcami", system świetlny, który zapewniał bezpieczeństwo po zmroku oraz budynek mieszkalny dla personelu.

"Pomyślany z rozmachem i troską o przyszłość dzisiejszy jest port lotniczy Okęcie prawdziwie europejskim portem lotniczym" - podkreślał reporter "Kuriera Warszawskiego".

Pojawiła się też zapowiedź powiększenia siatki połączeń międzynarodowych. "Na razie władze zapowiadają, że do stolic z którymi utrzymujemy komunikację (Wiedeń, Bukareszt, Sofja, Ryga, Tallin) dodane będą jeszcze – oprócz Berlina – Moskwa i Stambuł, czyli Konstantynopol" – informował "Kurier Warszawski".

Lotnisko cywilne miało działać na Gocławiu

Lotnisko na Okęciu miało być z założenia tymczasowym portem pasażerskim. Docelowo w tym miejscu miały startować i lądować tylko samoloty wojskowe. Cywilów planowano przenieść na drugą stronę Wisły - na Gocław. Projekt nowego lotniska pasażerskiego powstał w czerwcu 1939 roku. Dalsze prace przerwała II wojna światowa. Przedwojenne plany nie uwzględniały bliskości Gocławia od centrum Warszawy i zwiększających się gabarytów samolotów pasażerskich. Dlatego dawne plany zostały porzucone.

Po wojnie na prawym brzegu rozwijał się za to Aeroklub Warszawski. Szczyt jego działalności przypadał na lata 50. i 60. Nie wybudowano tu nigdy betonowych pasów startowych. Lotnisko na Gocławiu pozostało trawiaste. W związku z powstającą w tej części miasta intensywną zabudową mieszkaniową, w 1971 roku podjęto decyzję o likwidacji lotniska. W 1976 roku Aeroklub Warszawski przeniósł się na Babice. Lotnisko na Gocławiu zostało ostatecznie zamknięte dwa lata później. Pozostały po nim hangary i nazwy ulic na osiedlu mniej lub bardziej związane z awiacją.

Pomimo swej "tymczasowości" przez pierwsze pięć lat lotnisko Okęcie prężnie się rozwijało. W pierwszym roku funkcjonowania odprawiło prawie 11 tysięcy pasażerów. Do 1939 stołeczny port lotniczy miał swojej siatce sześć połączeń krajowych i 17 zagranicznych. Przymierzano się do otwarcia tras za Ocean Atlantycki. Te ambicje wyhamował wybuch wojny.

Milion pasażerów rocznie jeszcze w latach 70.

Pierwsze bomby na Okęcie spadły już na początku września 1939. Po rozpoczęciu okupacji Niemcy (rękami polskich robotników) naprawili uszkodzenia i przywrócili port do użytku. W swojej książce Tomasz Lachowski wskazuje, że lotnisko nabrało szczególnego znaczenia dla okupanta w czerwcu 1941, kiedy III Rzesza zaatakowała ZSRR. Pełniło rolę ważnego punktu tranzytowego. Po upadku Powstania Warszawskiego, kiedy na zachód napierała Armia Czerwona, Niemcy rozpoczęli stopniowe niszczenie infrastruktury portu.

Cywilny ruch na Okęciu udało się wznowić już niespełna dwa miesiące po wkroczeniu do Warszawy Armii Czerwonej w marcu 1945 roku. W pierwszych powojennych latach odgruzowano i odbudowano dawną infrastrukturę. Powstał też prowizoryczny dworzec, który służył pasażerom przez blisko ćwierć wieku.

W 1962 roku podjęto decyzję o rozbudowie portu lotniczego Okęcie. Siedem lat później oddano do użytku Międzynarodowy Dworzec Lotniczy, który swoją funkcję pełnił aż do 1992 roku, kiedy powstał Terminal 1.

Terminal 1 oddany do użytku w 1992 rokuLotnisko Chopina

Jak podaje na swojej stronie Lotnisko Chopina (tę nazwę Okęcie zyskało w 2001 roku) pierwszy milion pasażerów w stołecznym porcie odprawiono w 1971 roku. Już po otwarciu Terminala 1, w 1993 roku pasażerów było 2,2 mln, w 1999 – już 4 mln.

Z danych przekazanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wynika, że przez cały rok 2023 na Lotnisku Chopina odprawiono 18,5 miliona pasażerów. Natomiast w letniej siatce połączeń zaplanowano 122 kierunki rozkładowe.

Przy pisaniu artykułu korzystałem z: -Tomasz Lachowski, "LOT z Okęcia. Komunikacja lotnicza na ziemiach polskich 1913-1939"; - Marcin Białas, "Lotnisko na Gocławiu" w: "Stolica. Warszawski Magazyn Ilustrowany", kwiecień 2016; - Bronisław Dostatni, "Ochota ośrodkiem komunikacji lotniczej" w: "Dzieje Ochoty".

Autorka/Autor:Dariusz Gałązka

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: NAC

Pozostałe wiadomości

"Na pływalni Polonez OSiR Targówek przy ulicy Łabiszyńskiej 20 na Targówku korzystający z basenu dorośli i dzieci zatruli się chlorem. Poszkodowane są już 23 osoby" - poinformowała Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego "Meditrans" w Warszawie. Ewakuowano 60 osób. Są wstępne wyniki badania próbek powietrza i wody.

21 osób z basenu trafiło do szpitali. Strażacy pobrali próbki wody 

21 osób z basenu trafiło do szpitali. Strażacy pobrali próbki wody 

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Od trzeciego sierpnia przy ulicy Marywilskiej miało działać tymczasowe targowisko z 800 kontenerami i parkingiem na 400 samochodów. Tak się nie stanie. Nowy termin nie jest znany. Spółka Marywilska 44 zamieściła w tej sprawie komunikat.

Zła wiadomość dla kupców z Marywilskiej 44. Powstanie tymczasowego targowiska opóźnione

Zła wiadomość dla kupców z Marywilskiej 44. Powstanie tymczasowego targowiska opóźnione

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

W Siedlcach doszło do pościgu niczym z filmów akcji. Jego bilans to poszkodowany policjant i dwa zniszczone radiowozy. Kierowca bmw zatrzymał się dopiero na blokadzie. Okazało się, że miał się czego obawiać.

Nocny pościg, dwa zniszczone radiowozy i ranny policjant

Nocny pościg, dwa zniszczone radiowozy i ranny policjant

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Łazienki Królewskie zostały częściowo otwarte, polecają się do odwiedzania. Zobaczyć można wystawę czasową, a także wysłuchać koncertów chopinowskich czy wziąć udział w Festiwalu Strefa Ciszy. Muzeum wprowadziło czasowo niższe ceny za wstęp.

Usuwanie zniszczeń trwa, ale Łazienki Królewskie są otwarte. Bilety są tańsze

Usuwanie zniszczeń trwa, ale Łazienki Królewskie są otwarte. Bilety są tańsze

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Do stołecznego ogrodu zoologicznego zawitali nowi mieszkańcy. To dwie pary zwisogłówek koroniastych. Są jednymi z najmniejszych papug na świecie. Odpoczywają i śpią w specyficzny sposób. W kwestii żywienia nie pogardzą owocami.

Odpoczywają i śpią, zwisając głowami w dół. To jedne z najmniejszych papug na świecie

Odpoczywają i śpią, zwisając głowami w dół. To jedne z najmniejszych papug na świecie

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Strażnicy miejscy pomogli 15-latkowi, który zatruł się alkoholem. Miał dwa promile we krwi. Po ocuceniu awanturował się, odebrała go matka.

15-latek zatruł się alkoholem, znaleźli go na ławce w parku

15-latek zatruł się alkoholem, znaleźli go na ławce w parku

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do poważnego wypadku doszło pod Pułtuskiem. Z wraków wydobywał się dym. W jednym z aut siedziała kobieta, w drugim kilkuletnia dziewczynka. Obie były ranne i potrzebowały pomocy. Uczynili to policjanci, przejeżdżający obok.

Wraki aut dymiły. "W jednym, w foteliku siedziała ranna, płacząca kilkuletnia dziewczynka"

Wraki aut dymiły. "W jednym, w foteliku siedziała ranna, płacząca kilkuletnia dziewczynka"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do tragedii doszło pod Płockiem. Na drodze krajowej numer 60 dachował lexus. Autem podróżowały cztery osoby. Kierowca zginął na miejscu. Troje pasażerów, w tym kobieta i dwoje dzieci, z obrażeniami trafiło do szpitala. Trasa jest całkowicie zablokowana. Prokuratura wszczęła śledztwo dotyczące spowodowania wypadku komunikacyjnego ze skutkiem śmiertelnym.

Kierowca nie żyje, roczny chłopiec i siedmioletnia dziewczynka są ranni. Śledztwo w sprawie wypadku

Kierowca nie żyje, roczny chłopiec i siedmioletnia dziewczynka są ranni. Śledztwo w sprawie wypadku

Aktualizacja:
Źródło:
PAP

Wyszedł z więzienia, gdzie odbywał wyrok za kradzież i jeszcze tego samego dnia ukradł rower należący do 14-letniego chłopca i został zatrzymany.

Wolnością cieszył się kilka godzin

Wolnością cieszył się kilka godzin

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na trasie S2, w pobliżu węzła Opacz, doszło do zderzenia busa i samochodu ciężarowego. "Jedna osoba poszkodowana" - poinformowano w komunikacie, opublikowanym w mediach społecznościowych OSP Raszyn.

Zderzenie busa z ciężarówką na S2

Zderzenie busa z ciężarówką na S2

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Podczas patrolowania rejonu ulicy Gołkowskiej strażnicy miejscy zauważyli, że ktoś skacze do Jeziorka Czerniakowskiego z mostu. Okazało się, że chętnych do kąpieli w niedozwolonym miejscu było więcej.

Weszli po obudowie drabinki, skakali z mostu do wody. Niebezpieczna zabawa nastolatków

Weszli po obudowie drabinki, skakali z mostu do wody. Niebezpieczna zabawa nastolatków

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W miejscowości Sielice koło Sochaczewa tir z naczepą zablokował drogę krajową numer 50. Służby miały problem z usunięciem pojazdu.

Tir utknął w rowie. Był problem, by go wydostać

Tir utknął w rowie. Był problem, by go wydostać

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Cierpliwość mieszkańców Górnego Mokotowa po raz kolejny zostaje wystawiona na próbę. Tramwaje znikną z ulicy Puławskiej na cały miesiąc. To przez rozpoczynającą się budowę torowiska Rakowieckiej. W tym czasie zawieszona zostanie także oddana w maju linia na Sielce.

Męczarnia mieszkańców Mokotowa. Puławska znów bez tramwajów

Męczarnia mieszkańców Mokotowa. Puławska znów bez tramwajów

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Agresywne zachowanie 45-latka na pokładzie samolotu z Londynu do Kowna sprawiło, że kapitan podjął decyzję o lądowaniu na lotnisku w Modlinie. Interweniowali strażnicy graniczni.

Wulgaryzmy i alkohol. Nieplanowane lądowanie przez agresywnego pasażera

Wulgaryzmy i alkohol. Nieplanowane lądowanie przez agresywnego pasażera

Źródło:
PAP

Rozpoczęły się prace związane z likwidacją tunelu pod ulicą Marszałkowską. To pierwszy etap przebudowy rejonu Złotej i Zgody. Urzędnicy deklarują, że za dwa lata to miejsce zmieni się nie do poznania - auta zastąpią szpalery drzew i ogródki restauracyjne.

Zasypują tunel w centrum Warszawy

Zasypują tunel w centrum Warszawy

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Przy użyciu sztucznej inteligencji z wykorzystaniem kompilacji archiwalnych, pokolorowanych zdjęć powstał film o Warszawie. Ma pokazywać, jak wyglądało miasto przed drugą wojną i w trakcie okupacji. Eksperyment wzbudził ogromne zainteresowanie w sieci. Jednak eksperci alarmują, że produkcja może wprowadzać w błąd. Materiał Ewy Wagner z magazynu "Polska i Świat" w TVN24.

Film o dawnej Warszawie stworzony przez sztuczną inteligencję. Eksperci: to groźne

Film o dawnej Warszawie stworzony przez sztuczną inteligencję. Eksperci: to groźne

Źródło:
TVN24