Tramwaje Warszawskie wprowadzają kolejne algorytmy sterujące sygnalizacją świetlną. Dzięki temu nawet 20 linii tramwajowych skróci czasy przejazdu.
Jak chwalą się Tramwaje Warszawskie, zielona fala pojawi się na dziewięciu ciągach ulic, 35 skrzyżowaniach i czterech węzłach. To algorytmy sterujące sygnalizacją świetlną dla tramwajów. "Przez każde skrzyżowanie z zieloną falą tramwaj przejedzie szybciej o 60 sekund (o tyle mniej będzie oczekiwał na zielone). A im więcej takich skrzyżowań, tym większa suma zaoszczędzonego czasu" - wskazują Tramwaje Warszawskie. I pokazują to w filmie na przykładzie ronda "Radosława", gdzie oszczędność to nawet kilka minut.
Przygotowanie takiej zmiany zaczyna się montażu czujników, które wykrywają nadjeżdżające tramwaje. "Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił od 50 do 100 tysięcy złotych. Wiązała się z tym budowa podziemnych instalacji. Inżynierowie z Tramwajów Warszawskich zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach. Taki system działa już na trzech skrzyżowaniach. Doświadczenia pokazują, że jest to optymalne rozwiązanie" - oceniono.
Nowy system nie zawodzi
Jak wskazują pomysłodawcy, system jest niezawodny i kompatybilny z wcześniej wprowadzonymi rozwiązaniami. "Zbiera dane z czujników indukcyjnych i podczerwieni. Następnie dane są przetwarzane w systemie, którym opiekuje się zespół informatyków i programistów. Wirtualną zieloną falę zdecydowaliśmy się zastosować w całej stolicy. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale i czasu przeznaczonego na roboty ziemne" - wyjaśniają Tramwaje Warszawskie.
I jak dodają, od ubiegłego roku liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju wzrosła z 98 do 142. "To już blisko 60 proc. skrzyżowań w stolicy, przez które przejeżdżają tramwaje. Zaplanowaliśmy, że w 2021 roku będzie ich aż 70 procent" - zapowiedziano.
Tramwaje Warszawskie chcą skupić się teraz na kilku obszarach w Warszawie. "Na prawym brzegu Wisły będzie to al. Waszyngtona i ul. Grochowska. W centrum m.in. ulice Marszałkowska i Prosta. Dodatkowa strefa wykrywania tramwajów pojawi się też na placach Zawiszy i Starynkiewicza oraz w wielu miejscach na Żoliborzu, Bemowie i Mokotowie" - wskazują.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN