Drogowcy wprowadzają zmiany na przejściach dla pieszych przez ulicę Obozową, w rejonie ulic Radziwie i Wawrzyszewskiej. Jak podkreślają, zmiany to efekt audytu niebezpiecznych zebr w Warszawie. Pojawią się nowe wysepki i oznakowania. Jezdnia w miejscach, gdzie namalowane są zebry, zostanie zwężona.
Jak przypomniał Zarząd Dróg Miejskich, pod lupę wzięto 299 zebr bez sygnalizacji świetlnej. "51 w 30 lokalizacjach otrzymało najniższe noty, czyli 0 lub 1 w skali od 0 do 5" - wskazano.
Niska ocena dla przejścia przez Obozową
Wśród takich przejść znalazło się to przez Obozową - między wlotami ulic Radziwie i Wawrzyszewskiej. Audytorzy, biorąc pod uwagę 30 kryteriów, zebrę przez jezdnię północną ocenili na 0, zebrę przez torowisko tramwajowe – na 2, a zebrę przez jezdnię południową – na 1. Zwrócili uwagę na znaczną prędkość rozwijaną przez kierowców, a jako największe zagrożenie uznali możliwość wyprzedzania. Dodali, że ponieważ na obu jezdniach są dwa pasy ruchu, istnieje duże ryzyko wypadków. "Taka organizacja ruchu sprawia, że jeden kierowca zatrzyma się przed przejściem i ustąpi pierwszeństwa, a drugi na pasie obok tego nie zrobi i potrąci pieszego"– podkreślili.
Dlatego drogowcy postanowili poprawić bezpieczeństwo przez skrócenie przejść przez obie jezdnie. Jak skracanie przejść wygląda w praktyce? Drogowcy w miejscu dwupasmowej dziś jezdni (w miejscu, gdzie są zebry) zwężą do jednego pasa. Zamontują za to wysepki z prefabrykatu na dotychczasowych lewych pasach.
Ze względu na to, że ulica Obozowa od wiaduktu kolejowego, czyli 200 metrów na zachód od zebry, i tak ma jeden pas w każdą stronę, płynność ruchu nie zmniejszy się. Kierowcy jadący w stronę alei Prymasa Tysiąclecia będą zjeżdżać z zanikającego pasa wcześniej, a ci, którzy poruszają się w kierunku ulicy Górczewskiej, do dyspozycji lewy pas będą mieli nieco później. Jednocześnie piesi zyskają więcej miejsca i po zejściu z peronu przystanku tramwajowego nie będą wkraczali bezpośrednio na pas ruchu.
Zmiany na zawrotkach
Poprawione zostanie także zawracanie. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji dwie zawrotki – pierwszą między ulicami Radziwie a Wawrzyszewską, a drugą między ulicą Wawrzyszewską a wiaduktem kolejowym. Na obu mogą zawracać z jezdni zachodniej na wschodnią i odwrotnie. Spowalnia to ruch, bo zawracający muszą najpierw zatrzymać się przed torowiskiem, a dopiero potem wykonać manewr.
Po zmianach na zawrotce między ulicami Radziwie a Wawrzyszewską możliwe będzie tylko zawracanie z jezdni zachodniej na wschodnią, a na zawrotce między ulicę Wawrzyszewską a wiaduktem kolejowym – z jedni wschodniej na zachodnią. Do zawrotek doprowadzą utworzone w tym celu pasy. Dzięki temu zawracające auta nie będą wstrzymywały samochodów jadących prosto.
Wprowadzanie zmian, a więc montaż wysepek, malowanie nowego oznakowania poziomego i wstawianie nowego oznakowania pionowego powinno zakończyć się jeszcze w tym tygodniu.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM