Drogowcy otworzyli oferty w przetargu na zaprojektowanie nowego wyglądu alei "Solidarności" wraz z fragmentem ulicy Leszno, skrzyżowania Chodeckiej z Marki Teresy z Kalkuty, Okrzei oraz Kruczej. Zgłosiły się cztery firmy chętne, by podjąć się tych zadań. Wiadomo już, że w przypadku ostatniej z ulic konieczne będzie powtórzenie postępowania, ponieważ proponowana cena przekracza budżet.
W ramach jednego przetargu Zarząd Dróg Miejskich szuka wykonawców czterech różnych zadań. Każde z nich dotyczy innej ulicy. Wybrane firmy będą odpowiedzialne za przygotowanie projektów wykonawczych przebudowy.
"Chęć zaprojektowania ulicy Okrzei (na całej długości) wyraziły firmy Meritum Projekt i Palmett, które zaoferowały odpowiednio 885,6 tysiąca złotych i 948,8 tysiąca złotych. Ciągiem alei "Solidarności" ulicy Leszno w nowym wydaniu między aleją Jana Pawła II a Okopową zainteresowały się Azet i Meritum Projekt, proponując odpowiednio 398,5 tysiąca złotych i 861 tysięcy złotych. Skrzyżowanie ulic Chodeckiej i Matki Teresy z Kalkuty zamierzają wziąć pod lupę trzy firmy - Azet (306,3 tysiąca złotych), Kom-projekt (370,2 tysiąca złotych) i Meritum Projekt (602,7 tysiąca złotych)" - informuje ZDM.
Ostatnia część przetargu dotyczyła zmian na Kruczej między Alejami Jerozolimskimi a Piękną. Zgłosiła się jedna firma - Meritum Projekt z ofertą za ponad półtora miliona złotych. "Ta oferta jest jednak zbyt wysoka i przetarg w tej części będziemy musieli powtórzyć. Sprawdzanie i ocena pozostałych ofert już się rozpoczęły" - zaznaczają drogowcy.
Wybudują nowe rondo na Targówku
Obecnie na skrzyżowaniu ulic Chodeckiej i Matki Teresy z Kalkuty działa tymczasowe rondo. Taka organizacja ruchu została wprowadzona w związku z budową II linii metra na Targówku. Według drogowców sprawdziło się tam wprowadzenie ruchu okrężnego, dlatego chcą utrzymać to rozwiązanie w docelowym wyglądzie tego miejsca.
"W związku z tym wybrana pracowania zaprojektuje rondo tak, że zmieni się geometria wlotu ulicy Chodeckiej na odcinku od okrągłego skrzyżowania do ulicy Żuromińskiej. Ulica Chodecka zyska między innymi wydzielone skręty w lewo w ulice Żuromińską i Balkonową oraz wydzielony skręt w prawo w ulicę Matki Teresy z Kalkuty" - opisuje ZDM.
Dodatkowo na Chodeckiej mają powstać równoległe miejsca do parkowania na jezdni, a po zachodniej stronie pojawi się szpaler drzew. Ich liczby zostaną określone po wykonaniu projektu. Pracownia, której powierzone zostanie to zadanie będzie musiała najpierw przeprowadzić pomiary ruchu na skrzyżowaniu.
Ulica Okrzei zmieni się w związku z budową nowego mostu
Drogowcy przypominają, że dla rejonu ulicy Okrzei obowiązuje plan miejscowy określający funkcje i wygląd poszczególnych ulic. W ramach zmian pojawi się więcej zieleni, powstanie infrastruktura rowerowa, nowe, szersze i eleganckie chodniki oraz mała architektura.
"Rozpoczęcie realizacji inwestycji zaplanowane jest do końca 2024 roku, kiedy będzie finalizowana budowa mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę. Celem jest zrewitalizowanie ulicy Okrzei tak, aby pod względami wizualnym i użytkowym współgrała z przeprawą, która w ramach nowego Centrum Warszawy zbliży do siebie Śródmieście i Pragę" - wskazuje ZDM.
Udogodnienia dla rowerzystów na Woli
Metamorfoza alei "Solidarności" i ulicy Leszno ma dotyczyć północnej strony odcinka między aleją Jana Pawła II a Okopową. Drogowcy planują budowę drogi dla rowerów, przebudowę chodnika oraz nowe nasadzenia zieleni.
Krucza z zielonym szpalerem drzew i pieszym pasażem
Na Kruczej drogowcy chcą stworzyć szeroki na kilkanaście metrów pieszy pasaż, zacieniony wysokimi szpalerami drzew. W ramach przebudowy uspokojony zostanie ruch samochodów, a auta pojadą jednopasmowymi jezdniami po obu stronach pasażu. Dużą zmianą będzie to, że skrzyżowania z ulicami poprzecznymi nie będą przejezdne, ale na odcinku od Pięknej do Alej Jerozolimskich pojawią się zawrotki.
Po metamorfozie Krucza ma być przestrzenią "przyjazną dla wszystkich oraz miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii". W ramach przebudowy powstaną brakujące przejścia dla pieszych (od wielu lat apelowali o nie mieszkańcy Śródmieścia), infrastruktura rowerowa i zieleń.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM