Zapoczątkowane w poniedziałek prace są związane z pierwszym etapem inwestycji, która będzie obejmowała kompleksową przebudowę alei na odcinku od ronda ONZ do Nowogrodzkiej.
- Trwa wdrażanie zmienionej organizacji ruchu. Ekipy pracują przy rozstawianiu separatorów wydzielających wyłączone z ruchu pasy jezdni. Znaki informujące o remoncie są już ustawione. Pojawiły się także nowe oznakowania poziome - relacjonuje Tomasz Zieliński z tvnwarszawa.pl.
Co czeka kierowców i pieszych?
Na początek z ruchu zostały wyłączone skrajne prawe pasy jezdni prowadzącej w kierunku Żoliborza na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda ONZ. Połączenie z aleją straciły Złota, Sienna i Śliska. Obecnie kończą się ślepo - na ich końcu trzeba zawracać. Kierowcy muszą także pamiętać o zakazie zatrzymywania się i postoju.
Roboty obejmują także południowo-zachodni narożnik ronda ONZ. Na wylocie w kierunku Dworca Centralnego będą dwa pasy ruchu. Utrzymany został wjazd na parking przy Dworcu Centralnym oraz na pętlę autobusową. Czynny będzie także przystanek dla autobusów linii 174 oraz nocnych N45 i N95.
Plac budowy obejmie część chodnika po wschodniej stronie alei. Wzdłuż centrum handlowego utrzymane będzie przejście dla pieszych o szerokości 2,5 metra, dalej będą oni mieli do dyspozycji szerszą przestrzeń. Czynne będą wyjścia z przejścia podziemnego pod rondem Czterdziestolatka przy Dworcu Centralnym.
Zwężone zostaną przejścia dla pieszych po południowej i wschodniej stronie ronda ONZ, nieczynne będą przejazdy rowerowe. Dodatkowo, w związku z budową wieżowca, zamknięta będzie droga dla rowerów po północnej stronie Świętokrzyskiej, pomiędzy rondem ONZ a ulicą Emilii Plater.
Nowe naziemne przejścia i więcej zieleni
Jak podaje ratusz, rozpoczęcie prac przy rondzie Czterdziestolatka zbiega się z rocznicą emisji pierwszego odcinka serialu, na cześć którego nazwano to miejsce. Przebudowywany odcinek jezdni, poza drobnymi pracami remontowymi, zmieniał się od kilkudziesięciu lat.
W trakcie prac aleja zostanie zwężona z pięciu do trzech pasów w obu kierunkach. Plan modernizacji zakłada, że po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i szersze chodniki. Zostaną też wybudowane zatoki postojowe, pojawią się szpalery drzew. Urzędnicy twierdzą, że po zmianach będzie wygodniej i bezpieczniej.
Na rondzie Czterdziestolatka wyznaczone zostaną nowe naziemne przejścia dla pieszych. Pasy zostaną poprowadzone przez aleję Jana Pawła II, przy przystankach tramwajowych, a także w Alejach Jerozolimskich po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). Mają ułatwić pieszym, a szczególnie osobom starszym i niepełnosprawnym podróż z Dworca Centralnego i z przystanków tramwajowych. Ale między dworcem a hotelem Marriott zebry nie będzie.
Oprócz nowych nasadzeń, po wschodniej stronie alei, przy skrzyżowaniu z ulicą Złotą, powstanie skwer. W tym oraz innych miejscach łącznie ustawionych zostanie 35 nowych ławek.
Autorka/Autor: kk/ran
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl