Drogowcy zrobili duży krok do zapowiadanej od lat przebudowy ronda Czterdziestolatka i zwężenia alei Jana Pawła II. Ogłosili właśnie przetarg na prace w tym rejonie stolicy. I pokazali na wizualizacjach, jakie zmiany czekają warszawiaków.
Aleja Jana Pawła II i fragment ulicy Chałubińskiego mają przejść metamorfozę między rondem ONZ a Nowogrodzką, łącznie z rondem Czterdziestolatka.
Trzy zamiast pięciu pasów
W wizji ratusza ulica ma stać się reprezentacyjną przestrzenią, której wygląd będzie przystawał do lokalizacji w ścisłym centrum stolicy. Aleja Jana Pawła II zostanie zwężona. - Obecnie kierowcy mają do wykorzystania w okolicy Dworca Centralnego pięć pasów, z których w pełni nie korzystają. Po modernizacji będą trzy pasy. Dzięki temu zyskamy miejsce na więcej zieleni czy szersze chodniki - tłumaczy Karolina Gałecka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich.
Naziemne przejścia dla pieszych
Plan modernizacji zakłada, że po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i szersze chodniki. Zostaną też wybudowane zatoki postojowe, pojawią się szpalery drzew. Urzędnicy twierdzą, że po zmianach będzie również bezpieczniej.
Na rondzie Czterdziestolatka wyznaczone zostaną nowe naziemne przejścia dla pieszych. Pasy zostaną poprowadzone przez aleję Jana Pawła II, przy przystankach tramwajowych, a także w Alejach Jerozolimskich po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). Mają ułatwić pieszym, a szczególnie osobom starszym i niepełnosprawnym podróż z Dworca Centralnego i z przystanków tramwajowych.
Do kompletu zabraknie pasów w Alejach Jerozolimskich na wysokości Dworca Centralnego.
Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi Nowogrodzkiej.
Przystanki dostosowane dla niepełnosprawnych
"W ramach prac wyremontowana zostanie też jezdnia i chodniki, które teraz będą szersze. Stanie się to dzięki przeniesieniu parkowania do nowych zatok postojowych. Standardem przy okazji tego typu inwestycji jest też likwidacja barier architektonicznych — krawężniki zostaną obniżone, zaś przystanki autobusowe wyposażone w rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością" – dodaje ratusz w komunikacie.
Pojawią się też ułatwienia dla niewidomych i niedowidzących - zamontowane będą płyty prowadzące oraz oznaczenia ostrzegawcze w miejscach przecięcia chodnika z jezdnią lub drogą rowerową.
Przybędzie dwa razy więcej drzew
Miasto zapewnia, że zabezpieczy też zieleń. Jak podaje ratusz, są tam 42 drzewa i jednocześnie obiecuje, że po zakończeniu inwestycji będzie dwa razy więcej. Gałecka zapewnia, że żadne nie zostaną wycięte.
"Szpalery drzew zostaną posadzone wzdłuż niemal całego odcinka objętego inwestycją. Oprócz tego pojawi się ponad 5 tysięcy nowych krzewów, żywopłotów oraz bylin. Zasianych zostanie także blisko 1,3 tysiąca metrów kwadratowych nowych trawników. Zieleń umili warszawiakom codzienne podróże, ale też da możliwość odpoczynku. Po wschodniej stronie alei przy skrzyżowaniu z ulicą Złotą powstanie skwer. W tym oraz innych miejscach łącznie ustawionych zostanie 35 nowych ławek" – wylicza ratusz.
Droga dla rowerów
Istniejąca droga dla rowerów wzdłuż Jana Pawła II, która kończy się przy rondzie ONZ, zostanie przedłużona w kierunku Mokotowa. "Po zachodniej stronie alei droga dla rowerów będzie przeprowadzona przez rondo Czterdziestolatka i doprowadzona aż do Nowogrodzkiej. Dwa przedzielone dotychczas odcinki tej ulicy połączy nowy przejazd rowerowy" - wyjaśnia ratusz.
Po zakończeniu prac w alei Jana Pawła II rowerzyści będą mogli pokonać Nowogrodzką w obu kierunkach na odcinku od ul. Marszałkowskiej do ul. Koszykowej. Droga dla rowerów i przejazd rowerowy po południowej stronie ronda ONZ zostaną poszerzone z dwóch do trzech metrów. Na nowej trasie wykonane zostaną łączniki rowerowe do ślepo zakończonych ulic Siennej i Śliskiej. Miasto ustawi też ponad 100 stojaków rowerowych.
Prace do końca listopada
"Oferty w przetargu można składać do 2 marca. Wybrany wykonawca na zakończenie prac będzie miał czas do końca listopada tego roku. Oprócz ceny kryteriami w przetargu są wydłużenie gwarancji na wykonane roboty oraz zapewnienie dodatkowej informacji dla mieszkańców podczas inwestycji" - informuje ratusz.
Miasto planuje utworzenie strony internetowej poświęconej przebudowie. Oprócz bazy wiedzy o dokładnym kształcie, zakresie i celu prac będą tam też umieszczane informacje o postępach w realizacji. Dodatkowo w rejonie placu budowy warszawscy drogowcy ustawią kilkanaście tablic informacyjnych.
O tej inwestycji mówiło się już od 2015 roku. Jej realizacja opóźniała się ze względu na brak kompromisu miasta z kolejarzami. Chodziło o fragment alei Jana Pawła II, pod którymi znajdują się perony Dworca Centralnego (choć tego nie widać, jest to wiadukt nad torami). Zarząd Dróg Miejskich przekazywał, że kolejarze oczekują od drogowców wyremontowania systemu odwodnienia. Trwały rozmowy, ZDM czekał też na pieniądze.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: urząd miasta