Po serii dziwnych zachowań w tunelu POW, drogowcy przypominają, jak bezpiecznie z niego korzystać

Tunel POW został otwarty w poniedziałek 20 grudnia
Jak bezpiecznie korzystać z tunelu drogowego?
Źródło: GDDKiA
O czym pamiętać przy wjeździe do tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy? Co zrobić, gdy w trakcie jazdy zepsuje nam się samochód albo natkniemy się na wypadek? Na te pytania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada w wideoporadniku dla kierowców. Zebrano w nim najważniejsze zasady bezpiecznej jazdy.

Na początku minionego tygodnia drogowcy pokazali dziwne i ryzykowne zachowania kierowców w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy, które uchwyciły kamery monitoringu. Było zatrzymywanie się na sesję zdjęciową, rozmowy, a nawet stawanie na głowie na pasie jezdni. Przyszedł czas na przypomnienie, jak bezpiecznie korzystać z nowego odcinka trasy. GDDKiA zebrała najważniejsze zasady w trzyczęściowym wideoporadniku. Te zasady nie są ani nowe, ani specyficzne dla tego tunelu - wynikają z przepisów ruchu drogowego i każdy kierowca powinien je znać.

W pierwszej części drogowcy przypominają, że przy wjeździe do tunelu należy zdjąć okulary przeciwsłoneczne i nastawić radio na pasmo nadające komunikaty drogowe. Trzeba też pamiętać o zachowaniu prędkości zgodnej z obowiązującymi ograniczeniami (w tunelu POW to 80 km/h, co kontrolują kamery odcinkowego pomiaru prędkości) oraz o stosowaniu się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej (może się zdarzyć, że kierowcy natką się na czerwone przed wjazdem na trasę, jeśli w tunelu będzie korek lub wypadek). Ważna jest też odpowiednia odległość pomiędzy naszym autem a poprzedzającym nas pojazdem - nie powinna być mniejsza niż 50 metrów.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zawracania i cofania. Zabronione jest także zatrzymywanie się. Jeśli jednak okaże się, że mamy problemy z dalszą jazdą, należy zjechać do najbliższej zatoki awaryjnej lub zatrzymać się jak najbliżej krawędzi jezdni.

OGLĄDAJ PROGRAM "7 ŻYĆ" O BEZPIECZEŃSTWIE NA POLSKICH DROGACH >>>

Zator lub wypadek w tunelu

Druga część poradnika poświęcona jest zatorom i wypadkom. GDDKiA wyjaśnia, że w przypadku zatrzymania się pojazdu jadącego przed nami, powinniśmy stanąć pięć metrów za nim i koniecznie włączyć światła awaryjne, by ostrzec innych kierowców.

Jeżeli zator spowodowany został przez wypadek, kierowcy muszą pamiętać o utworzeniu korytarza życia dla służb ratunkowych. W tunelu POW mamy trzypasmową jezdnię, więc jadący lewym pasem zjeżdżają w takiej sytuacji maksymalnie do lewej krawędzi, natomiast kierowcy ze środkowego i prawego pasa trzymają się możliwie jak najbliżej prawej strony jezdni. Służby powinny mieć do dyspozycji pas środkowy.

Jak poprawnie uformować korytarz życia?
Jak poprawnie uformować korytarz życia?
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Przy takim zdarzeniu Centrum Zarządzania Tunelem może też przekazywać komunikaty dla kierowców za pośrednictwem systemu nagłośnienia w tunelu lub poprzez stacje radiowe. Kierowcy mają obowiązek stosowania się do komunikatów wydawanych przez służby pracujące na miejscu wypadku.

Jak zachować się, gdy dojdzie do zatoru lub wypadku?
Źródło: GDDKiA

Co zrobić, jeśli w tunelu zepsuje nam się samochód?

W ostatniej części poradnika GDDKiA przypomina, jak zachować się w przypadku awarii auta w tunelu. Jeżeli byłoby to możliwe, powinniśmy spróbować wyjechać na zewnątrz zgodnie z kierunkiem jazdy. Gdy jednak dalsza jazda nie jest możliwa, powinniśmy zatrzymać się w zatoce awaryjnej lub na pasie awaryjnym. Koniecznie należy włączyć też światła awaryjne.

Po zatrzymaniu auta wyłączamy silnik. Zanim wysiądziemy, powinniśmy upewnić się, że jest to bezpieczne i nie grozi nam potrącenie przez nadjeżdżające pojazdy. Potem należy skierować się do najbliższej niszy alarmowej i za pomocą telefonu SOS powiadomić Centrum Zarządzania Tunelem o zdarzeniu. Telefon automatycznie podaje dyspozytorowi naszą lokalizację, skraca to więc czas przyjęcia zgłoszenia.  

Co z robić w przypadku awarii w tunelu?
Źródło: GDDKiA
Czytaj także: