Dostały od koleżanki wiadomości z prośbą o pomoc przy płatności. Uwierzyły

Nie podawaj nikomu danych do konta, a tym bardziej kodów mobilnych
Oszustwa. Ekspert o atakach cyberprzestępców na smartfony
Źródło: TVN24
Dostałeś wiadomość na komunikatorze od znajomego lub rodziny z prośbą o zapłatę za zakupy albo szybką pożyczkę z użyciem kodu płatności mobilnej? Lepiej sprawdź czy na pewno wysłała ją osoba, którą znasz. Policja odnotowuje kolejne tego typu oszustwa. 

Po przejęciu konta wybranej osoby w serwisie społecznościowym, za pomocą komunikatora oszuści wysyłają do jej znajomych wiadomości z prośbą o pomoc finansową - udostępnienie kodu BLIK do płatności mobilnych. Teraz ich ofiarą padła 31-latka i jej znajomi.

ZOBACZ: "Oszuści działają na terenie całego kraju".

- Na jej konto w portalu społecznościowego ktoś się włamał i za pomocą komunikatora wysłał wiadomość do znajomych. Z treści wynikało, że potrzebuje ona pomocy w opłaceniu zamówienia, gdyż w swojej aplikacji bankowej nie może wygenerować kodu do płatności mobilnych. Odbiorcy wiadomości byli zapewniani, że szybko odzyskają pieniądze. Trzy koleżanki 31-latki zgodziły się pomóc. Wygenerowały kody, po czym zatwierdziły operacje na swoich kontach. W sumie straciły ponad cztery tysiące złotych - przekazuje w komunikacie kom. Kinga Drężek-Zmysłowska z płońskiej policji.

PRZECZYTAJ: "To nie jest przelew Blik!". Ostrzeżenie przed oszustami.

"Zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę"

Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przekazanie kodu systemu płatności mobilnych - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
Policja
Zabezpiecz konto, nie podawaj kodu
Zabezpiecz konto, nie podawaj kodu

Blik to system płatności mobilnych, który umożliwia między innymi dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych z wykorzystaniem sześciocyfrowych kodów. W tym celu należy uruchomić aplikację banku w telefonie, wyświetlić kod, przepisać go na terminalu, a następnie potwierdzić transakcję PIN w aplikacji banku. Za pomocą Blika możliwe są też wypłaty z bankomatów oraz płatności w sklepach internetowych. Nie należy nikomu udostępniać danych do kont bankowych ani kodów do płatności mobilnych.

Czytaj także: