Trwają prace nad budową ursynowskiego tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy. Zdjęcia z placu budowy pokazała rzeczniczka drogowców.
"Dziś wizyta na budowie tunelu przez Ursynów" - napisała na Twitterze Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zamieściła też zdjęcia z placu budowy.
Dziś wizyta na budowie tunelu przez #Ursynów #S2 #POW #ŁączymyPolskę @GDDKiA @MI_GOV_PL @MIR_GOV_PL @CUPT_gov_pl pic.twitter.com/un1AvIIedg— Małgorzata Tarnowska (@Ma_Tarnowska) 5 kwietnia 2018
Z kolei rzecznik wykonawcy - Mateusz Witczyński z firmy Astaldi - poinformował, że zostało podpisane porozumienie w sprawie uprzątnięcia terenu po przeniesionym na pętlę autobusową targowisku "Na dołku". Znany bazar musiał ustąpić miejsca drogowcom - ciężki sprzęt wjechał tam 13 marca.
Przez blisko miesiąc na Braci Wagów zalegały śmieci oraz resztki zburzonych pawilonów. Teren posprząta Astaldi.
Jest porozumienie ws. rozliczenia sprzątania terenu na POW. Mamy nadzieję, że uda się rozpocząć prace do połowy przyszłego tygodnia. @GDDKiA @MI_GOV_PL #Ursynow #Astaldi cc: @jarek_osowski @k_wisniewska @Ma_Tarnowska— Mateusz Witczyński (@mwitcz) 5 kwietnia 2018
Kłopotliwe filtry
Pozwolenie na budowę tunelu pod Ursynowem Astaldi dostało już w grudniu, decyzją wojewody mazowieckiego. Odcinek ma liczyć 2,3 kilometra. Przebiegać będzie wzdłuż Płaskowickiej, pod al. KEN i wspomnianą pierwszą linią metra.
Kwestią, która przy okazji budowy tunelu spędza pobliskim mieszkańcom sen z powiek, jest montaż filtrów oczyszczających powietrze. Zgodnie z decyzją wojewody, wykonawca nie ma obowiązku ich zamontowania. Musi jedynie zostawić na nie miejsce. Zdaniem władz miasta to za mało. Ratusz odwołał się od decyzji wojewody Zdzisława Sipiery do Ministerstwa Infrastruktury, ale resort odrzucił odwołanie.
Pod petycją o montaż filtrów spalin podpisało się cztery tysiące osób. Stanowisko popierające przyjęli także radni - najpierw dzielnicy, a później miasta. Ci drudzy argumentowali, że według prognoz tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy przejeżdżać będzie około 120 tysięcy samochodów na dobę, w tym 10 tysięcy ciężarowych.
Radni przypomnieli również aktualne pomiary zanieczyszczenia powietrza na Ursynowie, według których już teraz oddycha się tam źle. I ostatecznie zwrócili się z prośbą do prezydent Warszawy, aby przeanalizowała możliwość sfinansowania filtrów z budżetu miasta.
Trasa gotowa w 2020 roku
Prace przy POW na Ursynowie ruszyły 1 marca. Obejmowały likwidację popularnego ronda u zbiegu al. KEN i Płaskowickiej i likwidację lewoskrętu na tym skrzyżowaniu. Wprowadzono szereg objazdów dla mieszkańców.
Cała Południowa Obwodnica Warszawy to 18,5 km drogi - od węzła Puławska do węzła Lubelska. Planowany termin zakończenia inwestycji to trzeci kwartał 2020 roku.
kz/mś
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA