Wiceprezydent broni metra liczbami. Ale skąd te rozbieżności?

Źródło:
"Gazeta Stołeczna", tvnwarszawa.pl
Ratusz zapowiedział budowę trzeciej linii metra
Ratusz zapowiedział budowę trzeciej linii metraTwitter/@trzaskowski_
wideo 2/3
Ratusz zapowiedział budowę trzeciej linii metraTwitter/@trzaskowski_

Wiceprezydent Michał Olszewski broni przebiegu trzeciej linii metra. W piątek za pośrednictwem mediów społecznościowych przytoczył liczby, które mają przemawiać za inwestycją. "Gazeta Stołeczna" przyjrzała się im i wytknęła szereg rozbieżności. Ratusz twierdzi, że w wyliczeniach opierał się na studium. Ale dokumentu, jak dotąd, nie ujawnił. Ma to nastąpić w środę.

W piątek Michał Olszewski wyjaśniał na Facebooku, dlaczego na lokalizację trzeciej nitki wybrano akurat Gocław. Przekonywał między innymi, że Praga Południe to druga pod względem ludności dzielnica Warszawy, która wciąż dynamicznie się rozbudowuje. Zwrócił uwagę, że w miejscach, gdzie mają zostać wybudowane poszczególne stacje, występuje największa gęstość zaludnienia i największa liczba wydawanych pozwoleń na budowę.

Tymczasem, jak zauważa "Gazeta Stołeczna", ze względu na brak uchwalonych dla poszczególnych części dzielnicy planów zagospodarowania, wspomniane pozwolenia na budowę są wydawane na podstawie decyzji o warunkach zabudowy (WZ). W przypadku osiedla przy ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, w pobliżu którego ma powstać jedna ze stacji metra, nawet nie rozpoczęto procedury planistycznej. Zapytana o to Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego, odpowiedziała dziennikowi: "Najnowsze dane wskazują na docelową gęstość zaludnienia na tym obszarze, w odległości 500 metrów od stacji, na poziomie 16,5 tys. osób na km kw".

Rozbieżności w liczbach

"Stołeczna" wylicza jeszcze kilka rozbieżności w liczbach, które podał na Facebooku Olszewski. Zwraca uwagę, że są inne niż te, które pojawiały się wcześniej w komunikatach.

Michał Olszewski podkreślił w swoim wpisie, że z obu linii metra na co dzień korzysta ponad milion pasażerów. W związku z pandemią COVID-19 liczba osób korzystających z metra drastycznie spadła. "Stołeczna", powołując się na dane przekazywane przez ratusz i właścicieli nośników reklamowych w metrze, wskazała, że przed pandemią na pierwszej linii w dni robocze było 550-625 tysięcy pasażerów, a na drugiej maksymalnie 215 tysięcy.

Pojawiły się też wątpliwości co do liczby osób, które będą korzystać z metra. Z artykułu "Stołecznej" dowiadujemy się, że firma Transeko w przygotowanej trzy lata temu analizie transportowej wskazywała, że z trzeciej linii metra będzie korzystać zaledwie cztery tysiące osób na godzinę. We swoim wpisie wiceprezydent Olszewski informuje zaś o 26 tysiącach.

Niejasna jest również kwestia kosztu realizacji tramwaju na Gocław, który aktywiści wskazują jako lepszą alternatywę poprawy komunikacji w tej części miasta. Jak informowały Tramwaje Warszawskie, inwestycja ma kosztować około 215 milionów złotych. Michał Olszewski twierdzi, że koszty będą znacznie wyższe i wyniosą 340 milionów.

"Liczba wyjęta z kontekstu"

O rozbieżności wytknięte przez "Gazetę Stołeczną" zapytaliśmy ratusz. W rozmowie z tvnwarszawa.pl rzeczniczka prasowa ratusza Karolina Gałecka poinformowała, że ratusz w swoich wyliczeniach opiera się na dokumentach przygotowanych przez ekspertów. - Jest przygotowane studium liczące 476 stron, które zostanie opublikowane. Każdy będzie mógł do niego zajrzeć i zobaczyć, co i na jakiej podstawie zostało wyliczone: liczba pasażerów, lokalizacje stacji, przebieg - powiedziała Gałecka.

Tymczasem Gałecka podważyła liczbę cztery tysiące pasażerów jako prognozę dla trzeciej linii. - Na pewno nie jest to liczba pasażerów w przypadku przebiegu trzeciej linii w naszym studium - stwierdziła. Dodała, że "być może" podawane cztery tysiące pasażerów na godzinę to liczba osób na konkretnym odcinku lub korzystających z niedokończonej linii. - Ale nawet w tym przypadku pasażerów powinno być więcej. Nie możemy się odnieść do tej liczby, wydaje się, że jest ona wyjęta z kontekstu - wskazała. - Natomiast na pewno nie jest to łączna liczba pasażerów przewożona przez metro po praskiej stronie - podkreśliła.

Ile kosztowałby tramwaj?

Gałecka przypomniała również, że ostatnia wycena realizacji tramwaju na Gocław została sporządzona w 2016 roku. - 340 milionów, o których pisał wiceprezydent Olszewski, to kwota szacunkowa - wskazała. - Do tego należy doliczyć kwotę zakupu 12 tramwajów do obsługi linii, co daje razem 460 milionów. Pojawiająca się w przestrzeni medialnej kwota 215 milionów to szacunki sprzed pięciu lat. Nie możemy dyskutować w oparciu o dokumenty sprzed kilku lat, bo taka dyskusja jest zwyczajnie niemiarodajna - dodała rzeczniczka ratusza.

Studium techniczne, na którym opiera się w swoich wyliczeniach miasto, na razie nie zostało opublikowane. Jak informowała kilka dni temu Anna Bartoń, na 22 marca wyznaczono termin "na załatwienie wniosku o udostępnienie informacji publicznej". - Studium ma być opublikowane do środy, 24 marca - zapewniła nas Gałecka. - To jest materiał, który ma kilkaset stron. Musieliśmy mieć ocenę prawną, czy wszystkie elementy tego studium i prawa autorskie związane z tymi elementami zostały przeniesione na miasto. Ocena prawna jest gotowa. Studium jutro będzie upublicznione. Być może rozwieje ono wszelkie wątpliwości, bo jest zaktualizowane o wiele czynników - powiedziała nam w środę.

Trzecia linia metra

Przesunięcie środków na rozpoczęcie prac projektowych nad trzecią linią metra zapowiedział na początku ubiegłego tygodnia prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Według zapowiedzi ratusza za kilka lat ma powstać sześć nowych stacji na Kamionku, Grochowie i Gocławiu. Docelowo trasa podziemnej kolejki ma połączyć Pragę Południe z centrum.

Częścią trzeciej linii będzie funkcjonująca już od kilku lat stacja Stadion Narodowy. Od niej w kierunku wschodnim metro pojedzie na stację Dworzec Wschodni, by dalej odbić na południe w stronę stacji: Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław.

Choć studium trzeciej linii metra nie zostało jeszcze upublicznione, kolejne decyzje w sprawie tej inwestycji są wydawane w ekspresowym tempie. W zeszły czwartek Rada Warszawy wyraziła zgodę na przesunięcie środków. To ponad 41 milionów złotych, które zostaną przeznaczone na prace przygotowawcze zakładające wykonanie odwiertów oraz prac geologicznych i hydrologicznych.

Trasa trzeciej linii metraUM Warszawa

Autorka/Autor:dg/b

Źródło: "Gazeta Stołeczna", tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl

Pozostałe wiadomości

"Na pływalni Polonez OSiR Targówek przy ulicy Łabiszyńskiej 20 na Targówku korzystający z basenu dorośli i dzieci zatruli się chlorem. Poszkodowane są już 23 osoby" - poinformowała Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego "Meditrans" w Warszawie. Ewakuowano 60 osób. Są wstępne wyniki badania próbek powietrza i wody.

21 osób z basenu trafiło do szpitali. Strażacy pobrali próbki wody 

21 osób z basenu trafiło do szpitali. Strażacy pobrali próbki wody 

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Od trzeciego sierpnia przy ulicy Marywilskiej miało działać tymczasowe targowisko z 800 kontenerami i parkingiem na 400 samochodów. Tak się nie stanie. Nowy termin nie jest znany. Spółka Marywilska 44 zamieściła w tej sprawie komunikat.

Zła wiadomość dla kupców z Marywilskiej 44. Powstanie tymczasowego targowiska opóźnione

Zła wiadomość dla kupców z Marywilskiej 44. Powstanie tymczasowego targowiska opóźnione

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

W Siedlcach doszło do pościgu niczym z filmów akcji. Jego bilans to poszkodowany policjant i dwa zniszczone radiowozy. Kierowca bmw zatrzymał się dopiero na blokadzie. Okazało się, że miał się czego obawiać.

Nocny pościg, dwa zniszczone radiowozy i ranny policjant

Nocny pościg, dwa zniszczone radiowozy i ranny policjant

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Łazienki Królewskie zostały częściowo otwarte, polecają się do odwiedzania. Zobaczyć można wystawę czasową, a także wysłuchać koncertów chopinowskich czy wziąć udział w Festiwalu Strefa Ciszy. Muzeum wprowadziło czasowo niższe ceny za wstęp.

Usuwanie zniszczeń trwa, ale Łazienki Królewskie są otwarte. Bilety są tańsze

Usuwanie zniszczeń trwa, ale Łazienki Królewskie są otwarte. Bilety są tańsze

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Do stołecznego ogrodu zoologicznego zawitali nowi mieszkańcy. To dwie pary zwisogłówek koroniastych. Są jednymi z najmniejszych papug na świecie. Odpoczywają i śpią w specyficzny sposób. W kwestii żywienia nie pogardzą owocami.

Odpoczywają i śpią, zwisając głowami w dół. To jedne z najmniejszych papug na świecie

Odpoczywają i śpią, zwisając głowami w dół. To jedne z najmniejszych papug na świecie

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Strażnicy miejscy pomogli 15-latkowi, który zatruł się alkoholem. Miał dwa promile we krwi. Po ocuceniu awanturował się, odebrała go matka.

15-latek zatruł się alkoholem, znaleźli go na ławce w parku

15-latek zatruł się alkoholem, znaleźli go na ławce w parku

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do poważnego wypadku doszło pod Pułtuskiem. Z wraków wydobywał się dym. W jednym z aut siedziała kobieta, w drugim kilkuletnia dziewczynka. Obie były ranne i potrzebowały pomocy. Uczynili to policjanci, przejeżdżający obok.

Wraki aut dymiły. "W jednym, w foteliku siedziała ranna, płacząca kilkuletnia dziewczynka"

Wraki aut dymiły. "W jednym, w foteliku siedziała ranna, płacząca kilkuletnia dziewczynka"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do tragedii doszło pod Płockiem. Na drodze krajowej numer 60 dachował lexus. Autem podróżowały cztery osoby. Kierowca zginął na miejscu. Troje pasażerów, w tym kobieta i dwoje dzieci, z obrażeniami trafiło do szpitala. Trasa jest całkowicie zablokowana. Prokuratura wszczęła śledztwo dotyczące spowodowania wypadku komunikacyjnego ze skutkiem śmiertelnym.

Kierowca nie żyje, roczny chłopiec i siedmioletnia dziewczynka są ranni. Śledztwo w sprawie wypadku

Kierowca nie żyje, roczny chłopiec i siedmioletnia dziewczynka są ranni. Śledztwo w sprawie wypadku

Aktualizacja:
Źródło:
PAP

Wyszedł z więzienia, gdzie odbywał wyrok za kradzież i jeszcze tego samego dnia ukradł rower należący do 14-letniego chłopca i został zatrzymany.

Wolnością cieszył się kilka godzin

Wolnością cieszył się kilka godzin

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na trasie S2, w pobliżu węzła Opacz, doszło do zderzenia busa i samochodu ciężarowego. "Jedna osoba poszkodowana" - poinformowano w komunikacie, opublikowanym w mediach społecznościowych OSP Raszyn.

Zderzenie busa z ciężarówką na S2

Zderzenie busa z ciężarówką na S2

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Podczas patrolowania rejonu ulicy Gołkowskiej strażnicy miejscy zauważyli, że ktoś skacze do Jeziorka Czerniakowskiego z mostu. Okazało się, że chętnych do kąpieli w niedozwolonym miejscu było więcej.

Weszli po obudowie drabinki, skakali z mostu do wody. Niebezpieczna zabawa nastolatków

Weszli po obudowie drabinki, skakali z mostu do wody. Niebezpieczna zabawa nastolatków

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W miejscowości Sielice koło Sochaczewa tir z naczepą zablokował drogę krajową numer 50. Służby miały problem z usunięciem pojazdu.

Tir utknął w rowie. Był problem, by go wydostać

Tir utknął w rowie. Był problem, by go wydostać

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Cierpliwość mieszkańców Górnego Mokotowa po raz kolejny zostaje wystawiona na próbę. Tramwaje znikną z ulicy Puławskiej na cały miesiąc. To przez rozpoczynającą się budowę torowiska Rakowieckiej. W tym czasie zawieszona zostanie także oddana w maju linia na Sielce.

Męczarnia mieszkańców Mokotowa. Puławska znów bez tramwajów

Męczarnia mieszkańców Mokotowa. Puławska znów bez tramwajów

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Agresywne zachowanie 45-latka na pokładzie samolotu z Londynu do Kowna sprawiło, że kapitan podjął decyzję o lądowaniu na lotnisku w Modlinie. Interweniowali strażnicy graniczni.

Wulgaryzmy i alkohol. Nieplanowane lądowanie przez agresywnego pasażera

Wulgaryzmy i alkohol. Nieplanowane lądowanie przez agresywnego pasażera

Źródło:
PAP

Rozpoczęły się prace związane z likwidacją tunelu pod ulicą Marszałkowską. To pierwszy etap przebudowy rejonu Złotej i Zgody. Urzędnicy deklarują, że za dwa lata to miejsce zmieni się nie do poznania - auta zastąpią szpalery drzew i ogródki restauracyjne.

Zasypują tunel w centrum Warszawy

Zasypują tunel w centrum Warszawy

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Przy użyciu sztucznej inteligencji z wykorzystaniem kompilacji archiwalnych, pokolorowanych zdjęć powstał film o Warszawie. Ma pokazywać, jak wyglądało miasto przed drugą wojną i w trakcie okupacji. Eksperyment wzbudził ogromne zainteresowanie w sieci. Jednak eksperci alarmują, że produkcja może wprowadzać w błąd. Materiał Ewy Wagner z magazynu "Polska i Świat" w TVN24.

Film o dawnej Warszawie stworzony przez sztuczną inteligencję. Eksperci: to groźne

Film o dawnej Warszawie stworzony przez sztuczną inteligencję. Eksperci: to groźne

Źródło:
TVN24