Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreślił, że przez ostatnie miesiące na budowie widać ogromny postęp. "STP Karolin nabiera kształtów i już w tej chwili robi ogromne wrażenie" - napisał w mediach społecznościowych. Na ponad 40 hektarach powstaje ponad 30 budynków.
- Ta stacja jest konieczna po to, żeby móc obsługiwać drugą linię metra. W tej chwili wszystko obsługuje stacja postojowa na Kabatach. Konieczne było stworzenie kolejnej stacji - mówił Rafał Trzaskowski na konferencji prasowej. STP na Karolinie pozwoli też na kompleksową opiekę nad taborem, obsługującym przyszłą trzecią linię metra.
- Żeby inwestycja dobrze działała to bardzo ważne jest zaplecze - podkreśliła Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady Miasta Warszawy.
Zielono na stacji
Trzaskowski zapewnił, że przy budowie stacji techniczno-postojowej na Karolinie ważna jest dbałość o środowisko. - Na stacji będzie mnóstwo zieleni, gospodarka w obiegu zamkniętym, czyli oczyszczalnia ścieków i filtry. Walka z ociepleniem klimatycznym jest dla nas priorytetem - zaznaczył.
Na terenie stacji zostanie posadzonych 1638 drzew, ponadto będą krzewy, byliny, trawy i rośliny zielone. Roślinność będzie dostosowana do warunków miejskich, będzie miała zwiększoną tolerancję na zanieczyszczenia powietrza oraz podwyższenie zasolenia gruntu. Będzie również miejscem dla ptaków i zapylaczy. Zamontowane zostaną budki dla nietoperzy.
Powstanie myjnia pociągów w obiegu zamkniętym z oczyszczalnią ścieków, komora odkurzania wyposażona w filtry odpylające strumień gazów, lakiernia wyposażona w zestaw filtrów ograniczających emisję do minimum (w tym filtry węglowe). Kanalizacja wyposażona będzie w separatory z osadnikami, które wyłapywać będą substancje ropopochodne, zaolejone i zanieczyszczenia stałe przed wprowadzeniem ścieków do kanalizacji miejskiej.
Trzaskowski: dojazd do centrum w 20 minut
Na Karolinie pojawiły się również dwie tarcze TBM Anna i Krystyna. Ważą ponad 650 ton, mają długość niemal 100 metrów i średnicę ponad sześciu metrów każda. Wkrótce rozpoczną drążenie ostatniego odcinka drugiej linii metra.
"Tarcze TBM będą więc miały do ułożenia 3800 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra długości każdy. Rozpoczęcie drążenia planowane jest na okres wakacji. Maszyny skrawające od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę. Jedynym warunkiem dla zatrzymania pracy jest problem z napotkanym podłożem lub z samą maszyną czy też wymiana ostrzy tnących" - przekazał ratusz.
Anna i Krystyna pomogą w powstawaniu stacji: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Stacja Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację Chrzanów zaplanowano pod ulicą Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja Karolin znajduje się pod ulicą Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.
Jak podkreślił Rafał Trzaskowski, budowa ostatniego odcinka drugiej linii metra wraz ze stacją STP Karolin zakończy się w 2026 roku. - Po zakończeniu prac mieszkańcy Bemowa będą mogli dojechać do centrum w 20 minut - powiedział prezydent Warszawy. Oznacza to także szybszy dojazd do stolicy m.in. mieszkańców pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego. Po zakończeniu prac sieć metra będzie liczyć 46 kilometrów i 42 stacje.
Jak dodał, fundusze na dokończenie drugiej linii metra, w kwocie miliarda złotych udało się pozyskać z unijnego budżetu. - Bardzo się cieszę, że w tych ostatnich latach udało się pozyskać miliard złotych z unijnego budżetu na dokończenie drugiej linii metra, bo nie było to wcale oczywiste. Po rozmowach z przewodniczącą komisji dofinansowanie do nas trafiło - powiedział.
Kolejne linie w toku
Prezydent Warszawy opowiedział też krótko o kolejnych liniach metra. - Trwają prace projektowe nad trzecią linią metra. Prace koncepcyjne nad czwartą linią niedługo się zaczną - zapowiedział Trzaskowski.
Przeczytaj także: Wielkie plany Warszawy: pięć linii metra, nowe trasy tramwajowe >>>
Autorka/Autor: mg/tok
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Olek Klekocki/tvnwarszawa.pl