Ważące 650 ton tarcze TBM o imionach Anna i Krystyna zawitały na Karolin. Po złożeniu rozpoczną drążenie czterokilometrowego, bemowskiego odcinka drugiej linii metra. Będą pracowały 24 godziny na dobę. Stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin powinny powitać pierwszych pasażerów w 2026 roku.
Warszawskie tarcze TBM ważą ponad 650 ton, mają długość niemal 100 metrów i średnicę ponad sześciu metrów każda. Po zakończeniu pracy przy drążeniu tuneli linii M2 przeszły przegląd i remont.
3800 pierścieni do ułożenia
Teraz tarcze Anna i Krystyna wyruszają do dalszej pracy przy drążeniu tuneli brakującego odcinka linii M2. Pierwsze elementy obu tarcz dotarły na stację metra Karolin specjalnym, nocnym transportem. To stamtąd rozpocznie się budowa podziemnej trasy w kierunku stacji Bemowo. Montaż tarcz będzie prowadzony bezpośrednio w tzw. szybie startowym, czyli tam, gdzie rozpocznie się wiercenie tuneli. W ciągu kolejnych nocy elementy tarcz TBM będą przewożone transportem specjalnym na plac budowy.
Długość tuneli zachodniego odcinka drugiej linii metra to: 3202 metrów i 3196 metrów. "Tarcze TBM będą więc miały do ułożenia 3800 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra długości każdy. Rozpoczęcie drążenia planowane jest na okres wakacji. Maszyny skrawające od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę. Jedynym warunkiem dla zatrzymania pracy jest problem z napotkanym podłożem lub z samą maszyną czy też wymiana ostrzy tnących" - przekazał ratusz.
Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak konieczna jest obecność człowieka. Jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych.
Trzy stacje do 2026 roku
Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje.
Stacja Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację Chrzanów zaplanowano pod ulicą Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską.
Stacja Karolin znajduje się pod ulicą Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.
Zakończenie wartego 1,9 miliarda złotych kontraktu i oddanie go do użytku pasażerom planowane jest w 2026 roku.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie